Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Vet inte riktigt vad det skulle kunna vara som inte går att lösa där..
?? Ombokning när man avrest...? Tja om regelverket tillåter detta så ringer man vara flygbolaget oavsett om man köpt biljetten direkt av flygbolaget eller av en resebyrå..
Det låter som du har aldrig upplevt en sådan situation på bortaplan. (Lucky you!).

Det är absolut inte kul när man fick veta flygbolaget A har ställt in flight xxx på en flygplats långt bort från Norden med flera timmars tidsskillnad sedan flygbolaget A säger att du måste kontakta din resebyrå B för att du har bokat din resa hos dem. Speciellt när det händer på en fredag efter kl. 18 på svensk tid.

De flesta medlemmar som är mot resebyrå har nog upplevt liknande situation någon gång, därför undviker de resbyrå i största mån.

Det låter som du har aldrig upplevt en sådan situation på bortaplan. (Lucky you!).

Det är absolut inte kul när man fick veta flygbolaget A har ställt in flight xxx på en flygplats långt bort från Norden med flera timmars tidsskillnad sedan flygbolaget A säger att du måste kontakta din resebyrå B för att du har bokat din resa hos dem. Speciellt när det händer på en fredag efter kl. 18 på svensk tid.

De flesta medlemmar som är mot resebyrå har någon gång upplevt detta, därför undviker de resbyrå i största mån.

+1 på ovanstående. Än så länge har jag inte upplevt detta långt från Norden utan för mig räckte det med problem på Sturups flygplats... Agehalls femte bud är ständigt närvarande!

Jag har råkat ut för liknande i Sydafrika och det löste sig med ett telefonsamtal till SAA...
Det var ändå dom som var carrier i fråga...

Sedan att flygbolag i gemen och deras kundtjänster i högre grad än resebyråer har en tendens att tjafsa...Det har göra med att många har outsourcat dessa till länder som har en kultur som inte medger "sunt förnuft"...Det är ett fenomen som man stöter på vid all outsourcing till sådana länder oavsett bransch.. (ref IT och Helpdesk i Indien t.ex.)

Last edited:
Jag har råkat ut för liknande i Sydafrika och det löste sig med ett telefonsamtal till SAA...
Det var ändå dom dom var Carrier i fråga...
Det struntade kinesiska flygbolagets agenter i.
Du må ha rätt enligt reglerna men om agenten på check in/biljettkontoret vägrar dig att checka in/boka om så hjälper det inte.
Om man har köpt biljetten från flygbolaget i fråga kan de inte skylla på någon annan åtminstone.
+1 på ovanstående. Än så länge har jag inte upplevt detta långt från Norden utan för mig räckte det med problem på Sturups flygplats... Agehalls femte bud är ständigt närvarande!
Precis.
Om resan är inom Europa, ska jag inte tveka att boka via en resebyrå om priset är fördelaktigt.
Då är det lättare att åtgärda problemet vid eventuell strul.

Last edited:
Jag tillhör de "få personer" som tillsammans med @agehall undviker resebyråer till varje pris. Håller helt med @agehall i alla motiv att inte använda en resebyrå. Jag har under största delen av mitt yrkesverksamma liv fått följa "dumma policies" som förhandlats fram av någon som kallats Travel Manager och som var den som i regel hade minst erfarenhet av hur resor går till, i varje fall utanför landet. Jag vill nog påstå att vid hälften av resorna hade resebyrån strulat till det och frångått mina önskemål. Den extra tid man fick lägga ner på detta när man skulle boka om och avboka hotell var väldigt tidsödande. Naturligvis var inte resebyrån bemannad när man stod i USA och försökte lösa problemen. Den typen av resor jag hade var i flesta fallen omöjliga att veta när dom slutade eftersom jobbet både kunde gå fortare och ta längre tid. Naturligtvis gjorde man allt för att slippa detta och hittade egna genvägar.

Planerar man och beställer allt själv har man också full kontroll på hela förloppet. Detta är viktigt när man är ute och reser och underlättar när det börjar strula. Det kanske kostar någon krona extra men den är intjänad många gånger om när det blir strul.

Sedan jag startade eget företag har jag aldrig använt någon resebyrå vid bokning av resor. Jag har aldrig heller råkat ut för problem när det strulat. Jag har enkelt kunnat hantera detta eftersom jag själv haft full koll på vad som gäller. Blir det många resor till samma plats kan man förhandla sej till bra priser och förmåner hos de flesta flygbolag även som litet företag.

Men då pratar vi om ganska ovanliga situationer...och knepiga flygbolag...människor...

