Senaste nytt

Val av bonusprogram

olo

Medlem
Att byta t.ex. intra-Schengen har fungerat utmärkt på CDG, flygen utgår från samma terminal. 2F
Det här beror ju mycket på var man utgår ifrån. Är det ex. GOT där det är Air France Hop! som gäller, så landar man i en angränsande lada, och det tar en evighet att ta sig till 2F.

Vidare, varje gång vi hyr bil går det in poäng på kontot. Har även köpt lite grejor på AF:s online shop och tjänat lite poäng där också ... men, det är marginellt.
Det här är ett bra tips oavsett val av FFP. Samla poäng på en massa annat, som ex. hyrbil.

Om @Niklassandgren satsar på Eurobonus finns det pengar att hämta via alltifrån elbolag till hemförsäkring. I en del fall utan att du behöver göra någonting, utöver att ringa och anmäla att du har Eurobonus, för du kanske redan är kund hos Trygg-hansa, Fortum, Skandia, Dagens-industri, Prrem eller någon annan av alla partners
 

Flying P

Medlem
Kan också instämma med ovan, däremot skiljer det sig så fort man kommer upp i Guld eller Platinum. En "perk" med FB är att prisalternativen för att uppgradera till Economy Comfort är rätt bra i jämförelse med andra bolag. Utöver poäng kan det vara värt att ha i åtanke hur snabbt ni kan nå OK FF status. Det brukar även gå att hitta biljetter med rätt bra priser för KLM/AF.
En annan klar fördel med Star Alliance är att de har bäst direkt flyg alternativ.

Som FBP tycker jag fördelarna är:
  • Endast 15-30 flights per år för att nå Silver alt. guld
  • Enkel transfer Intra-Europa (AMS och CDG). Den enda Star Alliance flygplatsen i Europa värd att nämna för transfer är Munchen.
  • Stabil Prio check-in och boarding
  • Reducerad eller gratis Economy Comfort (beroende på nivå).
  • Hyfsat regelbunden uppgradering till business vid fulla flighter.
Viktigast är nog att se till de frågor som ställts ovan men även vilken destination i Staterna som ni kommer resa till och vilka bolag där som känns bäst.
När det gäller transfer med Star Alliance är FRA många gånger både enklare och snabbare än MUC, både intra Schengen och mellan Schengen/icke Schengen. A och Z pirerna används frekvent och gör resandet till ett nöje.
Även ZRH erbjuder väldigt smidiga transfer och många gånger inväntar de sena transferpassagerare.

Du birde vidga dina vyer innan du säger att alla andra flygplatser inte ens är värd att nämna för transfer.
Vet ej hur nya T2 är på LHR men kan tänka mig att den erbjuder en enkel transfer också.
 
Hmm, sitter o funderar på hur jag ska komma upp till guldnivån senare. Att boka en business biljett är nog det billigaste och det snabbaste valet. Om man ska åka med SAS business saver, vad är ett "bra" pris? Kommer det några rabatter på business också ibland? Känns rätt saftigt att lägga ut 22 000 tur o retur för en person...
 

agehall

Medlem
Vad som är ett bra pris för dig kan nog bara du svara på. Men 22k anser iaf inte jag är ett bra pris.
 

johhenrik

Medlem
Hmm, sitter o funderar på hur jag ska komma upp till guldnivån senare. Att boka en business biljett är nog det billigaste och det snabbaste valet. Om man ska åka med SAS business saver, vad är ett "bra" pris? Kommer det några rabatter på business också ibland? Känns rätt saftigt att lägga ut 22 000 tur o retur för en person...
Jag köpte en biljett med LOT i business för ett par veckor sen - Arlanda - Chicago. Kostade 16.000kr (blev mer för mig då jag fick boka om osv, så billigaste bokningsklasserna fanns inte kvar) och gav c:a 21.000 EB-poäng.
 

palmen

Moderator
Hmm, sitter o funderar på hur jag ska komma upp till guldnivån senare. Att boka en business biljett är nog det billigaste och det snabbaste valet. Om man ska åka med SAS business saver, vad är ett "bra" pris? Kommer det några rabatter på business också ibland? Känns rätt saftigt att lägga ut 22 000 tur o retur för en person...
Rabatter i business är inte jättevanligt, det förekommer ibland under de tidsperioder då affärsresenärer inte reser (nu pratar jag bara om SAS). Tex har det varit väldigt billigt att flyga business till Houston i sommar med SAS från Stavanger. Priserna har legat på strax över 11.000, och det är många på forumet som nappade på det erbjdudandet.
Vi som åker på Houston-dealen i sommar | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Eventuellt går det fortfarande att boka för resa nu i sommar (läs inlägget från taxvalp, postat 26e juni). Har inte tittat upp detta närmre dock.
[Business class] Norden-Houston T/R, SAS, fra 9.600 NOK / 10.100 DKK / 11.200 SEK inkl. skatter | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Agö

Medlem
Eventuellt går det fortfarande att boka för resa nu i sommar (läs inlägget från taxvalp, postat 26e juni). Har inte tittat upp detta närmre dock.
[Business class] Norden-Houston T/R, SAS, fra 9.600 NOK / 10.100 DKK / 11.200 SEK inkl. skatter | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Inte lika billigt som tidigare men likväl hyggligt, exempel nedan.

upload_2015-7-8_12-28-5.png
 
Vad brukar en uppgradering med option town upp till business från Ekonomi ligga på mellan ARN - EWR? Även ARN-ORD?
Niklas
 
Last edited:
Nu såg jag era svar... Glömde uppdatera.
Att åka till Houston för de pengarna kändes som ett bra pris. Om man sen vill flyga från Houston till Atlanta, måste man boka två separata bokningar eller kan man skriva in att man vill mellanlanda i Houston?
 
Toppen