Definitivt! Det finns resebyråer på företagssidan som tillför värde inte bara till företaget (i form av rapportering, kickback-uppföljning, traveller tracking mm) utan även till mig som resenär.
Vid flera stora irregularities (t.ex. isregn på CPH, LH-strejker, snökaos på US östkust) så har AmEx gett snabbare service än vad flygbolaget lyckats med. Flygbolaget har kroknat under trycket av mängden resenärer (även Gold telefon-hotlines, Gold-diskar mm) medan AmEx lyckats serva med acceptabla väntetider. Framförallt SAS (vars relation med AmEx TA verkar urstark) men också LH har gett AmEx bra befogenheter vid dessa irregs och låtit dom göra ombokningar på flygbolagets bekostnad inom vissa ramar för att lätta trycket på sina egna kanaler. Utmärkt för mig som resenär!
Det kategoriska sågandet av resebyråer här är ofta onyanserat och verkar diskutera Flygstolen.se och AmEx TA som "same shit, different name". AmEx TA (och säkert flera andra företagsbyråer) ska inte jämföras med webbplatser som annonserar flygstolar till lägsta pris - det är två helt olika affärer. Den gamla sanningen "man får vad man betalar för" gäller även här.