Senaste nytt

Varför ingen ife i taket på SAS nya a320neo?

Resenaren55

Medlem
Varför beställde inte sas plan med monitor i taket man kan ju ändå visa säkerhetsgrnomgången och sånt märkte att vissa norwegian plan (737) har nån som vet kostar tak ife mycket?
 

Senator

Moderator
Kostnad är min gissning, jag tror att inom 10 år levereras alla plan utan skärmar men med Bring your own Device (BYOD) infrastruktur med media-server ombord kombinerat med snabb wi-fi. United har gjort detta redan.

För mig känns det som framtiden, skärmar i taket som 80 och 90-talet.
 

Resenaren55

Medlem
Det jag menade var att vissa av SAS a321 a320 har ife i taket och varför man inte har det på alla plan då behöver ju inte cabin crew visa säkerhetsgrnomgången och sånt norwegian b737-800 har vissa men många gånger finns det inte heller på dom varför?
 

Senator

Moderator
Det jag menade var att vissa av SAS a321 a320 har ife i taket och varför man inte har det på alla plan då behöver ju inte cabin crew visa säkerhetsgrnomgången och sånt norwegian b737-800 har vissa men många gånger finns det inte heller på dom varför?

Inte alla flygplan SAS och Norwegian har var fabriksnya
 

Senator

Moderator
Det har du rätt i men då får gärna wifi vara snabbt och gratis även för dom som reser i ekonomi klassen

Varför? Vi som konsumenter har valt att driva ”race to the bottom” vid hjälp av prispress. Det har skapat en a la carte prismodell istället för det som en gång var en allt-inkluderat modell. Jag ser ingen anledning att IFE inte skulle kunna vara en del av en a la carte prismodell.
 

Resenaren55

Medlem
Varför? Vi som konsumenter har valt att driva ”race to the bottom” vid hjälp av prispress. Det har skapat en a la carte prismodell istället för det som en gång var en allt-inkluderat modell. Jag ser ingen anledning att IFE inte skulle kunna vara en del av en a la carte prismodell.
Det har du rätt i andra sidan så kostar sas wifi i sas go bara 49 för hela resan medans norwegian 120kr ingen jätte summa men ändå
 

maswan

Medlem
Kostnad är min gissning, jag tror att inom 10 år levereras alla plan utan skärmar men med Bring your own Device (BYOD) infrastruktur med media-server ombord kombinerat med snabb wi-fi. United har gjort detta redan.

Man ska inte glömma inte vikten och elförbrukningen i kostnaden också, det blir rätt många kronor i bränsle över ett plans livstid. En stor anledning till att flygbolagen jobbar för eliminera all vikt som inte tillför värde på planen.
 
Toppen