Senaste nytt

Varför så få flighter mellan Göteborg och Köpenhamn

Det finns ju knappt flyg mellan ARN-GOT i dagsläget, men att argumentera för att man från Göteborg ska ta tåget till Kastrup känns ju inte helt...jättebra. Med det tänket behövs ju inte Landvetter. Jag ser inte det som ett relevant alternativ.

Det finns ganska gott om flygplatser runt om i Sverige som inte har direktflyg till CPH som ändå "behövs". T.ex. Halmstad och Ängelholm som jag har nära till rent personligt. Likväl tar jag i 100% av fallen tåget till CPH istället för att välja HAD eller AGH.

Det räcker att man bor 8 km utanför Göteborg för att man idag ska ha en logistisk övning utan dess like för att ta sig till Centralstationen.

Ja, det kommer man inte ifrån och det är klart att man som boende i t.ex. Lerum föredrar att ta sig till GOT än Göteborg C.

Det finns ganska gott om flygplatser runt om i Sverige som inte har direktflyg till CPH som ändå "behövs". T.ex. Halmstad och Ängelholm som jag har nära till rent personligt. Likväl tar jag i 100% av fallen tåget till CPH istället för att välja HAD eller AGH.

Förvisso, men ser det inte riktigt som samma sak när man från ett skånskt perspektiv väljer Kastrup. För VG-regionen ser jag gärna att Landvetter kvarstår som ett alternativ.

Förvisso, men ser det inte riktigt som samma sak när man från ett skånskt perspektiv väljer Kastrup. För VG-regionen ser jag gärna att Landvetter kvarstår som ett alternativ.

Som exil-skåning boendes i Halland så föredrar jag CPH över GOT oavsett avstånd längs västkusten. Har alltid gillat att ta tåget över bron när man ska ut och resa och sen bara ta rulltrappan upp till CPH. Hade säkert fortfarande tagit tåget om jag bodde i Göteborg.

Tycker dock fortfarande att GOT har ett stort existensberättigande och hade gärna sett fler flighter därifrån - både SAS och andra bolag.

Företaget jag jobbar för tillåter dock ej att man åker med Ryanair (officiellt är det pga säkerhet, inofficellt pga betalningsvillkor och fackligt).
Låter ju helt bakvänt. Anställningsvillkor och så vidare är ju omdiskuterade, men kan någon trovärdigt hävda att säkerhet skulle vara ett problem med Ryanair? De har väl snarare ett utmärkt säkerhetsrykte?

Låter ju helt bakvänt. Anställningsvillkor och så vidare är ju omdiskuterade, men kan någon trovärdigt hävda att säkerhet skulle vara ett problem med Ryanair? De har väl snarare ett utmärkt säkerhetsrykte?
Frågad du vem som helst inom olila fackföreningar på sas kommer de hävda säkerhet. Om någon kan bevisa det med relevant forskning/undersökning låter jag vara osagt.

Det går bara max en flight per dag GOT-CPH, och flera dagar i veckan går det ingen alls. Hur tycker SAS att vi ska göra, som brukar utnyttja CPH som nav för att komma ut i världen? Ta tåget till Köpenhamn?

Det känns som att SAS övergivit oss i Göteborg. Loungen stängd. Den enda destinationen man flyger till dagligen är Stockholm, och inte ens ARN har imponerande antal avgångar.

KLM flyger till AMS fyra gånger dagligen, LH till FRA tre gånger dagligen och MUN två gånger dagligen. Finnair till HEL fyra gånger dagligen. Vill SAS att vi ska utnyttja de naven hellre än CPH?
Bodde i Göteborg före pandemin, flyttade till Stockholm just när pandemin startade så jag vill inte kommentera för mycket... men 3 timmars tåg till Köpenhamn och sedan transfer till flyg är ju mycket obekvämt, och inte heller billigare (mestadels var det billigare att avgå från Göteborg än från Köpenhamn särskilt på longhaul, åtminstone före pandemin då jag "pendlade" ganska mycket mellan Sverige och Hongkong). Någon stora tidsvinst är det inte, men det är en mycket bättre "peace of mind" att man skulle inte bli kraftigt försenad på spåret pga vad som helst God knows (inte förtjust i järnvägarnas läge i Skåne).

Även när jag bodde där så hade jag ju en känsla att Göteborg är typ övergivit (på något sätt, men kanske snarare känslor än något annat) jämfört med andra storstäder i Norden särskilt under de närmaste åren - heh, Landvetter hade direktflyg till New York en gång i tiden! (Om jag minns rätt.) Men svåra tider kommer och jag förstår varför SAS valde att "övergiva" Göteborg för att fokusera på de tre huvudstäderna.

Generellt sett (och lite off-topic härifrån) Göteborg har mycket potential som en "liten storstad" ekonomiskt och internationellt men det är ju svårt då Göteborg är inte någon huvudstad. (Göteborg är den största icke-huvudstad i hela Norden, vilket kan förklara varför Göteborg blev på något sätt "ignorerad".)

Bodde i Göteborg före pandemin, flyttade till Stockholm just när pandemin startade så jag vill inte kommentera för mycket... men 3 timmars tåg till Köpenhamn och sedan transfer till flyg är ju mycket obekvämt, och inte heller billigare (mestadels var det billigare att avgå från Göteborg än från Köpenhamn särskilt på longhaul, åtminstone före pandemin då jag "pendlade" ganska mycket mellan Sverige och Hongkong). Någon stora tidsvinst är det inte, men det är en mycket bättre "peace of mind" att man skulle inte bli kraftigt försenad på spåret pga vad som helst God knows (inte förtjust i järnvägarnas läge i Skåne).

Även när jag bodde där så hade jag ju en känsla att Göteborg är typ övergivit (på något sätt, men kanske snarare känslor än något annat) jämfört med andra storstäder i Norden särskilt under de närmaste åren - heh, Landvetter hade direktflyg till New York en gång i tiden! (Om jag minns rätt.) Men svåra tider kommer och jag förstår varför SAS valde att "övergiva" Göteborg för att fokusera på de tre huvudstäderna.

Generellt sett (och lite off-topic härifrån) Göteborg har mycket potential som en "liten storstad" ekonomiskt och internationellt men det är ju svårt då Göteborg är inte någon huvudstad. (Göteborg är den största icke-huvudstad i hela Norden, vilket kan förklara varför Göteborg blev på något sätt "ignorerad".)
Detta löses genom att SAS säljer SJ biljetter med SK nr på. Då har du hela resan från Göteborg C till tex New York via CPH på samma biljett.
Missar du då ett byte så blir du ombokad osv. Bla LH och Austrian gör ju detta, fina grejor.

Toppen