Senaste nytt

Val av bonusprogram

Jensik

Medlem
Men extrakortet, kan man resa på det och få poäng?
Extrakortet fungerar bara som ett kreditkort där dina familjemedlemmar kan samla poäng vid köp. De går in på samma konto som huvudkortet, dvs har du huvudkortet får du poängen på ditt konto.Extrakortet knyts inte till annan familjemedlems EB-konto.
 
Okej tack för hjälpen alla.

Nu, vilket är det snabbaste sättet att ta sig till guld utan att det för dyrt, alltså utan att flyga business eller för dyra biljetter?
 

palmen

Moderator
Nu behöver jag lite hjälp. American express kortet kommer att stå på en person. Då är det väl bara den som blir silver medlem och med alla fördelar. Kan då den checka in alla på business check in eller bara sig själv? Vad är sen bäst att satsa på, låta kortinnehavaren få allas poäng så att den blir guld eller att satsa på att så många som möjligt blir silver?

Det är som sagt bara personen som har amex elite kortet som får 20.000 baspoäng, det bör med andra ord vara samma person som har huvudkontot i familjekontot hos SAS.
Då kan checka in alla personer i business checkin, ibland är de dock lite kinkiga om inte alla är på samma bokning (det lär dock inte vara aktuellt för er). Efter 2 flighter till USA samt en till Europa kommer hela familjen att vara Eurobonus Silver (med största sannolikhet) om ni flyger med SAS över Atlanten. Då kommer alla kunna checka in i business checkin på SAS "hemmaflygplatser", lite osäker på hur det blir på andra ställen.

Som någon annan redan nämnde, alla kommer att tjäna baspoäng till sina konton, men de faktiska poängen som ni sedan kan använda kommer att hamna på ett konto. Tex kommer person 2 (som inte har huvudkontot) kunna ha 25.000 baspoäng på kontot men 0 poäng att använda. Dvs person 2 har blivit EBS men alla poäng finns hos person 1 som har huvudkontot.

Hmm det där glömde jag bort. Så om jag står på kortet och de 3 andra till de tre andra i min familj, kan alla då resa på samma eurobonus och utnyttja de förmåner på den nivån jag ligger på?

Statusen är kopplad till ditt Eurbonusmedlemskap och inte ditt Amex. Vem som Amex-kortet står på är med andra ord spelar med andra ord ingen roll om det är du som är guld men någon annan försöker använda kortet.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Okej tack för hjälpen alla.

Nu, vilket är det snabbaste sättet att ta sig till guld utan att det för dyrt, alltså utan att flyga business eller för dyra biljetter?

Svårt att säga men om du skaffar Amex Elite så behöver du bara 25.000 poäng till.
Säg att du flyger ARN-CPH-ORD-ATL med SAS och United i Economy så kan du uppgradera sträckan CPH-ORD med SAS genom optiontown (finns en lång tråd om detta). I korthet kan man sammanfatta det som att för någon tusenlapp så kan du få uppgradering till SAS PLUS eller SAS Business, det man gör är att man ansöker om uppgradering och betalar, sen får man reda på om uppgraderingen går igenom tidigast 3 dagar innan avresa. Om inte uppgradering går igenom får du tillbaka alla pengar förutom 5€. Om man blir uppgraderad får man poäng enligt uppgraderad klass.
Poängintjäningen skulle då kunna vara 250+7500+606=8356, om Optiontown går igenom på hemvägen får du lika mycket poäng där så efter att 3 uppgraderade sträckor på raken så är du EBG.
Det ska dock tilläggas att det inte finns någon garanti för uppgradering, många får igenom väldigt få försök med OptionTown och andra rapporterar att det nästan alltid får igenom det. Det är med andra ord väldigt svårt att göra någon exakt kalkyl på detta, det är väldigt mycket om, men, kanske, ibland...

