Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

För mig är det självklarhet att saker och ting inte ingår och flygbolaget kontrollerar noga om man flyger med LCC.
Det känns överflödigt med varning av övervikt av handbagagekontroll på LCC. Ungefär som att varna folk här att fylla i ESTA innan man åker till USA.

Däremot personligen tycker jag att man bör varna folk att British Airways Business classs biljett ingår inte förval av säte utan status*, om man vill varna något.
Det är något helt unikt hos British Airways och jag känner inget annat seriösa flygbolag som tar betalt för förval av säte i Business class oavsett prisklass.

*Man kan välja säte i förväg gratis om man köper full-flex eller semi-flex biljett.

Jag brukar hålla med dig, men här tycker jag du är fel ute...
Budgetresenären HAR flugit LCC från nämnd flygplats förut, och INTE fått bagaget vägt. Det är alltså INTE en självklarhet att bagaget vägs. Jag har flugit LCC från ARN, och de brukar inte heller väga handbagage.
Säkert vanligare på de flygplatser som är inriktade på lågprisflyg, Skavsta etc.

Jag litar på att budgetresenärer har erfarenhet av lågprisflyget, då set dels indikeras i hans namn....och dels syns i andra trådar. Jag tror inte han hade varnat för att Ryan väger väskor på Skavsta.
Vet alla att Pegasus är ett bolag som kan jämföras med Ryanair? Slår vad om att mina föräldrar aldrig ens hört talas om bolaget....

Sen förstår jag inte hur man kan uppröras över en "onödig" varning (i vissas ögon) som sker i ren välmening. Bättre varna en gång för mycket än en gång för lite. Tycker att det sker väl ofta i forumet, generellt. Men jag ska ta upp det i en separat tråd, vid ett senare tillfälle...

Såsom många andra blir jag nyfiken vilket bolag det var. Jag har för övrigt för mig att British Airways hade någon policy om att handbagaget fick väga hur mycket som helst, bara man själv klarade av att lyfta upp det på hyllan.

Max 23kg

Stämmer ang. BA. Dessutom vill jag minnas att EasyJet har detsamma (i alla fall upp till 23kg).
.

Det är tvärtom, BA har maxgräns 23kg EasyJet har ingen maxgräns

More information on cabin bags
No weight restriction applies as long as you can place and retrieve the cabin bag safely in the overhead lockers
without assistance

Cabin baggage | easyJet

De enda som vägt mitt handbaggage är KLM (ARN 2 gånger) och SAS (MAN många gånger) men det var flera år sedan sist.

Fö tycker jag fler "vanliga" skulle kolla storlek och antal oftare.

De enda som vägt mitt handbaggage är KLM (ARN 2 gånger) och SAS (MAN många gånger) men det var flera år sedan sist.

Fö tycker jag fler "vanliga" skulle kolla storlek och antal oftare.
Ja, kontroll av måttet har jag sett vid flera tillfälle av olika flygbolag.

Å andra sidan är det väl så att om det finns en regel som tillåter max vikt eller mått på exempelvis handbagage så skall man väl inte bli arg för att regeln tillämpas ?
Skulle hävda "skyll sig själv-regeln". Svider, men bara att gilla läget. Precis som när man åker dit för fortkörning, felparkering, mm.

Det finns bolag som jag flugit med väldigt många gånger som jag aldrig sett kolla storleken i gate, t.ex. SAS
Hos de flygbolag som körde mindre flygplan (CRJ, Saab, Fokker etc) har jag sett att de frågade resenärer med carry-on väska att lasta om väskan i lastutrymmet istället, gratis.

Ett annat fall är Prag flygplats. Där kontrollerar flygplatsen storleken av handbagaget innan man kommer in i säkerhetskontrollen.
http://www.businessclass.se/forum/f...ekskontroll-handbagage-pa-prag-flygplats.html

För att komma tillbaka till trådens ämne, Norwegian vägde och kollade måttet av handbagaget vid check in på Prag.

Hos de flygbolag som körde mindre flygplan (CRJ, Saab, Fokker etc) har jag sett att de frågade resenärer med carry-on väska att lasta om väskan i lastutrymmet istället, gratis.
.

När den tillåtna storleken inte ryms i förvaringsboxarna ovanför sätena brukar man få
lämna ifrån sig väskan när man kliver ombord och får tillbaka den när man kliver av,
dvs. den stoppas in i baggageutrymmet men blandas inte med vanligt incheckat baggage.
Det är i alla fall det som skett de gånger jag flugit med sådana plan.

När den tillåtna storleken inte ryms i förvaringsboxarna ovanför sätena brukar man få
lämna ifrån sig väskan när man kliver ombord och får tillbaka den när man kliver av,
dvs. den stoppas in i baggageutrymmet men blandas inte med vanligt incheckat baggage.
Det är i alla fall det som skett de gånger jag flugit med sådana plan.

Ja, det är ju t.ex. alltid fallet med SAS CRJ-900. En vanlig kabinväska får ju inte plats så bara att lämna den vid planet och hämta den igen när man kliver av.

Max 23kg

Det är tvärtom, BA har maxgräns 23kg EasyJet har ingen maxgräns

More information on cabin bags
No weight restriction applies as long as you can place and retrieve the cabin bag safely in the overhead lockers
without assistance

Cabin baggage | easyJet

Konstigt, när jag kollar BA står det:

1 piece of hand baggage per passenger
You must be able to lift your bag unaided into the overhead locker.
Maximum size 56cm x 45cm x 25cm (22 x 17.5 x 9.85 inches)

Toppen