Senaste nytt

Vilka kreditkort använder du och varför?

Hur gör du för att sätt in pengar i förskott på ditt GE Money Bank kort, så att du slipper ränta vid kontantuttag? Får du någon ränta på ditt tillgodohavande från det att du betalar in förskottet tills du gör kontantuttaget?
Då får du ha två kort. Ett kreditkort "Mitt kort +" och ett debetkort "Kort med sparränta". Debetkortet kopplar du till ett konto, ränta 0,5%, ingen fast eller rörlig avgift vid kontantuttag dock max 12 fria uttag per år, därefter 15 kr/st. Kreditkortet betalar du med när du köper flygbiljetter, bokar hotell, hyrbil etc. Debetkortet används för kontantuttag. Notera att debetkortet ibland tolkas som ett kreditkort, så det kan ibland bli avgifter av handlaren som om det vore ett kreditkort (läs: Norwegian).

Det kan ju vara värt att tänka på att man kan men kreditkortet man har hos GE moenybank för endast 1% i avgift kan betala in pengar med betala och på så sätt sätta in dem på det kortet man har med sparränta om man nu vill betala endast 1% i avgift och ta ut pengar.

Olsson91,

Grattis till ditt Visa Black Card!
Varför föredrar du detta framför ditt gamla Amex? Vilka är fördelarna med ditt nya kort och vilka kravs ställs för att få kortet?

Hade Amex Platinum
Föredrar visat för att de är ett visa kort. Sedan att jag kommer in på många lounger med kortet. Samt att om man spenderar bra på kortet så kan man tjäna ihop flygbiljetter ganska snabbt :)
Och att jag är en av de få som springer runt med ett sådant kort i sthlm.

När jag pratade med kundservice så hade dom ett krav på 150k$ om året. Eller en förmögenhet på minst 3M$.

Last edited:
Glenn E,

Jag har kollat upp GE Money Banks villkor för kontantuttag och de skriver så här:

" Kostar det något att göra bankautomatuttag utomlands?

Nej, uttag kostar inget vare sig i Sverige eller utomlands. Däremot betalar du ränta från och med den dagen du tar ut pengar, eller gör uttag via valutaväxlingskontor. Kortet är fritt från valutaväxlingspåslag vid användande utomlands. När du handlar med kortet i Sverige eller utomlands har du alltid upp till 60 dagar räntefrihet."

Hur gör du för att sätt in pengar i förskott på ditt GE Money Bank kort, så att du slipper ränta vid kontantuttag? Får du någon ränta på ditt tillgodohavande från det att du betalar in förskottet tills du gör kontantuttaget?

Jag sätter bara in extra mycket då jag betalar räkningen från månaden innan.
Man får ingen ränta om man sätter in för mycket och tar man ut mer än man satt in får man betala ränta på det.
Räntan beräknas dag för dag.
Sist hade jag ungefär 15000 som jag fick betala ränta på i snitt 10 dagar ungefär.
Det blev 28 kronor i ränta för det.
På GE Moneybank kortet har man ju ingen uttagsavgift och denna ränta är ju mindre än en uttagsavgift på många andra kort.:)

Du får skaffa fler om man vill står det oxå i deras FAQ man hittar på den sidan jag länkade till. men du får som max ha 100 000 kr på kontona tillsammans vid samma tidpunkt men det är väl inga problem att använda ett kort per resa ;)

Överföringar till andra konton kostar inget och det gör ju inte om man betalar med kortet. Inget av dessa räknas ju med i de 12 uttag man får göra per år heller. Man kan ju inte glömma att man får ränta med på beloppen ;)

Istället för att starta en ny tråd så bumpar jag och fortsätter i denna tråden :)

KsNr1E6.jpg

DNB Visa Debit - Används aldrig mer. För lat för att ringa och ta bort det.
SAS MC - Överallt där Amex inte accepteras.
Marginalen Visa - Fick med i Lönekonto. Automatuttag.
Amex Gold - Överallt där det accepteras.
Sperbank Gold - Ryskt MC som jag använder när jag är utomlands.

Är det Sberbank Gold MC kort du menar? Nyfiken på varför du använder detta?:)

Stämmer! Är ofta i Moskva så blev att jag skaffade ett kort där. Sedan är det 0% Påslag och förvånansvärt hög kreditgräns. Känns ganska skönt att ha lite extra utrymme när jag är utomlands då jag brukar spendera lite över månadsbudgeten när jag reser.

Toppen