Så bo och äta sunkigt i flera veckor för att resa bättre i 12 timmar? Skönt att vi alla har olika prioriteringar

.
Nu nedgraderar du billigt boende och mat en smula...

Du påstår alltså att det inte finns billigt boende som är fräscht?
Tar vi Indonesien så tänker jag inte bo på en lyxresort för över 1000kr natten på Bali när jag kan få en liten bungalow 10 meter från havet på exempelvis Nusa Lembongan, tillgång till moppe/mini-MC och små trevliga restauranger som serverar mat och öl för en spottstyver. Varför ska det vara minst en michelinstjärna och fläska upp flera hundra kronor för s.k. gourmetmiddagar där ingen lokalbefolkning äter?
Ser jag restauranger där det uteslutande sitter turister så går jag vidare. De blåser folk på halvmedioker mat till dyra priser.
Tar jag en promenad något kvarter bort eller runt hörnet och det sitter packat med lokalt folk så kan jag garantera att maten är bra, servicen trevlig då de ofta blir förvånade att en utlänning kommer och jag betalar inte överpriser.
Visst, är det för en natt så bokar jag också "lyxhotell" om det är en kampanj, exempelvis sista natten på det resemålet, en övernattning under en stopover eller liknande situationer.
Eclát i Taipei är ett av de mysigaste hotell som jag har bott på för c:a 1800kr natten.
En annan gång avslutade vi med minivilla och egen pool i Kuta, Bali.
Poängen är att letar man utanför alla hotellkedjor och inte enbart samlar poäng på Hilton, Sheraton osv. så kan man hitta guldkorn på små och mysiga platser runtom i världen.
Exempelvis hittade jag ett ställe på en liten ö utanför Vietnam för 30'000 VND, motsvarande c:a 1,30 SEK för 6 nätter och maximalt 50 meter från stranden.
Fast nu kostar väl inte de kedjor du nämner 50-100 kr per natt? Det är ju inte så konstigt att du tycker de uppfyller minimikraven då de ändå håller en viss standard (är det inte också deras läge som inte alltid är det bästa?)
Vi pratar istället sovsalar, motell med kackerlackor osv. Fixar du det också i en vecka för att flyga business?
Nej, ni pratar om sovsalar, motell och annat hemskt med kackerlackor...
Jag pratar om rena rum, i vissa fall enkla men med en hyggligt bekväm säng (Best Western i Hong Kong och andra kedjor världen över har haft bland de sämsta sängar och kass service som jag har upplevt) och ett trevligt bemötande av personalen.
Bara för att det är fräscht, mysigt, charmigt och smakar bra så behöver man inte betala hutlösa överpriser om man orkar leta lite.
Våga vidga vyerna bortanför kedjorna och resorten, besök lokala restauranger där uteslutande lokalbefolkningen äter så kommer ni få er en överraskning på att det smakar bättre än där västerlänningar äter (beroende på region i världen).