Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

MWi

Medlem
En bekant åkte på att SAS kontrollerade handbagagets vikt idag. Vid gate i London. Lysande initiativ enligt min mening. För tunga handbagage fick checkas in vid gate.
Har en bekant som råkade ut för samma sak också i London idag, hon blev sur men håller med dig om att det är bra.
 

olo

Medlem
En bekant åkte på att SAS kontrollerade handbagagets vikt idag. Vid gate i London. Lysande initiativ enligt min mening. För tunga handbagage fick checkas in vid gate.
Vad är fördelen med det? Spelar vikten så stor roll?
Är det inte viktigare att de börjar kolla på storlek på handbagagen? Där tycker jag det blir problem.
 

Rebel

Medlem
Vikten spelar roll när olyckor inträffar. Om hyllorna är överbelastade så riskerar du att få dem i huvudet...

Jag tror det finns annat att oro sig över vid en olycka. utan att nämna ngt så vill jag inte ha 10 kg med en meters fallhöjd i huvet. Men ändå annat jag personligen oroar mig över.
 

Homer

Medlem
Men 8kg är ju löjligt lite dock. Jag förstår att man har en maxgräns, men 8kg är ju alldeles för lite anser jag. Jag tror jag bara rest under den gränsen en enda gång, vilket också är enda gången jag någonsin fått väga mitt baggage när jag flög SAS från ARN.

Precis, och om de bara kontrollerar vikt men inte storlek och antal är det läge för en ny tråd med
ordet "galenskap" i rubriken.
 

FF#1

Medlem
8 kg är ju ingenting. Är på gränsen och över med min dataväska, eftersom jag har två datorer, kontoret på fickan mm.

Själva planen är väl certifierade för mer än 8 kg handbagage eller är det bara max totalvikt på bagagehyllorna som specifieras?
Många bolag har ju både 10 och 15 kg och det är väl samma sorts flygplan.

Sen säkerhetsmässigt så tycker jag att det känns värre med tax freepåsar innehållandes 2-4 tunga glasflaskor än en bag på nått kilo för mycket.

Däremot håller jag fullständigt att det är för mycket handbagage, det borde styras upp först...
 
  • Gilla
Reactions: olo

Homer

Medlem
Själva planen är väl certifierade för mer än 8 kg handbagage eller är det bara max totalvikt på bagagehyllorna som specifieras?
Många bolag har ju både 10 och 15 kg och det är väl samma sorts flygplan.

Eller 23kg BA, ingen viktgräns alls så länge du orkar lyfta väskan till Bagagehyllan Easyjet.
 
Toppen