Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Tror att väldigt många på detta forum valde att ta en kalkylerad risk i detta fall med att boka via resebyrå. Kan man spara omkring 30% på en flygbiljett som kostar en bit över 10.000 kronor så är nog många villiga att riskera de eventuella problem som kan uppstå för att besparingen är så pass stor. Hade det varit en besparing på 3% hade betydligt färre nyttjat resebyråer skulle jag gissa på.
Jag bokar själv via resebyråer ibland för att priset kan vara en tredjedel jämfört med att boka direkt med flygbolaget (och ibland går det inte ens få ihop resan). Jag har två bokningar till London via Athen som kostade ca 500 kronor styck och kunde uppgraderas till Business med vouchers, gick enbart att boka via onlineresebyrå i och med att valet inte kommer upp på Aegeans hemsida.
Det är precis min poäng. Många här är väldigt kategoriska med att aldrig boka via resebyrå, aldrig använda Hotels.com, aldrig boka hyrbil via någon agent o.s.v. men jag tycker man kan öppna ögonen lite och inte avfärda dessa alternativ innan man faktiskt bildat sig en uppfattning om vad det innebär.

Det är precis min poäng. Många här är väldigt kategoriska med att aldrig boka via resebyrå, aldrig använda Hotels.com, aldrig boka hyrbil via någon agent o.s.v. men jag tycker man kan öppna ögonen lite och inte avfärda dessa alternativ innan man faktiskt bildat sig en uppfattning om vad det innebär.
Ingen aning om det stämmer men jag tror att många först och främst tittar direkt med bolaget i fråga istället för nätresebyråer eller hotels.com eller liknande. Så gör åtminstone jag, tittar dock nästan alltid upp vad samma bokning skulle kosta på någon tredjepartssida.

Man bokar direkt med flygbolaget som man ska flyga med och ingen annan för att när nått skiter sig så vill man ha så få kockar inblandade i soppan som möjligt, oavsätt hur bra en resebyrå är eller inte är. Punkt.

Amen. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Men inte till vilket pris som helst. Vid senaste Qatar-kampanjen bokade inbitna BC-medlemmar så det stod härliga till, på just resebyrå. När plånboken får tala glömmer man lätt...

Som @palmen var inne på - det är kalkylerad risk. Jag hade tex tvekat rejält till att göra så för jobbets räkning men om vi pratar semester så är det en lite annan sak. Mitt resande är nog till 90% för jobbet och därmed är det inte alltid värt vilka risker som helst utan prio 1 är att kunna komma fram i tid till mina möten.

Tipsa gärna om bra resebyrå/bra person. Vi är många här som gladeligen skulle anlita någon som var kompetent nog att sätta samman komplexa resor hittade via ita matrix och sedan vara behjälpliga 24/7 de få gånger det blir allvarligare strul!

Jag känner bara till en resebyrå som jag själv skulle kunna tänka mig att använda i någon större utsträckning och det är Propellerhead Travel.

Åh, tro mig, jag har testat allt. Det är inte bara för att jag är gammal och bitter som jag så kategoriskt avfärdar en hel del saker - det beror helt krasst på att jag själv sett hur dåligt det fungerar. Ibland tvingas man fortfarande ta till tex Hotels.com för att det inte finns några större kedjor på orten man ska till, men det betyder inte att jag gillar det eller någonsin skulle rekommendera det. Det är ungefär som att någon frågar om en bra restaurang i New York - det är ingen som på fullt allvar svarar McDonalds då...

Till och med @agehall har sagt att han är beredd att boka via en resebyrå om det fanns en duktig / pålitlig sådan. Så det handlar inte om att undvika resebyrån till vilket pris som helst.

Vid "komplicerade resor" med många (främmande) flygbolag inblandade och där även avtalspriser är inblandade så
är det MIN uppfattning att man kan ha nytta av att ringa och boka allt hos en och samma resebyrå, det är min åsikt och det står JAG för. Punkt.
om det sedan inte är "politiskt korrekt" här på BC? Det är en annan sak.

