Senaste nytt

Varför all hype kring Qatar Airways?

Flög nyligen till Hong Kong i Business Class och har inget att klaga på. Två sorters Champagne, portvin från 1974 (Kopke) god mat och bra service.Flög även ett par sträckor med Cathay i Business. Samma sak där, i mina ögon två högklassiga flygbolag vad gäller premiumflyg. Har inte provat Economy så det kan jag inte kommentera. Flög även Hong Kong Airlines till Hanoi i Economy, blev serverad varmkorv med bröd!

Efter ett 20 tal flygnings med QA de sista 4 åren vill jag bara balansera denna bild utav det mesta verkar ha blivit till det sämre. Då jag endast flugit business är det endast den klass jag kan ha synpunkter på. Vad gäller maten som serveras är det i mina ögon snarare en förfining av menyn som skett. Jag kommer ihåg för en 3-4 år sedan då man blev serverad typ portioner model xxl vars syfte endast var att fylla buken, följt av något lättare innan nedstigning till Doha på en flygning runt 6h, (exempelvis CPH-DOH). Nu smakar maten mycket bättre och framförallt är presentationen mycket finare. Sedan har ju konceptet med `Dine on Demand`gjort att man själv kan välja vad man vill äta och när. QA är hästlängder före konkurrenter både vad gäller hård o mjukvara. Tacksam för synpunkter

Efter ett 20 tal flygnings med QA de sista 4 åren vill jag bara balansera denna bild utav det mesta verkar ha blivit till det sämre. Då jag endast flugit business är det endast den klass jag kan ha synpunkter på. Vad gäller maten som serveras är det i mina ögon snarare en förfining av menyn som skett. Jag kommer ihåg för en 3-4 år sedan då man blev serverad typ portioner model xxl vars syfte endast var att fylla buken, följt av något lättare innan nedstigning till Doha på en flygning runt 6h, (exempelvis CPH-DOH). Nu smakar maten mycket bättre och framförallt är presentationen mycket finare. Sedan har ju konceptet med `Dine on Demand`gjort att man själv kan välja vad man vill äta och när. QA är hästlängder före konkurrenter både vad gäller hård o mjukvara. Tacksam för synpunkter
Godt ord igen! "Dine on Demand" lyder fint, men betyder i realiteten at der kun er 1 servering, Sofistikationen er blot man kan vælge hvornår man vil have den...f.eks. rejste jeg DOH-CPH og efter morgenmaden var uddelt (business class!) var der ikke mere andet end snacks tilbage til frokost. Vi landede ca. 13:30 og var faktisk sultne. En 6 timers flyvning burde udløse 2 hovedmåltider?

Godt ord igen! "Dine on Demand" lyder fint, men betyder i realiteten at der kun er 1 servering

På min senaste flygning mellan DOH-ARN så blev vi, efter Dine on Demand-serveringen, erbjudna en lättare måltid i slutet av flygningen från en omfattande "snackmeny". Åt en riktigt bra sallad. Med andra ord kan man få mer än en rätt trots dine on demand.

• Gilla
Reactions: Gus
Har inte qr en lättare dine on demand meny tillgänglig flygningen ut i premium klass på alla långflygningar? Vill minnas att det alltid funnits.

• Gilla
Reactions: Gus
På min senaste flygning mellan DOH-ARN så blev vi, efter Dine on Demand-serveringen, erbjudna en lättare måltid i slutet av flygningen från en omfattande "snackmeny". Åt en riktigt bra sallad. Med andra ord kan man få mer än en rätt trots dine on demand.
Vi fick också en lättare måltid on.demand. Jag åt en pasta som var fantastiskt god! (Bilden ger inte maten rättvisa)
DSC_0487.JPG

Opgraderet ved check-in med QR164 her i CPH. Der var +5 seats i bizz og -5 i monkey. Desværre, downgraded igen, da de fandt ud af at min 5 årige søn er med på flyet (på en anden bookning). It was a close miss, mit blodtryk gik 50% op. Der var kun 1 Platinum med flyet (mig!), ingen gold, og kun 1 silver (der lige nu vel er mægtig glad!). Flyet, B787, var fyldt til sidste sæde, altså blev der 5 op-ups.

Opgraderet ved check-in med QR164 her i CPH. Der var +5 seats i bizz og -5 i monkey. Desværre, downgraded igen, da de fandt ud af at min 5 årige søn er med på flyet (på en anden bookning). It was a close miss, mit blodtryk gik 50% op. Der var kun 1 Platinum med flyet (mig!), ingen gold, og kun 1 silver (der lige nu vel er mægtig glad!). Flyet, B787, var fyldt til sidste sæde, altså blev der 5 op-ups.

Åh - æv hva... Kunne du ikke have opgraderet sønnike med point? Nå men håber I havde en god tur selv om det blev på economy!

Jo Lars, du har en pointe, men det slog mig ikke i situationen. De sagde, de aldrig opgraderer børn! Det som jeg også bemærkede var, at de ikke ser meget på andre OW elite kortholdere men tilsyneladende kun prioriterer deres egne i Privilege Club? Ingen champagne på business class før afgang men sagen er under vurdering. QRs airport manager sagde til mig, at det stadig er sagen om at QR nægter at betale moms og afgifter af det, der måtte blive åbnet før kick-off.

Toppen