Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Använder aldrig en resebyrå. Har gjort detta när jag var anställd och det var mer fel än rätt. Man hade inte koll på vad som var bokat och det blev sällan som man ville ha det. Ofta fick man voucher på hotell och det är det sämsta man kan ha om man skall byta hotell eller göra några ändringar. Jag vill ha stenkoll på min resa ifall något oförutsett inträffar och då löser jag det bäst själv direkt med flygbolaget eller hotellet.
Nu när jag är småföretagare ser jag ändå fler fördelar med att slippa en resebyrå.
Jag har kunnat gjort avtal med olika flygbolag som varit minst lika bra som de som jag kunnat få via en resebyrå.

Det finns massor med bra anledningar till varför man ska använda en resebyrå, men att slentrianmässigt använda dem är hål i huvudet. Som vanligt - om man inte vet varför man ska göra något, gör det inte!

Näe, boka på flygbolagens hemsidor är grundregeln. Det är vad du ska göra om du inte har en bra anledning till och förstår varför du ska göra något annat.

Idag hade GP en artikel om kostnader för att boka om/namnändra biljetter hos olika resebyråer och flygbolag. Även om det inte är en heltäckande sammanställning så manar det dock till eftertanke om man använder en onlineresebyrå. Saxat ur artikeln:

"OMBOKNING KAN KOSTA TUSENLAPPAR"

ÄVEN ETT FELSLAG på datortangenterna kan bli en dyr historia. Den som stavar sitt namn på annat sätt i bokningen, än vad som står i passet, kan behöva betala dyrt för en korrigering. Särskilt om både resebyrån och flygbolaget tar ut en avgift.

Hjälpen är betydligt närmare för den som bokar direkt hos flygbolaget.

– Är det något enstaka småfel i stavningen kostar det ingenting. Är det helt fel namn och det upptäcks inom 24 timmar, makulerar vi bara biljetten och gör en ny. Skulle kunden komma på felet efter det, tar vi ut en avgift på 500 kronor, svarar SAS kundtjänst.

Fakta: Så här mycket kostar det
Onlineresebyråer:
Flygstolen
Ombokning: 500 kr per biljett + flygbolagets avgift.
Namnändring: 500 kr per biljett + flygbolagets avgift.

Etraveli (som står bakom Budjet, Charter, Flygvaruhuset, Flygresor, Travelfinder, Travelpartner, Travelstart, Supersavertravel, Seat24)
Ombokning: 395 kr per biljett + flygbolagets avgift.
Namnändring: 995 kr per biljett + flygbolagets avgift.

Mr Jet
Ombokning: 400 kr per biljett + flygbolagets avgift.
Namnändring: 400 kr per biljett + flygbolagets avgift.

Ticket
Ombokning: 595 kr per biljett + flygbolagets avgift.
Namnändring: 595 kr + flygbolagets avgift.

Flygbolag:
Norwegian (Low Fare)
Ombokning: 370 kr per person och flyg.
Namnändring: 370 kr per person och flyg.

Ryanair
Ombokning: 315-630 kr per person och flyg.
Namnändring: 1 155 kr per biljett.

SAS
Ombokning: 500 kr per person och flyg.
Namnändring: 500 kr per biljett.
Inom 24 timmar efter bokningstillfället kan resan avbokas kostnadsfritt.

Wizz Air
Ombokning: 177-419 kr per person och flyg.
Namnändring: 419 kr per person och flyg.

Internationella flygbolag:
British Airways
Fri avbokning inom 24 timmar.

KLM

US Airways

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, man bör skilja mellan riktiga resebyråer som faktiskt erbjuder riktig service och biljettförmedlare som inte erbjuder något annat än lågt pris. Om man använder prisjämförelsesajter som t ex Momondo eller Flygresor.se och väljer det billigaste alternativet så är risken stor att det är en biljettförmedlare som säljer biljetten. Följande har hänt mig när jag har bokat hos biljettförmedlare:
  • Flyg har ställts in och ingen har inte brytt sig om att meddela mig.
  • Jag har väntat på en återbetalning i över 2 månader och överväger att stämma biljettförmedlaren för bedrägeri.
  • Det har tillkommit avgifter (mellan 149-395 kr) när jag har tvingats avboka flyg eftersom flygtiderna har ändrats.
  • En gång när flygtiderna ändrades hävdade biljettförmedlaren att jag var tvunget att välja en annan specifik avgång eller avboka. När jag ringde upp flygbolaget visade det sig att det gick hur bra som helst att boka om mig till en avgång som faktiskt passade mina resplaner.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, man bör skilja mellan riktiga resebyråer som faktiskt erbjuder riktig service och biljettförmedlare som inte erbjuder något annat än lågt pris.

Definitivt! Det finns resebyråer på företagssidan som tillför värde inte bara till företaget (i form av rapportering, kickback-uppföljning, traveller tracking mm) utan även till mig som resenär.

Vid flera stora irregularities (t.ex. isregn på CPH, LH-strejker, snökaos på US östkust) så har AmEx gett snabbare service än vad flygbolaget lyckats med. Flygbolaget har kroknat under trycket av mängden resenärer (även Gold telefon-hotlines, Gold-diskar mm) medan AmEx lyckats serva med acceptabla väntetider. Framförallt SAS (vars relation med AmEx TA verkar urstark) men också LH har gett AmEx bra befogenheter vid dessa irregs och låtit dom göra ombokningar på flygbolagets bekostnad inom vissa ramar för att lätta trycket på sina egna kanaler. Utmärkt för mig som resenär!

Det kategoriska sågandet av resebyråer här är ofta onyanserat och verkar diskutera Flygstolen.se och AmEx TA som "same shit, different name". AmEx TA (och säkert flera andra företagsbyråer) ska inte jämföras med webbplatser som annonserar flygstolar till lägsta pris - det är två helt olika affärer. Den gamla sanningen "man får vad man betalar för" gäller även här.

Det kategoriska sågandet av resebyråer här är ofta onyanserat och verkar diskutera Flygstolen.se och AmEx TA som "same shit, different name". AmEx TA (och säkert flera andra företagsbyråer) ska inte jämföras med webbplatser som annonserar flygstolar till lägsta pris - det är två helt olika affärer. Den gamla sanningen "man får vad man betalar för" gäller även här.
En resebyrå som min gamla arbetsgivare använde innan jag tog hand om resor var varken billig heller kunnig. Därför finns det ett annat ordspråk, "Att betala högre priser garanterar inte högre kvalitet". :)

Toppen