Senaste nytt

Varför vill någon åka Business Class?

Fast som poängsamlare får man även ta med de extra poängen som en bättre kabinklass ger. När SAS nu senast med sin Friends & Family-kampanj även la till VIP PLUS-priser så var det svårt för mig att inte slå till. 7000:- för ARN-LAX i PLUS (som jag sedan uppgraderar till business med Optiontown för endast 2000:- per väg) mot 4400:- i Go. Skillnaden i pris mellan klasserna är så liten att det är dumt att inte dra in de extra poängen som gör det lättare att behålla status och som i mitt fall exempelvis även kan användas för att boka billiga bonusresor inrikes under jul/nyår/påsk när en vanlig biljett är snordyr. Så nånstans tänker man ju alltid på nästa resa när man bokar annat än en economy-biljett på long haul.

Så bo och äta sunkigt i flera veckor för att resa bättre i 12 timmar? Skönt att vi alla har olika prioriteringar ;).

För mig räcker det i alla fall inte med att endast försöka flyga så bekvämt som möjligt. Jag ser resan som en helhet och vill även bo och äta så bra det går. Har ju aldrig råd med Four Seasons eller liknande, men det går ju att hitta riktigt fina hotell till ett bra pris om man anammar samma typ av research som när man bokar sina flygbiljetter.

Så bo och äta sunkigt i flera veckor för att resa bättre i 12 timmar?
Jag har personligen inga problem med att flyga business/first för att sedan ta in på Hampton Inn eller Hilton Garden Inn. Hotell har mycket enklare att uppfylla de minimikrav jag har än vad flyg har. Det är rätt sällan jag får en säng jag inte får plats i tex.*

*) Reste jag mer till Kina kunde det säkert hända, men då är finare hotell med stora sängar rätt billiga jämfört med vad man är van vid, så det vore inga problem.

Jag har personligen inga problem med att flyga business/first för att sedan ta in på Hampton Inn eller Hilton Garden Inn. Hotell har mycket enklare att uppfylla de minimikrav jag har än vad flyg har. Det är rätt sällan jag får en säng jag inte får plats i tex.*

*) Reste jag mer till Kina kunde det säkert hända, men då är finare hotell med stora sängar rätt billiga jämfört med vad man är van vid, så det vore inga problem.
Fast nu kostar väl inte de kedjor du nämner 50-100 kr per natt? Det är ju inte så konstigt att du tycker de uppfyller minimikraven då de ändå håller en viss standard (är det inte också deras läge som inte alltid är det bästa?)

Vi pratar istället sovsalar, motell med kackerlackor osv. Fixar du det också i en vecka för att flyga business?

Vi pratar istället sovsalar, motell med kackerlackor osv. Fixar du det också i en vecka för att flyga business?

Näe, det ska hålla någon form av miniminivå. Dessa hotell kan dock vara riktigt billiga och tillhandahålla bra service utan att vara någon slags lyxhotell. Om man jämför med flyg så är de nog mer economy än business iaf...

Håller med @agehall privat flyger jag business varje gång annars kan man lika gärna stanna hemma, min fru tyckte det var dyrt första gången vi skulle flyga, har aldrig hört henne säga det igen och personligen tycker jag det är det värt varenda krona även om det ibland kan bli väldigt dyrt då semestern ofta blir med kort varsel. I jobbet har jag haft fördelen att flyga business long haul i ett antal år och även en hel del SAS plus inom Europa.

Näe, det ska hålla någon form av miniminivå. Dessa hotell kan dock vara riktigt billiga och tillhandahålla bra service utan att vara någon slags lyxhotell. Om man jämför med flyg så är de nog mer economy än business iaf...
Nar jag satt pa ett projekt i Glasgow la jag lite extra pa att aka First class med Virgin express taget och bodde sedan pa ett riktigt billigt hotell. Hotellet kostade £39 per natt och lag bredvid central stationen i Glasgow - detta funkade bra tills en morgon da jag upptackte att jag inte var ensam i duschen. Efter det sa bytta jag hotell och hojde hotellbudgeten!

Så bo och äta sunkigt i flera veckor för att resa bättre i 12 timmar? Skönt att vi alla har olika prioriteringar ;).

Nu nedgraderar du billigt boende och mat en smula... :rolleyes: Du påstår alltså att det inte finns billigt boende som är fräscht?
Tar vi Indonesien så tänker jag inte bo på en lyxresort för över 1000kr natten på Bali när jag kan få en liten bungalow 10 meter från havet på exempelvis Nusa Lembongan, tillgång till moppe/mini-MC och små trevliga restauranger som serverar mat och öl för en spottstyver. Varför ska det vara minst en michelinstjärna och fläska upp flera hundra kronor för s.k. gourmetmiddagar där ingen lokalbefolkning äter?
Ser jag restauranger där det uteslutande sitter turister så går jag vidare. De blåser folk på halvmedioker mat till dyra priser.
Tar jag en promenad något kvarter bort eller runt hörnet och det sitter packat med lokalt folk så kan jag garantera att maten är bra, servicen trevlig då de ofta blir förvånade att en utlänning kommer och jag betalar inte överpriser.
Visst, är det för en natt så bokar jag också "lyxhotell" om det är en kampanj, exempelvis sista natten på det resemålet, en övernattning under en stopover eller liknande situationer.
Eclát i Taipei är ett av de mysigaste hotell som jag har bott på för c:a 1800kr natten.
En annan gång avslutade vi med minivilla och egen pool i Kuta, Bali.
Poängen är att letar man utanför alla hotellkedjor och inte enbart samlar poäng på Hilton, Sheraton osv. så kan man hitta guldkorn på små och mysiga platser runtom i världen.
Exempelvis hittade jag ett ställe på en liten ö utanför Vietnam för 30'000 VND, motsvarande c:a 1,30 SEK för 6 nätter och maximalt 50 meter från stranden. :cool:

Fast nu kostar väl inte de kedjor du nämner 50-100 kr per natt? Det är ju inte så konstigt att du tycker de uppfyller minimikraven då de ändå håller en viss standard (är det inte också deras läge som inte alltid är det bästa?)

Nej, ni pratar om sovsalar, motell och annat hemskt med kackerlackor...
Jag pratar om rena rum, i vissa fall enkla men med en hyggligt bekväm säng (Best Western i Hong Kong och andra kedjor världen över har haft bland de sämsta sängar och kass service som jag har upplevt) och ett trevligt bemötande av personalen.
Bara för att det är fräscht, mysigt, charmigt och smakar bra så behöver man inte betala hutlösa överpriser om man orkar leta lite.
Våga vidga vyerna bortanför kedjorna och resorten, besök lokala restauranger där uteslutande lokalbefolkningen äter så kommer ni få er en överraskning på att det smakar bättre än där västerlänningar äter (beroende på region i världen). ;)

Toppen