Och i mitt fall så gäller det semesterresor "long haul" som jag gör och där jag vill ha både premium på både flyg och hotell men ändå hålla nere priset dvs. jag tar då risken" med Z/I/P klass jmf med C/D/J. Dvs biljetter där restriktioner finns både vad gäller framförhållning, reseperiod och återbetalning men där priset istället blir lägre (men "vägrar" ekonomi på long-haul... ;) Och jag har turen att kunna vara flexibel vad gäller reseperioder då dessa sker normalt under storhelger då det rena affärsresandet går ned...

Skall man åka renodlad C/D/J och inte behöver bry sig om prislappen, så visst då är det bara att köra på flygbolagens hemsidor. Men är det fullt där och du behöver väntelista så måste du ringa resebyrån i alla fall (i alla fall vad gäller TG, som inte tar bokningar gärna själv per telefon här i Sverige) ...

Tipsa gärna om bra resebyrå/bra person. Vi är många här som gladeligen skulle anlita någon som var kompetent nog att sätta samman komplexa resor hittade via ita matrix och sedan vara behjälpliga 24/7 de få gånger det blir allvarligare strul!

Odenresor 08-654 19 00, per Westman, man har även 24/7 jour om du är beredd att betala...Pu segna allotments med bl.a TK om vill åka till semesterlandet Thailand...

Last edited by a moderator:
om det sedan inte är "politiskt korrekt" här på BC? Det är en annan sak.

Det har inget med poltisk korrekthet att göra. Vi är flera här som har haft komplicerade resor som en nödvändig del av vårt arbetsliv. Vi vet vad vi pratar om och anledningen att vi skriver det vi skriver är att det är det enda som funkar i längden i praktiken. Att du råkar ha bra kontakter på en resebyrå och därför får service som normala resenärer inte ens vågar drömma om gör inte din situation till normalfallet. Vi är flera som vet hur det känns att stå mitt i ingenstans, ha slut på batteri i mobilen och inte kunna checka in pga foobar.

Visst, i de flesta fall kanske det funkar utmärkt att boka genom en godtycklig resebyrå, men risken att det strular är oändligt mycket större än om man bokat direkt via flygbolaget. Jag kan i ärlighetens namn säga att jag aldrig haft problem med biljetter jag bokat genom flygbolagen medan det flertalet gånger strulat med biljetter bokade via resebyrå. Jag reser inte alls så mycket längre (blir runt 100 flighter/år jmf med runt 250/år tidigare) men det är fortfarande ganska mycket jämfört med Svensson, så jag har en del erfarenhet här.

Jag tar gärna ett praktiskt exempel.

Julen 2013 skulle jag och frugan fira min 50 års dag. Så vi beslutade oss för en kombination Mauritius och Sydafrika. EK som just hade etablerat sig här i Sverige hade då väldigt fina priser i First till bl.a JNB resp CPT men förskräckligt dyra till MRU..:eek:

Lösningen fick då bli att flyga (på separat biljett) STO-DXB-JNB, nästa biljett JNB-MRU-JNB-CPT, SAA biljett där JNB-MRU-JNB var codesahre och flögs av MK (Air Mauritius). Hotell blev Heritage Le Telfair Golf & Spa Resort på Mauritius, Grand Roche i Paarl (vindistrikten utanför Kapstaden) samt Cape Grace i själva Kapstaden några dagar senare.

Resan blev naturligtvis inte billig men den skulle ha blivit 3 ggr dyrare om jag hade bokat allt separat på 5-6 olika hemsidor...
Tack vare resebyrån så lyckades jag sy ihop detta och tack var de Hotell allotments som de hade tillgång till fick jag alla hotell som dessutom var fullbokade på sina egna hemsidor...

