Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Swiss kollade storleken samt uppskattning av vikt på handbagage nu i juli både mellan ZRH och Málaga och ZRH-ARN. Det intressanta var att de flesta väskor som gatepersonalen gick runt och tittade mest på var väskor av märken som Rimowa och Samsonite av korrekta mått t.ex. istället för mer 'oformliga' eller större handbagage. Ett fåtal (mindre än 10) fick bagage skickat till hold. Någon annan som råkat ut för detta eller förstår hur 'urvalet' sker?

Det var nått liknande på Air France på CDG här om dagen, väktare med våg och mall vid säkerhetskontrollen. Jag klarade mig trots dataryggsäck och litet handbagage, men andra vart kollade.... Puh

Ingen aning... LH group brukar ju ibland väga handbagage vid incheckning, men att de inspekterar vid gate är mer ovanligt (har aldrig hänt mig, men flyger inte mer än 10-15 legs per år med LX/LH).

Generellt tycker jag att just viktkontroll är tämligen irriterande, medan storlekskontroll är mycket motiverat, speciellt vid välfylld kabin. Jag flyger ofta med handbagage som väger över 5/8/10kg, men har i princip alltid rätt att checka in fler väskor om jag skulle vilja - är bara en smidighetsfaktor (eller försäkringsfaktor) att slippa.

Jag håller helt med om storlekskontroll är motiverat och accepterar det fullt ut. Men det som tenderar att bli irriterande är när urvalet blir skevt så att vi med korrekta mått ska testa mallen men ej andra betydligt större. Men visst är det en smidighetsfaktor att bara ha handbagage.

Har aldrig större bagage än att det går att pressa ner allt i korgen med lite vilja, men vikten är svårare då jag oftast reser med två datorer och mycket tillbehör, sladdar och annat elände... så jag är mer orolig för vikten. Dock så har jag inte fått det vägt sen över 10 år sen på Malmö Aviation och det gick bra även där.

Hörde nyligen av en bekant att Turkish Airlines vägde handbagaget vid gate:n på Arlanda för ca 1 månad sedan. De gavs dock alternativet att kasta saker för att sänka vikten.
Jag har aldrig varit med om så mycket handbagage som när jag flög med dom. En personal försökte argumentera med en man som hade hur många handbagage som helst med sig men han förlorade mannen gick ombord med allt bagage. Tror dom är vana vid det. Tänkte på den episoden när jag läste artikeln om kvinnan som svimmat när hon var tvungen att betala övervikt.

Annars är det som många skriver väldigt mycket handbagage i USA. Jag skulle generellt gärna se att kan kontrollerade oftare och noggrannare iaf måtten. Det är enda anledning till att jag vill gå på planet tidigt, att jag ska säkra att få plats med mitt handbagage.

Lufthansa kollar i princip aldrig vikt eller mått för mig men har sett att de kontrollerar pax i ekonomi vid gate som ska till Indien och Kina.
Enda gången som någon på Lufthansa velat kolla mitt carry on var vid check in i GRU. När hon såg att jag var SEN sa hon genast no problem, it's OK.
Swiss bråkade med mig vid check in i CPH en gång. De vägrade checka in mig. Jag gick då till self service och flög sedan utan problem med mina carry on som vanligt.

Hur kinkiga är de om man flyger på en Business Class biljett med 3x32 kg men endast reser på handbagage. Kan de tvinga en att checka in väskan om den är något kilo för tung? Hade inte blivit så glad om det inträffade.

Toppen