Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Jag tänkte samma men skulle lägga till att det är två läger där båda försöker övertala den andra att den har fel istället för att vara lite pragmatisk.
Som jag skrev tidigare, bokar jag också via resebyrå. Det är en kalkylerad risk.
Men det gör jag inte när det är viktiga resor.
Någon gång måste du berätta mer i detalj hur du lyckades övertyga chefen om detta.:) Försöker få möjlighet till att göra detsamma - resandet blir ju så mycket enklare då ;)
Det var lättare med ett företag som hade mindre än 10 anställda. :)
Jag lyckades inte att få min gamla chef på ett större företag att godkänna att jag skulle boka min resa själv...

Om det var innan avresa skulle en bra resebyrå kunnat ta den dialogen med flygbolaget... Mina kontakter P Oden skötte detta galant senast nu i Mars när vi var nere i Krabi / Thailand när det blev tidtabellsändring på QR. Även för 3 år sedan då samma sak hände med EK från Kapstaden...

Behövde bara framföra mina önskemål till resebyrån som sedan fixade all galant... ☀️

Ett positivt exempel där saker kunde gått galet men där resebyrån räddade oss..

Tex åkte jag för några år sedan med Finnair i business (under jul/nyår) , Stockholm - Helsingfors-Hong Kong-(Kota Kinabalu, med Air Asia, separat biljett, bokat själv via nätet). Kvällsavgång fr. Stockholm och vidare strax före midnatt från HEL. När vi kom till Arlanda fick vi besked om att planet från Helsingfors vidare till Hong Kong var trasig och att vi skulle inkvarteras på Hotell under natten i Helsingfors och att ett nytt plan skulle gå morgonen därefter. Redan då stod det klart att våra 6 timmar mellan planen I Hong Kong inte skulle räcka...

Efter ett snabbt telefonsamtal till försäkringsbolaget (IF) så fick vi veta att försäkringen täckte merkostnaden för att komma till Kota Kinabalu (Air Asia inte ombokningsbara). Sedan gick jag snabbt in på Air Asias App på telefonen och kunde konstatera att de var totalt fullbokade flera dagar framöver på direktlinjen HKG-BKI (Kota Kinabalu), nu var goda råd dyra...:rolleyes:

Jag ringde till resebyråns jour i Göteborg och berättade vad som hade hänt och frågade om agenten om han hade några BRA alternativ?
Han berättade att eftersom vi skulle komma sent på kvällen till flygplatsen i Hong Kong så skulle vi bli tvungen att övernatta då inga fler anslutningar fanns till BKI så pass sent på kvällen. Dock dagen därpå strax e. lunch så hade KA (Dragon Air ) en flight som hade 7 lediga platser i Y-klass.

Då vi var 6 stycken i vårt sällskap (jag och min fru plus våra bästa vänner inkl. deras 2 barn) så bad jag agenten boka in dessa ASAP samt boka hotellrum på flygplatshotellet i Hong Kong. Den extra kostnad som uppstod debiterades våra familjers resp. kort men med trygg vetskap om att IF skulle reglera detta vi återkomst till Sverige. I detta fall skötte sig resebyrån och agenten exemplariskt :)

Nu slutar dock inte historien här, väl i HKG dagen efter, så blir våra vänners son plötsligt jättesjuk, 3 timmar innan avgång med KA till BKI.
Han blir likblek i ansiktet och börjar kräkas..:eek: Nu är goda råd dyra, så jag och min gode vän R springer med sonen E till flygplatskliniken medan pojkens mamma ringer SOS International, 30 min senare är han på väg i Ambulans med sina mamma till något okänt sjukhus i Hong Kong :oops::confused::(
prognosen är vätskebrist och dropp under dagen att kunna fara vidare dagen efter (dagen D +2 ).

Men nu kvarstår ett problem, 4 st Y-klass biljetter med KA...!! Då jag hade lite mer erfarenhet av flygbranschen och resor långt borta i Asien så tar jag med polaren R och Hans dotter J till KA.s biljettkontor på flygplatsen i HKG. Jag visar upp familjen R:s biljettkvitton som vi hade fått via mail fr. resebyrån och förklarade för dem situationen som uppstått, nu var det 1,5 kvar till avgång...

KA tittade snabbt i sina system och konstaterade att biljetten som var en full fare economy (Y) var ändringsbar utan extra kostnad så de bokade om till en em flight nästa dag. Dessutom slog de en signal til flygplatshotellet och bokade in familjen R ytterligare en natt Jag och min fru fortsatte ner till Borne (BKI - Kota Kinabalu) med vår ursprungsbokning. Väl på plats i Borne så hade då Resebyrån som arrangerat och bokat hotellen på plats meddelat hotellen om våran nya ankomst tid (dagen D+1) så dom hämtade oss precis som planerat och även familjen R dagen där efter. Visserligen blev vistelsen 1 dag kortare för oss och 2 dagar för familjen R, men detta förväntade vi oss att IF skulle ersätta då vi hade ett
non-refoundable pris/paket på hotellet (Shangri -La i Kota Kinabalu).

Historien fick ett solskensslut då resten av semestern (vi flög med Air Asia till Tawau (TWU) ) för vidare transfer till Pom Pom Island (rekommenderas starkt). Resterande Air Asia biljetter gick att använda då de var enkelbiljetter (AIr Asia säljer/sålde då enbart enkelbiljetter så ToR blev 2 enkla...). Sedan blev det nyår i HKG och hemresa med AY (Finnair) utan fler missöden :). Väl hemma skickade vi bara in de förseningsintyg som vi fick av Finnair ang. tekniskt strul på utresan och IF ersatte då alla extra kostnader för extra KA biljetter och extra hotellnätter plus förlorade hotellnätter i Borneo utan vidare prut och i god tid innan kort räkningen skulle belastas.

Så i motsats till vissa andra som haft strul i Västafrika resp. Kina så skötte sig både resebyrå och flygbolag (KA) exemplariskt!
jag är glad att jag valde resebyrå för denna bokning, både för pris (även om vi fick boka Air Asia själva, allt i syfte at få ett drägligt pris)... dock huvudsträckorna STO-HEL-HKG-HEL-STO flögs med AY i business...:):):)

Det låter som en riktigt bra resebyrå som hjälper dig med resor som du själv har bokat separata biljetter till på nätet. Ingår det i den här jouravgiften? Hur stor är den förresten?

Toppen