Om du vill göra dig lite opopulär hemma skulle du kunna köpa en business till dig själv och låta resten av familjen åka i economy. Motivera detta med att det är viktigt att du får ett guldkort som sedan hela familjen kan ta del av.
Flyger du betald business till ATL på samma rutt som jag beskrev ovan så tjänar du någonstans emellan 19200 och 23800 poäng beroende på vilken bokningsklass du får i business ;)
 
Last edited:
Det är som sagt bara personen som har amex elite kortet som får 20.000 baspoäng, det bör med andra ord vara samma person som har huvudkontot i familjekontot hos SAS.
Då kan checka in alla personer i business checkin, ibland är de dock lite kinkiga om inte alla är på samma bokning (det lär dock inte vara aktuellt för er). Efter 2 flighter till USA samt en till Europa kommer hela familjen att vara Eurobonus Silver (med största sannolikhet) om ni flyger med SAS över Atlanten. Då kommer alla kunna checka in i business checkin på SAS "hemmaflygplatser", lite osäker på hur det blir på andra ställen.

Som någon annan redan nämnde, alla kommer att tjäna baspoäng till sina konton, men de faktiska poängen som ni sedan kan använda kommer att hamna på ett konto. Tex kommer person 2 (som inte har huvudkontot) kunna ha 25.000 baspoäng på kontot men 0 poäng att använda. Dvs person 2 har blivit EBS men alla poäng finns hos person 1 som har huvudkontot.



Statusen är kopplad till ditt Eurbonusmedlemskap och inte ditt Amex. Vem som Amex-kortet står på är med andra ord spelar med andra ord ingen roll om det är du som är guld men någon annan försöker använda kortet.


Okej. Så om jag står på american expresskortet så kan jag alltså lägga in min sons eb nummer? Har jag rätt nu?
 
Nej, det ska du (egentligen) inte kunna. Men om han lägger till ditt förnamn som ett av sina andranamn så skulle det ju kunna funka... :rolleyes:
(förutsatt att ni har samma efternamn då)
 

palmen

Moderator
Okej. Så om jag står på american expresskortet så kan jag alltså lägga in min sons eb nummer? Har jag rätt nu?
Nej det kan du inte. Om det är du som skaffar Amex Elite så är det ditt Eurbonuskonto som poängen kopplas till. Skulle väl kanske i teorin gå om ni delar namn men då tror jag att man är inne och bryter mot terms&condition och riskerar att få kontot borttaget i värsta fall. Bästa är att hålla sig till spelreglerna helt enkelt. Säg att det är du som är huvudkonto och skaffar amex elite. Det är då du som får 20.000 baspoäng och har snabbast väg till Eurobonus Gold. Ingen annan kommer att kunna resa på ditt eurobonuskonto, däremot så får de följa med till loungen, fast track mm om de reser tillsammans med dig.

En sak som inte nämnts tidigare är at du behöver ha koll på kvalificeringsår på ditt Eurobonuskonto (du nämnde att ni hade poäng sedan tidigare). Det är kanske ingen idé att skaffa amex elite nu om nästa period börjar i augusti som exempel. Då bör du skaffa kortet i början på kvalificeringsåret. Tyvärr kan man inte ändra sitt kvalificeringsår utan det utgår ifrån när man signade upp. Att skaffa ett nytt konto bryter mot reglerna för Eurobonus så det bör du nog inte helelr göra.
 

agehall

Medlem
Nu, vilket är det snabbaste sättet att ta sig till guld utan att det för dyrt, alltså utan att flyga business eller för dyra biljetter?

Du får det att låta som ett motsatsförhållande - det är snarare så att det är både dyrt och jobbigt att flyga ihop guld i economy. En välplanerad resa i business kan däremot ge samma effekt. Kanske inte just med SAS, men hsh ska man inte utesluta att det är mycket billigare att flyga ihop status i premiumkabiner eftersom det går åt mindre tid.
 
Toppen