Senaste nytt

Varning SAS behandlar Z businessbiljetter med Lufthansa & Swiss som ekonomiklass

Får inte det att gå ihop att man som privatresenär försvarar SAS så om man själv drabbats... verkar ologiskt på något sätt jobbar du på SAS eller Eurobonus pr-byrå verkar mer logiskt? Är det någon annan som på resenärssidan drabbats och ser problemet?

Du är den absolut förste som "anklagar" just mig, en av Bc.se främsta SAS-kritiker, för att vara SAS-anställd. Men jag tar det som en komplimang.

Anledningen att jag försvarar SAS i det här fallet är att jag ogillar orättvis/ogrundad kritik. De har helt enkelt inte gjort något fel s m jag ser det. De förändringar de har gjort framgår klart och tydligt i deras tabeller och SAS kommunicerade dessa förändringar på ett korrekt sätt. Vad mer kan man förvänta sig?

Självklart är det trist med försämringar, men på det området leder Miles&More numera STORT över SAS EB.

Jo det är sant dom behandlar mycket riktigt poängen som ekonomi och har angivit det på sin hemsida men det enda dom uppnår är att betalande business går över till andra program för vi hade fått dubbla poängen hos M&M... det blir ju ingen point att vara kvar hos SAS för vad obefintliga Bonusbljetter i business... Hade vi rest i Europa hade det ju inte varit något problem men vi reser mycket interkontinentalt och då har SAS ingenting om du inte är ute 1 år i förväg..

Alx vi har helt motsatt ståndpunkt och det enda jag nämner är att jag gärna ser andra inlägg som kan bidra jag är inte så intresserad över att tjafsa om högst orättvis behandling från SAS - även om Ica annonserar att dom kommer ta ut 1000kr för mjölk på sin hemsida betyder det inte att det är rätt att ta ut det jag förstår mig inte på din logik. SAS är ett litet flygbolag det är inte Sveriges riksdag och deras ord är inte lag bara för att dom skriver ut det på sin hemsida betyder väl inte att det är varken rätt eller rättvist. Vi var helt övertygade om att det stod fel det är så galet att vi trodde att det stod fel som sagt.

Alla dina punkter verkar hamna på slutet av inläggen. Ber om ursäkt om jag låter dryg men du skriver galet långa meningar utan styckeindelning vilket bara gör det krångligt att hänga med.

Alx vi har helt motsatt ståndpunkt och det enda jag nämner är att jag gärna ser andra inlägg som kan bidra jag är inte så intresserad över att tjafsa om högst orättvis behandling från SAS - även om Ica annonserar att dom kommer ta ut 1000kr för mjölk på sin hemsida betyder det inte att det är rätt att ta ut det jag förstår mig inte på din logik. SAS är ett litet flygbolag det är inte Sveriges riksdag och deras ord är inte lag bara för att dom skriver ut det på sin hemsida betyder väl inte att det är varken rätt eller rättvist.

Ibland är det bättre att ta ett djupt andetag än att skriva i affekt. Budskapet når ut bättre så.

Vi var helt övertygade om att det stod fel det är så galet att vi trodde att det stod fel som sagt.

Du menar alltså att ni hade läst, förstått det som stod och ändå valde att posta ytterligare TRE flygningar EFTER det att ni de facto sett att SAS gav poäng exakt enligt det som stod? :confused:

DET, om något, måste jag säga låter smått galet om man är en miles junkie.

Ändringar sker i alla bonusprogram. Varva ner lite och fundera på hur du ska optimera framöver. Jag tycker inte heller att det är roligt att intjäningen i högre kabinklasser minskat inom flera bonusprogram, men å andra sidan är det bra att det går att få tag på rabatterade biljetter i C.

SAS EB är absolut inte ensamma om detta utan jag håller med övriga skribenter om att EB ändå är ett av de bättre programmen. Och jag är inte heller anställd av SAS. ;)

Z hos Lufthansa ger följande intjäning (inte alla program hos *A nedan då jag inte hittade eller förstod allas listor). Om du i framtiden reser på en LH Z biljett kan du titta i listan nedanför och se vilket program som passar er bäst. Tänk dock alla program kan få för sig att ändra intjäningen utan förvarning.

200%
Miles ans Bonus (men boka inte i business P-klass, då får man 0 poäng.)
ShebaMiles

150%
Miles and more
mileagePlus
Dividend Miles
Phoenix Miles
Miles and Smiles
Egyptair Plus

130%
Infinity MileageLands

125%
KrisFlyer
Aeroplan (150% 2014 och framåt)
Voyager
ANA Mileage Club
Asiana Club

100%
Eurobonus
Lifemiles 100% för statuspoäng 175% för bonuspoäng

Tack Magino bra uppställning vi har redan bestämt att byta det är ju inte något unikt att få 100% eller mer för alla bokningar i business vilket jag uppfattat att vissa tror är något superunikt för SAS och för oss har alltid övriga flygbolag löst bonusbiljetter i business och med det begränsade non-stop nät SAS har ser vi inte längre någon mening att vara kvar hos SAS efter Lufthansa & Swissbegränsningarna. SAS slopar ju business inom Europa oxå har ingen first class produkt överhuvudtaget och är nog ganska ointresserade av premiumåkaren överlag det kundbemötande vi fått i denna fråga har knappast varit på någon Pantheon nivå om man säger så. Var mest intresserad av om fler drabbats och om någon lyft frågan till Star Alliance?

Tycker bonus är ett ganska talande namn för programmen. Se det som en bonus. Är man missnöjd är det väl bara att boka hos något annat bolag eller kreditera ett annat bonuskort? Personligen tycker jag det är helt fantastiskt att man kan få bonus på bolag 1 när man flyger med bolag 2 överhuvudtaget. Att man sedan kan boka awards med bolag 3 är än mer fascinerade.

Mycket "ranting" här, men det finns några funderare i tråden:
Star Alliance blir mer och mer "consistantly inconsistant". At hänga ut SAS särskilt i frågan blir lite missvisande då både Miles & More och t.ex. United MP är väldigt inkonsekventa, också inom partners i samma JV.

BAEC och AA har inte (än) differentierat mellan low-, mid-, och high-business. Frågan är väl för mig mer när det kommer, och inte om det kommer.

FlyingBlue var först ute med detta. Kontentan med allt för min del är att jag har ändrat mig 100%. Jag lägger inte längre allt på ett Star Alliance program. Jag har numera flera...

Toppen