Jag tänkte summera denna tråd:
Alla säger i princip att resebyråer är okej att använda ibland. Det beror på helt enkelt. Sen är det 5 sidor av samma argumentation där man beskyller den andre för att tycka annorlunda...![]()
Du försöker att kategorisera oss andra som om vi reser med andras pengar därför vi inte bryr oss om priset. Det är inte sant.
Jag har påpekat flera gånger att många resebyråer är inte är pålitliga. Det som du har kontakt är väldigt unikt och det representerar inte verkligheten.
De flesta av resebyråer är inte dugliga för att lösa problemet när problemet uppstår på bortaplan under konstiga tider (för dem).
Va dä det konsultbolaget som gick i konken sen?Nu får vi lugna ner oss vänner, och inse att olika personer har olika behov vid olika tillfällen...
Jag har själv haft alla möjliga erfarenheter med resebyråer från storbolag till egenföretagare. Tyvärr upplevs ofta de s.k. nätbyråer som en del av problemet i "the race to the bottom".
Jag handlar inte enbart på pris och hade gärna betalat några hundralappar för varje bokning jag gör om jag hade någon som jag litade på. Alternativkostnaden för att sätta ihop en resa via ExpertFlyer, vänta på BA Bremen, och sedan lägga 45min per telefon är rätt hög. Det är kanske totalt 2t av min tid som jag gärna betalar andra att göra om tilliten fanns. Det gör den tyvärr inte..
Som vanligt härinne finns det de extreme erfarenheter. @toer00 erfarenhet om bra, är kanske inte så applicerbar för så många resenärer och medlemmar, medan vi har väl få medlemmar på Afrikas västkust utan mobiltäckning(jag har varit där med resbyråbokning utan problem).
Senast jag använde resebyrå i större grad var jag anställd i ett mindre konsultbolag och vi använde enbart en person på en byrå. Min dåvarande chef hyllade denna person, men då varannan resa som vi köpte hittade jag billigare blev tonen annorlunda.
Utmaningen för de flesta byråer idag är att det krävs enorma volymer att få det att gå runt eftersom vi inte vill betala extra, och därmed är det svårt att tjäna pengar med extra service.
Min gamla arbetsgivare betalade dyra servicearvode för ingenting. Den resebyrån var öppen endast vardagar mellan kl. 9 - 18.Man får vad man betalar för..konstiga tider...jour går att få hos vissa mot pris tillägg...
Det är ju en av orsakerna till att använda flygbolagen i stället för resebyråer eftersom de alltid har något kontor öppet dit man kan ringa och få hjälp...Man får vad man betalar för..konstiga tider...jour går att få hos vissa mot pris tillägg...
Därför skrev jag så här tidigare i tråden.Då hade ni fel resebyrå / fel chef...![]()
Min gamla chef beslutade att jag skulle ta hand om alla bokningar sedan dess, så fel chef var han inte.En resebyrå som min gamla arbetsgivare använde innan jag tog hand om resor var varken billig heller kunnig. Därför finns det ett annat ordspråk, "Att betala högre priser garanterar inte högre kvalitet".![]()
Men ska det vara en fördel att använda resebyrå så ska man antingen tjäna en bra hacka på det eller så ska det inte vara någon risk alls med det. Vad är meningen att använda en resebyrå om jag ska kalkylera risken med att använda den?Men den kalkylerade risken för resor till tex Thailand eller USA som privatresenär är väl inte så stor...?
Jag tänkte samma men skulle lägga till att det är två läger där båda försöker övertala den andra att den har fel istället för att vara lite pragmatisk.Jag tänkte summera denna tråd:
Alla säger i princip att resebyråer är okej att använda ibland. Det beror på helt enkelt. Sen är det 5 sidor av samma argumentation där man beskyller den andre för att tycka annorlunda...![]()