Och visst problem blev det då EK gjorde en equipment changes som häll på att bli en downgrade till business och sedan gjorde man en schedule change som gjorde att minimum connection time i DXB inte höll (DXB-STO hemresa), men sedan ändrade de tillbaka tiden igen ett par veckor senare... detta i ett läge när biljetterna var uttagna och betalade, men resebyrån löste allt detta galant. Resan blev en succé (som framgår av min "medlemsbild") :)

Men då behöver du inte bry dig om prislappen...
Och godtycklig NEJ, har test a tex Ticket = katastrof..
Men små nischade resebyråer som lever på at ge denna service...

Och även synpunkter från privatresenärer som vill åka premium måste väl räknas på BC??

Last edited by a moderator:
Och även synpunkter från privatresenärer som vill åka premium måste väl räknas på BC??
Klart att privatresenärer som vill åka premium räknas. Men hur många av dessa jar tillgång till GDSer och kontakter inom resebyråer samt har varit IT-chef på resebyråer så man har "all" inside info som krävs. Jag måste säga att jag är imponerad över den kunskap du besitter och att du med tanke på detta kan sy ihop oerhört svåra resor med hjälp från en duktig agent.
Jag skulle nog dock påstå att 99,999% av Sveriges befolkning inte har denna kunskap eller nätverk att tillgå.
Ska man resa på väldigt komplicerade resor som behöver kombinering av olika fares så är det självklart att man behöver hjälp från en resebyrå, men ofta kan flygbolagen själva sy ihop detta via deras resebokning på telefon om man inte ska flyga med massa olika bolag. Det finns en hel del biljetter som inte går att boka på flygbolagens sidor men ringer man dom kan de ofta manuellt få ihop just det man är ute efter.

Exemplen som toer00 ger är inte normala utan är för den extrema premiumresenären. Nu reser jag mest på bonusresor men att boka via resebyrå är något jag undviker även om det är billigare. Största problemet tycker jag är att de på resebyrå vill sälja på en masa saker och dessutom har dåliga kunskaper och erfarenheter. De ser inte till mitt bästa utan vill tjäna mer pengar. Jag förstår detta men det är inte en bra lösning i längden.

Men ibland hittar man rätt. Att hitta en kille/tjej på resebyrån som kommer med bra förslag och verkligen vill hjälpa till är fantastiskt. De vill inte bara tjäna pengar utan vill ha kvar dig som kund. Detta har hänt med en gång i unga år när jag bodde i USA. Jag fick kontakt via bekanta med Ann som jobbade på en resebyrå. Hon var helt fantastisk.

Vi var ett gäng studenter på universitetet som reste en hel del. Vi var inte fattiga men pris var väldigt viktigt. Ann föreslog alltid bra alternativ och förklarade för och nackdelar. Hon hade utan tvekan kunnat sälja på oss betydligt dyrare resor men det var inte aktuellt. Hon gillade oss och vi blev trogna under många år.

En gång hittade jag inte mitt pass. Sökte överallt utan framgång. Enda utvägen var att flyga till Washington DC för nytt pass. Inte billigt. Ann erbjöd då sina "kuponger" från firman för i stort sett gratis resa. Väldigt uppskattat. Som tur är hittade jag igen passet innan bokning var aktuell. Om man hittar en bra person på en resebyrå som inte bara vill dölja och tjäna max med pengar kan detta absolut vara ett alternativ.

Problemet är hitta en bra person. Själv gillar jag även att ha kontroll över resan och se saker i svart och vitt istället för att höra saker muntligt. Måste vara för att man blir äldre och ska ha kontroll över allt:)

Men då behöver du inte bry dig om prislappen...
Det har jag aldrig påstått. Jag har alltid försökt bry mig om att minimera priser trots dumma policies som förhindrat detta, men det innebär inte att jag behöver gå till en resebyrå hela tiden.

Men du kan ju testa att åka ner till valfritt land i västafrika och ställa dig på flygplatsen med en icke-fungerande mobil och se hur kul det är med en biljett bokad genom en resebyrå så kan vi snacka sedan. Har man aldrig sett baksidan av att använda tredje part så har man väldigt svårt att förstå hur fel det kan bli.

Toppen