Senaste nytt

Varför så få flighter mellan Göteborg och Köpenhamn

Det går bara max en flight per dag GOT-CPH, och flera dagar i veckan går det ingen alls. Hur tycker SAS att vi ska göra, som brukar utnyttja CPH som nav för att komma ut i världen? Ta tåget till Köpenhamn?

Det känns som att SAS övergivit oss i Göteborg. Loungen stängd. Den enda destinationen man flyger till dagligen är Stockholm, och inte ens ARN har imponerande antal avgångar.

KLM flyger till AMS fyra gånger dagligen, LH till FRA tre gånger dagligen och MUN två gånger dagligen. Finnair till HEL fyra gånger dagligen. Vill SAS att vi ska utnyttja de naven hellre än CPH?

Jag vill inte sitta här och försvara tågnäringen (med tanke på forumets inriktning) men bor man i centrala Göteborg så tycker jag själv inte att tåget till Kastrup är så illa. Även om tåget tar 3h10m så är inte tidsvinsten jättestor på det stora hela och det är ett förhållandevis billigt och miljövänligt alternativ.

Har du Amex Platinum så bjuds det även på gratis frukost på Espresso House som du kan äta på tåget innan du arbetar lite, kollar på en film eller tar en tupplur :)

(Med detta sagt - förstår givetvis din poäng med inlägget)

Imorgon fredag har Ryanair 16 avgångar från GOT och sas har 4 till ARN och en till CPH...
Jag har redan lagt ner planerna jag hade för guldkort hos sas.

...bor man i centrala Göteborg så tycker jag själv inte att tåget till Kastrup är så illa.

Det finns ju knappt flyg mellan ARN-GOT i dagsläget, men att argumentera för att man från Göteborg ska ta tåget till Kastrup känns ju inte helt...jättebra. Med det tänket behövs ju inte Landvetter. Jag ser inte det som ett relevant alternativ.

...bor man i centrala Göteborg så tycker jag själv inte att tåget till Kastrup är så illa.

Det räcker att man bor 8 km utanför Göteborg för att man idag ska ha en logistisk övning utan dess like för att ta sig till Centralstationen.

Imorgon fredag har Ryanair 16 avgångar från GOT och sas har 4 till ARN och en till CPH...
Jag har redan lagt ner planerna jag hade för guldkort hos sas.

Jag hade en tjänsteresa till Krakow för ett par veckor sedan. Ryanair flyger direkt på under 2h. Företaget jag jobbar för tillåter dock ej att man åker med Ryanair (officiellt är det pga säkerhet, inofficellt pga betalningsvillkor och fackligt). Alternativet är då 5h via MUC/ARN. Så roligt är det inte med flygpoäng.

Sas strategi för got är väl att om du ska vidare ut i Europa ska du ta anslutning i första hand på Arlanda och ska du till resten av världen i cph. Och just nu är det väldigt lite flygningar till resten av världen, därmed kraftigt neddraget på cph.

Direkttrafiken got-cph har nog även tidigare ofta blivit tåg, och de hade säkert en väldigt hög andel transfer pax på det flyget.

Dessutom möter man ju som du säger en ganska hård konkurrens från tex klm och Lufthansa, som har betydligt större hubbar att mata till. Ska man long haul så är det ingen stor skillnad på byte i cph eller ams.

Man kan positionera sig.

Se det som OT men vill man ta en weekend någonstans i Europa med direktflyg så har sas bara alternativ till Köpenhamn och Arlanda.
Jag personligen uppskattar bolag som Ryanair och Wizzair då dom är prisvärda för en fattig verkstadsarbetare som mig själv, men att positioneringsflyga med LCC skulle jag nog aldrig göra.

Det är att jämföra äpplen och päron när man jämför att Ryanair har 16 avgångar till Syd och Östeuropa, tror knappast någon större majoritet på dom flygningarna är för att positionera sig vidare i Europa.
Beläggningen består ju mestadels av arbetskraft på väg hem och folk som oftast tror att dom är billigast bara för dom är det i direktflygssyfte.

Toppen