När jag var i Thailand för några veckor sedan (QR 2 för 1) som råkade jag ut för att QR ändrade tidtabellen så att transfertiden i DOH sprack...
Då fick jag ett trevlig samtal fr. resebyrån där man meddelade att QR hade bokat om oss till ett plan som gick 1 timme tidigare fr. BKK och då bokat oss i J isf för i I som vi ursprungligen hade, då alla andra bokningsklasser var fulla...

Annars i mina fall pratar jag om att jag behöver hjälp att prissätta/biljettera resor som annars skulle blivit ohyggligt dyra för mig som privatperson.

Tex Som jag nämnde STO-DXB-JNB-MRU-JNB-CPT-DXB-STO med både EK, MK och SA (First EK, Business MK och SA) där skulle jag fått betala över 100 tkr om jag gått via resp. flygbolag (hemsidor) vs. ca 40 tkr som resebyrån (Odenresor) fick ner det till...

Så då kanske vi kan enas om att OM man skall ha ALLA dörrar öppna oavsett var i världen, oavsett vilka flygbolag man flyger med då är det bara full C/J (eller motsv.) direkt med flygbolagen som gäller..men då kostar det därefter, men om man har någon annan som betalar varför inte...?;)

Men OM man är privatresenär som vill flyga/bo i premium segmentet då kan det vara befogat att kontakta en resebyrå för att hitta en mer "prisvärd" resa? Eller om man som economy resenär inte hittar plats till det pris "man vill ha" och då behöver hjälp med väntelistning alt. tillgång till allotments... Överens? :)

Men OM man är privatresenär som vill flyga/bo i premium segmentet då kan det vara befogat att kontakta en resebyrå för att hitta en mer "prisvärd" resa? Eller om man som economy resenär inte hittar plats till det pris "man vill ha" och då behöver hjälp med väntelistning alt. tillgång till allotments... Överens? :)
Du försöker att kategorisera oss andra som om vi reser med andras pengar därför vi inte bryr oss om priset. Det är inte sant.

Jag har påpekat flera gånger att många resebyråer är inte är pålitliga. Det som du har kontakt är väldigt unikt och det representerar inte verkligheten.
De flesta av resebyråer är inte dugliga för att lösa problemet när problemet uppstår på bortaplan under konstiga tider (för dem).

Nu får vi lugna ner oss vänner, och inse att olika personer har olika behov vid olika tillfällen...

Jag har själv haft alla möjliga erfarenheter med resebyråer från storbolag till egenföretagare. Tyvärr upplevs ofta de s.k. nätbyråer som en del av problemet i "the race to the bottom".

Jag handlar inte enbart på pris och hade gärna betalat några hundralappar för varje bokning jag gör om jag hade någon som jag litade på. Alternativkostnaden för att sätta ihop en resa via ExpertFlyer, vänta på BA Bremen, och sedan lägga 45min per telefon är rätt hög. Det är kanske totalt 2t av min tid som jag gärna betalar andra att göra om tilliten fanns. Det gör den tyvärr inte..

Som vanligt härinne finns det de extreme erfarenheter. @toer00 erfarenhet om bra, är kanske inte så applicerbar för så många resenärer och medlemmar, medan vi har väl få medlemmar på Afrikas västkust utan mobiltäckning ;) (jag har varit där med resbyråbokning utan problem).

Senast jag använde resebyrå i större grad var jag anställd i ett mindre konsultbolag och vi använde enbart en person på en byrå. Min dåvarande chef hyllade denna person, men då varannan resa som vi köpte hittade jag billigare blev tonen annorlunda.

Utmaningen för de flesta byråer idag är att det krävs enorma volymer att få det att gå runt eftersom vi inte vill betala extra, och därmed är det svårt att tjäna pengar med extra service.

Last edited:
Det jag tycker missas, är en lite mer nyanserad bild speciellt för nya medlemmar - att det faktiskt ofta finns betydande belopp att spara på att boka via andra kanaler och att man inte ska sluta kolla de alternativen.
Intressant exempel med restaurang i New York. Ska det vara en rättvis jämförelse så handlar det snarare om att jag ska köpa en Big Mac, och att du då rekommenderar McDonalds, men glömmer nämna att man ofta kan hitta exakt samma Big Mac på andra ställen till halva priset.
Jag vet inte om det är speciellt ofta man kan spara så stora belopp. Visst kan man spara lite ibland och i vissa fall (tänk Qatar-rean) ganska mycket. I dessa lägen kan det vara värt att ta en kalkylerad risk.

få medlemmar på Afrikas västkust utan mobiltäckning
Det är det här som är det roliga - du behöver inte sakna täckning - det räcker med att roaming strular. Det är skitskoj att inse att man har full täckning (både 2G och 3G) men inte kan använda telefonen utan att först ringa din operatör hemma (moment 22...) och be dem återställa saker och ting inför varje samtal.

Toppen