Senaste nytt

Var sjuk innan avresa - Trygg Hansa vägrar betala dyr sjukhusvistelse

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppdatering på det här fallet, antingen är Trygg Hansa riktiga idioter eller så finns det uppgifter som inte kommer fram (och TH inte får berätta). Men det konstiga är fortfarande att han hälsotillstånd trots allt försämrats kraftigt under resan.

”Vi säger alltid att ärendet är avslutat – men det kan ändras” | Skånska Dagbladet
Det är väl ganska klart i artikeln att försäkringsbolaget anser sig ha mer fakta i fallet än vad de kan diskutera med massmedia. Sen är ju hela artikeln vinklad för att det skall vara synd om den "lilla mannen". Bara det att journalisten raljerande påstår att Mats rimligtvis inte kunde gå på planet medvetslös gör att man tappar tron på artikeln.

Uppdatering på det här fallet, antingen är Trygg Hansa riktiga idioter eller så finns det uppgifter som inte kommer fram (och TH inte får berätta). Men det konstiga är fortfarande att han hälsotillstånd trots allt försämrats kraftigt under resan.

”Vi säger alltid att ärendet är avslutat – men det kan ändras” | Skånska Dagbladet

Det är något som inte stämmer. Känslan är att Trygg-hansa har rätt bra underlag som de ej pratar om med media.

Hur menar du att Trygg Handa är riktiga idioter? Dom säger ju klart och tydligt att dom inte får eller kommer säga någonting om det aktuella fallet.

Hur menar du att Trygg Handa är riktiga idioter? Dom säger ju klart och tydligt att dom inte får eller kommer säga någonting om det aktuella fallet.

Antingen idioter, eller information som inte kommer fram. Jag tror på det sistnämnda, tex att det finns ytterligare diagnos i botten, tex kronisk sjukdom .

Är beklämmande att journalisten inte är insatt i att försäkringsbolag har tystnadsplikt och värnar om personliga integriteten mot media. Kan såklart vara en sommarjobbare.

Jo, men om han försämrades mellan det att han såg läkaren och satte sig på planet var det inte en oväntad och plötslig försämring. Och det där med att det inte kan vara något som en rimlig människa förväntar sig är nog ganska viktigt. Eftersom de fattade ett beslut relativt fort - och svensk försäkringsrätt är notoriskt konsumentvänlig - får man anta att de har fått tydliga indikationer på att det familjen säger inte stämmer.

Om du kan förvänta dig en försämring gäller inte heller försäkringen.

Är beklämmande att journalisten inte är insatt i att försäkringsbolag har tystnadsplikt och värnar om personliga integriteten mot media. Kan såklart vara en sommarjobbare.

Vad får dig att tro att journalisten inte känner till sekretessfrågorna i det här fallet? Journalister granskar ju dagligen mängder av instanser där sekretess förekommer på olika sätt (domstolar, sjukvård, socialtjänst...) och har vanligen större koll på dessa frågor än gemene man.

Vad får dig att tro att journalisten inte känner till sekretessfrågorna i det här fallet? Journalister granskar ju dagligen mängder av instanser där sekretess förekommer på olika sätt (domstolar, sjukvård, socialtjänst...) och har vanligen större koll på dessa frågor än gemene man.
Det är säkert så att de har större koll än gemene man. Men min uppfattning är att journalisten i detta fall inte accepterar att sekretess råder. Min uppfattning kommer från hur Sverker Olofsson, som jag anser är expert inom konsumentjournalistik, bemötte olika försäkringsbolag. Det jag reagerar på är att den aktuella journalisten skriver: "Det är bekvämt för er att skylla på det?". En mer konstruktiv fråga hade jag gärna sett och därmed fått mer intresse för artikeln.

*spekulation* *alternativa förklaringar till sjukdomsproblematiken*

1. En del utländska privata sjukhus sätter in all tillgänglig behandling ty de räknar med att försäkringsbolag betalar kalaset. Att sätta in respirator för lunginflammation gör man inte i första taget. Respiratorvård ökar istället risken kraftigt för pneumothorax. Patienten har enligt AB pneumothorax. Tänk om de skador som patienten har idag orsakades av den aggressivt insatta behandlingen?
2. Blodproppsrisk ökar vid flygresa. Tänk om det är själva flygresan som orsakat blodproppar och därigenom lungemboli? Och att patienten råkar ha lunginflammation, som i sig inte är orsak till andningssvikten? Lungemboli ger nämligen andningssvikt.
3. Patienten kanske har en malignitet (cancer) som i sig ger ökad risk för blodproppar. Kanske det förklarar stroke och andningssvikt? Den maligniteten var kanske inte tidigare känd?

Det här är några alternativa förklaringar till problemen, som både är sannolika och dessutom oavhängiga att patienten skulle haft en lunginflammation. Det visar hur svårt det är att utifrån några kvällstidningsuppgifter säga vad som har hänt och vem som ska betala.

Det är säkert så att de har större koll än gemene man. Men min uppfattning är att journalisten i detta fall inte accepterar att sekretess råder. Min uppfattning kommer från hur Sverker Olofsson, som jag anser är expert inom konsumentjournalistik, bemötte olika försäkringsbolag. Det jag reagerar på är att den aktuella journalisten skriver: "Det är bekvämt för er att skylla på det?". En mer konstruktiv fråga hade jag gärna sett och därmed fått mer intresse för artikeln.

+1 på det det du säger om artikeln! Håller helt och hållet med.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen