Senaste nytt

Varning SAS behandlar Z businessbiljetter med Lufthansa & Swiss som ekonomiklass

perhall

Medlem
Det är ju en sak till som väl är rätt unik för SAS: Man betalar ju nästan ingenting för att använda poängen.
4 personer t/r ARN-EWR 1100,- för skatter och avgifter.
Motsvarande med LH är ca EUR 480 pp.
Och det gäller väl även M&M-medlemmar?
Har en kompis som reser sjukt mycket med KLM. När han åker hem till ZRH med familjen betalar han ca 12000 i Economy, med poäng blir det 7500. Skulle bara bli ca 1000 kr med SAS (4 pers).
Per
 

gdaily

Medlem
Ja jag håller med det är ju ett lyxproblem och det drabbar ingen fattig om man säger så men ingen vill göra en dålig affär och systemen tappar trovärdighet om dom är skeva och orättvisa, det inser ju alla att om du betalar 24000k för en business till NY att du blir irriterad att få 9000 poäng och byter flygbolag. Och även om SAS onekligen struntar i oss förstås kan ju det knappast vara bra för SAS om vi hittills lojala privatresande businessresenärer lämnar dom för vi är inte ensamma om detta det finns en volym i Lufthansa & Swiss Z annars skulle SAS aldrig göra detta och många företag har numera begränsat business åkandet helt.

Du får förlåta mig om jag missat någonting i dina långa texter. Det tillhör heller inte min vardag att försvara SAS, det vet de flesta här, men här måste jag göra det.

1) Du flyger alltid Lufthansa
2) Du krediterar poängen till SAS
3) Du blir upprörd på SAS för att Eurobonus ger så dåligt med poäng för din Lufthansaflygning
4) Du tänker "byta flygbolag" (från Eurobonus antar jag du då menar)
är detta rätt uppfattat?

I så fall, ställ dig själv frågan, hur mycket pengar tror du att SAS tjänar på att du alltid flyger Lufthansa? Att hota byta från EB får nog bara SAS svara "stäng gärna dörren efter dig..."

Hade ditt användarnamn varit SAS is Crap hade jag i viss mån hållit med dig, jag har själv inte mycket till övers för själva flygbolaget, men SAS Eurobonus tillhör enligt mig de bättre inom Star Alliance.
 
Last edited:

Jakob K

Medlem
Mycket "ranting" här, men det finns några funderare i tråden:
Star Alliance blir mer och mer "consistantly inconsistant". At hänga ut SAS särskilt i frågan blir lite missvisande då både Miles & More och t.ex. United MP är väldigt inkonsekventa, också inom partners i samma JV.

BAEC och AA har inte (än) differentierat mellan low-, mid-, och high-business. Frågan är väl för mig mer när det kommer, och inte om det kommer.

FlyingBlue var först ute med detta. Kontentan med allt för min del är att jag har ändrat mig 100%. Jag lägger inte längre allt på ett Star Alliance program. Jag har numera flera...

Exakt. Som exempel ger Miles and More ju 300% intjäning i F. Det är inte fy skam när man kan köpa kampanjbiljetter i F hos LX för kampanjpriser i bokningsklass A.

mvh
 
Det är ju en sak till som väl är rätt unik för SAS: Man betalar ju nästan ingenting för att använda poängen.
4 personer t/r ARN-EWR 1100,- för skatter och avgifter.
Motsvarande med LH är ca EUR 480 pp.
Och det gäller väl även M&M-medlemmar?
Har en kompis som reser sjukt mycket med KLM. När han åker hem till ZRH med familjen betalar han ca 12000 i Economy, med poäng blir det 7500. Skulle bara bli ca 1000 kr med SAS (4 pers).
Per

SAS tar ju inte ut bränsletillägg på bonusresor, det gör väl de flesta andra bolag?
 
Toppen