Jag klurar på att klämma in en miljonresa innan årsskiftet och har en del frågor. Jag är ingen van poängbokare och på senare år har det blivit få flyg utanför Europa, så jag tar tacksamt emot hjälp från forumet. Jag ber om ursäkt i förväg om en del av följande redan är besvarat.
1) TA MED BARN: Jag tänkte ta med mig min 13-åriga son på detta äventyr jorden runt. Vi kommer ta lite fler dagar på oss än vissa andra här på forumet. Nåt annat jag bör tänka på gällande att resa så här med barn? Jag är EBD och därmed Skyteam Elite Plus och har även Priority Pass via Amex Platinum, medan han är statuslös. Jag får väl med honom in på alla mina fasttrack och lounger tänker jag. Nåt särskilt att tänka på gällande visum och barn eller nån särskild destination som ni skulle avråda från? (Jag är medveten om situationen i Seoul just nu.)
2) BOKNING MED FLERA FLYGBOLAG: Om jag hittar en betalsträcka eller poängsträcka med en mellanlandning, där första och andra benet är olika Skyteam-bolag, räknas detta då som två olika flygbolag av dessa femton? Eller måste det bokas som separata bokningar för att räknas som två olika bolag?
3) HUR BÄST LÄGGA IN EUROBONUS: Kan man lägga in sitt EB-nummer på alla dessa flygbolag redan vid bokning? Jag har läst att andra har ansträngt sig för att få in sitt EB-nummer på fysiskt boardingkort på flygplatsen. Är detta nödvändigt? Är det säkrare med fysiska boardingkort än digitala?
4) VILKA FÖRNAMN: Relaterat till föregående fråga, särskilt om det är så att man måste övertala någon icke-SAS-personal att koppla bokningen till sitt EB-konto: I mitt pass står förnamn motsvarande Anders Bertil Christer. Christer är mitt tilltalsnamn och det som står i min EB-profil. Vilket namn bör jag boka biljetterna på, alla förnamnen eller bara tilltalsnamn? Kan och bör man annars ändra i EB-profilen så alla förnamnen står med där och boka alla biljetter med samtliga förnamn? (16 tecken inklusive mellanslag är mina förnamn, får de plats eller kan det isf strula?) Jag ser ju att det finns en funktion för Request name change i SAS-appen. Sonen har det lite mer internationellt vanliga upplägget med Anders Bertil som förnamn och Anders som tilltalsnamn, men samma fråga där.