Jag tar gärna ett praktiskt exempel.
Julen 2013 skulle jag och frugan fira min 50 års dag. Så vi beslutade oss för en kombination Mauritius och Sydafrika. EK som just hade etablerat sig här i Sverige hade då väldigt fina priser i First till bl.a JNB resp CPT men förskräckligt dyra till MRU..
Lösningen fick då bli att flyga (på separat biljett) STO-DXB-JNB, nästa biljett JNB-MRU-JNB-CPT, SAA biljett där JNB-MRU-JNB var codesahre och flögs av MK (Air Mauritius). Hotell blev Heritage Le Telfair Golf & Spa Resort på Mauritius, Grand Roche i Paarl (vindistrikten utanför Kapstaden) samt Cape Grace i själva Kapstaden några dagar senare.
Resan blev naturligtvis inte billig men den skulle ha blivit 3 ggr dyrare om jag hade bokat allt separat på 5-6 olika hemsidor...
Tack vare resebyrån så lyckades jag sy ihop detta och tack var de Hotell allotments som de hade tillgång till fick jag alla hotell som dessutom var fullbokade på sina egna hemsidor...
Och visst problem blev det då EK gjorde en equipment changes som häll på att bli en downgrade till business och sedan gjorde man en schedule change som gjorde att minimum connection time i DXB inte höll (DXB-STO hemresa), men sedan ändrade de tillbaka tiden igen ett par veckor senare... detta i ett läge när biljetterna var uttagna och betalade, men resebyrån löste allt detta galant. Resan blev en succé (som framgår av min "medlemsbild")
Men då behöver du inte bry dig om prislappen...
Och godtycklig NEJ, har test a tex Ticket = katastrof..
Men små nischade resebyråer som lever på at ge denna service...
Och även synpunkter från privatresenärer som vill åka premium måste väl räknas på BC??