Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

mha321

Medlem
Enig. Och ANTAL handbagage.
Och i detta ska naturligtvis allt handbagage vid boarding räknas, inte vid incheckning. Ska man ha en extra taxfree påse så får man checka in något annat.

Men det skulle ju motarbeta flygplatsens målsättning med att alla ska ha med så många lösa påsar som möjligt, så det är nog tveksamt att det kommer genomföras...
 

Agö

Medlem
Och i detta ska naturligtvis allt handbagage vid boarding räknas, inte vid incheckning. Ska man ha en extra taxfree påse så får man checka in något annat.

Men det skulle ju motarbeta flygplatsens målsättning med att alla ska ha med så många lösa påsar som möjligt, så det är nog tveksamt att det kommer genomföras...
Enig. Gaten är bäst för denna övning. Det skulle gynna oss alla att få lite struktur på detta.
 

Valley

Medlem
Tja, 150 pers med 10 Kg för mycket/väska. Blir lite grand att släpa på.

Tycker själv att bolagen är på tok för dåliga att hålla koll på handbagage, framför allt när det gäller antalet väskor och påsar som släpas med ombord.
Men av någon underlig anledning har någon av något/några orsaker kommit fram till vilka regler som skall gällas. Då skall de också följas.
 

olo

Medlem
Vikten spelar roll när olyckor inträffar. Om hyllorna är överbelastade så riskerar du att få dem i huvudet...
Eller 23kg BA, ingen viktgräns alls så länge du orkar lyfta väskan till Bagagehyllan Easyjet.
Som @Homer säger så kan ju inte vissa bolag har köpt sämre hyllor än vissa andra, så att de bara klarar 8 kg / pax för vissa bolag förstår jag inte - och om det är begränsningen så borde min datorväska som jag lägger under stolen framför mig inte ingå.

Däremot är jag enig med @mha321 om att även de som inhandlas på flygplatsen skall räknas i antal kolli. Jag var med om det i Budapest en gång, där det slutade med att en del pax fick checka in bagage eller klä på sig mer kläder för att få plats med de dyra (billiga?) dropparna i väskan.
Att ha med fler eller större kollin än bestämt borde verkligen regleras.

Sen vill jag verkligen framhäva att flygbolagen har lite sig själva att skylla, om de vill få oss att checka in bagage. Genom att dra ner på service och leveranstider för incheckat bagage, så är jag mindre benägen att checka in min väska - än tidigare. Hade det varit en snabb och smidig process, med hög leveranssäkerhet hade jag absolut checkat in bagage oftare. Sen om det är målet är en annan fråga.
 

Agö

Medlem
Och i detta ska naturligtvis allt handbagage vid boarding räknas, inte vid incheckning. Ska man ha en extra taxfree påse så får man checka in något annat.

Men det skulle ju motarbeta flygplatsens målsättning med att alla ska ha med så många lösa påsar som möjligt, så det är nog tveksamt att det kommer genomföras...
Får mig osökt att tänka på den här personen.

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ? | Sida 39 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

agehall

Medlem
Som @Homer säger så kan ju inte vissa bolag har köpt sämre hyllor än vissa andra, så att de bara klarar 8 kg / pax för vissa bolag förstår jag inte - och om det är begränsningen så borde min datorväska som jag lägger under stolen framför mig inte ingå.
Olika bolag kan visst ha olika gränser för vad deras hatthyllor är certifierade för. Jag håller helt med om att antalet handbagage bör begränsas men vikten är nog ett större säkerhetsproblem än antalet handbagage så det är egentligen inte så konstigt att man tittar på vikten även om man samtidigt även bör titta på storlek och antal.
 

HCas

Medlem
Ni som har råkat ut för kontroller på SAS-flighter specifikt - är det bara kabinväskan de är intresserade av, eller kollar de även storlek etc. på ens "personal item"? Som många andra brukar jag, om jag inte checkar in, ha med både en kabinväska och en axelväska med dator, papper och nån bok. Den senare är nog strikt taget större än vad som räknas som en "small laptop bag" eller vad de nu kallar det, men har aldrig fått anmärkningar på att jag har den på något flygbolag. Finns risken att SAS nu säger till? Ibland går den ner i kabinväskan, men inte alltid.
 

Hachans

Medlem

Du menar som i stort sett vilket anslutningsflyg CPH-ARN med pax som ska vidare till Hong Kong. Har lärt mig att om jag prickar in det flyget så ska jag se till att vara så fort på flyget som möjligt, för den boardingprocessen tar extremt lång tid på grund av alla kollin som ska upp i hyllan och som är för många och för stora.
 
Toppen