Senaste nytt

Varför är priority boarding viktigt?

Såsom AF & KL gör..?..
Uh, hur funkar det rent praktiskt? Alltså hur prio-deboardar jag som guld-passagerare sittande på rad 22 i en narrowbody?

Att de som sitter i business längst fram kommer ut först är ju bara logiskt, de sitter närmast. Jag tror knappast de kommer av först om det blir utgång genom bakre dörren?

Med tanke på hur många som kan missa numret på hela sätesraden, så går det säkert att" råka" missa en sådan text också :)
Jeg har set at folk bliver bedt om at tage deres håndbagage med videre, så de er rimeligt gode til at håndhæve det.
Problemet ar val att oftast nar man boardar ar alla OH oppna och darmed ar texten inte synlig.
Det skulle man tro, men:
IMG_5601.JPG

Disclaimer: Det er så kun Swiss hvor jeg har oplevet det...

Uh, hur funkar det rent praktiskt? Alltså hur prio-deboardar jag som guld-passagerare sittande på rad 22 i en narrowbody?

Att de som sitter i business längst fram kommer ut först är ju bara logiskt, de sitter närmast. Jag tror knappast de kommer av först om det blir utgång genom bakre dörren?

Njae, de som sitter i C-kabinen går av först. Har inte varit med om någon boarding eller deboarding i någon av de bakre dörrarna.
Detta är riktigt bra då jag t.ex. anlänt SFO; först i passkön!
Som innehavare av guldkort så blir det nog tyvärr ingen särbehandling om man sitter bakom gardinen ...

Hade ett byte en gång från C-klass ARN -> CDG till vidare med F service. Då fick jag personligen prio deboarding och C-kabinen (och resten av planet) fick vänta på att jag fick ordning på mitt handbagage och min eskort mötte upp på landgången, när jag klev in i limousinen på plattan, ja, då fick övriga stiga av ...

Det händer att någon i besättningen ställer sig för i mittgången vid gardinen och hindrar pax från Eco att stiga av innan alla i C-kabinen har lämnat flyget. Har sett detta vid några tillfällen både med AF och KL.

Last edited:
Njae, de som sitter i C-kabinen går av först. Har inte varit med om någon boarding eller deboarding i någan av de bakre dörrarna.
Som innehavare av guldkort så blir det nog tyvärr ingen särbehandling om man sitter bakom gadinen ...

Hade ett byte en gång från C-klass ARN -> CDG till vidare med F service. Då fick jag personligen prio deboarding och C-kabinen (och resten av planet) fick vänta på att jag fick ordning på mitt handbagage och min eskort mötte upp på landgången, när jag klev in i limousinen på plattan, ja, då fick övriga stiga av ...

Det händer att någon i besättningen ställer sig för i mittgången vid gardinen och hindrar pax från Eco att stiga av innan alla i C-kabinen har lämnat flyget. Har sett detta vid några tillfällen både med AF och KL.
Detta brukar ocksa ske nar man anlander till LHR med BA och har bussgate, CE for forsta bussen och forst nar den avgatt slapps resten av till nasta buss.

.....................................

Det händer ganska ofta på Thai och Air China också.

Njae, de som sitter i C-kabinen går av först. Har inte varit med om någon boarding eller deboarding i någon av de bakre dörrarna.
Som innehavare av guldkort så blir det nog tyvärr ingen särbehandling om man sitter bakom gardinen ...

Priority deboarding på longhaul för C och F-kabiner kör väl de flesta med? "Till och med SAS" kör ju med det för det mesta (men på klassiskt SAS-maner är det tyvärr inte konsekvent, ibland glöms det bort). Och jag håller med, på flygplatser med passkontroll finns det en extra stor vinst med det, särskilt när den är långsam.

Det, däremot, är ju riktigt bra :) Skulle säkert inte funka om du satt i economy på ARN-CDG, men det är väl inte så vanlit om man har vidare i F :)

Detta brukar ocksa ske nar man anlander till LHR med BA och har bussgate, CE for forsta bussen och forst nar den avgatt slapps resten av till nasta buss.
Det är något jag verkligen saknar på Bussgate Airport, alltså FRA. När man ankommer med LH business bode de kunna ha en egen minibuss för det, men det är bara F/HON som får det :(

Har till och med fått vänta på att bussen skulle bli knökfull när jag anlänt med 777 i business från USA (även de som flög first fick vänta)...

Toppen