Senaste nytt

Vad var det som hände oss? (mardrömsscenario med Air India)

Herre Gud! Vilken mardröm. Har själv en bokad resa, LHR-DEL-SIN med AI Transfertid 3:40. Kommer definitivt skaffa visum ifall jag inte hittar andra alternativ.

Har två frågor:

1. När ni var framme vid transferdisken, hur långt var det kvar till avgång?
2. Om ni hade tur/retur biljett, kunde ni resa hem då det blev noshow på DEL-BKK?
Jag skulle säga 20 minuter ungefär men helt ärligt minns jag inte längre. Fokus försvann så snabbt från flyget vi missade till att hitta en lösning för att ta oss fram.

Tänker du hypotetiskt? Du är inne på något intressant som jag fortfarande inte fått perspektiv på. Vi missade ju vår anslutning men blev ombokade så blev aldrig en No show. Men vad hade hänt om de inte bokat om oss? Min uppfattning är att vi hade behövt lösa det själva.
 
När jag flög till Indien 2018 på en bonusresa upplevde jag något liknande. Jag flög in till Bengaluru med Lufthansa i First och skulle ansluta mitt i natten till Air India via Kolkata till Guwahati.

Flyget inrikes var försenat så jag skulle missa min anslutning och bad därför om att bli ombokad. Klockan var 02:30 när jag börja, när väl en supervisor kom 06:30 börja hon skälla ut personalen och fråga vad f*n de håller på med. Då hade jag blivit skickad fram och tillbaka mellan check in disken och biljettdisken säkert 8 gånger.

Hon tog min väska och gav mig ett boardingpass för att ta mig till loungen. Efter ca 1h kom hon själv personligen upp till loungen och gav mig boardingpass till anslutande flight och bagtags.

När jag sedan skulle hen och flög via Delhi och Mumbai där flighten var AI 191 till New York som går internationellt. Där vid transfer i Mumbai börja dom också käbbla om att jag måste genom transfer och allt. Börja vara en riktig jävel direkt och påpeka att jag flyger business/first.

Då gick allt bra!

Men vet precis hur jag ska uppföra mig vid transfer i Indien om ca 10 dagar! Flyger Thai BKK-DEL och vidare med AI DEL-CDG.
 
Last edited:
Jag skulle säga 20 minuter ungefär men helt ärligt minns jag inte längre. Fokus försvann så snabbt från flyget vi missade till att hitta en lösning för att ta oss fram.

Tänker du hypotetiskt? Du är inne på något intressant som jag fortfarande inte fått perspektiv på. Vi missade ju vår anslutning men blev ombokade så blev aldrig en No show. Men vad hade hänt om de inte bokat om oss? Min uppfattning är att vi hade behövt lösa det själva.

Eftersom ni blev ombokade levde kvarvarande legs kvar, antar jag. Hade de inte bokat om er så tror jag att biljetten hade cancellerats i varje fall på outbound. Kanske någon annan kan ge ett bättre svar. Är nämligen inte helt säker på hur det fungerar och framförallt om även inbound cancelleras som följd vid NO-SHOW på ett outbound leg.
 
  • Gilla
Reactions: J-R
Har alltid visum till Indien och mycket beroende på deras galna transfer regler som ingen förstår
Vi har 2h 15min mellan flygen på DEL vilket plötsligt känns väldigt tajt efter att ha läst den här tråden, läge att skaffa visum? Och på vilket sätt hjälper det med visum, man bara knallar rakt ut landside, eller till en annan terminal? Bagaget är väl redan incheckat till slutdestinationen, PER i det här fallet, eller måste man ta ut bagaget och sedan checka in det igen? Börjar bli riktigt nojig nu känner jag.
 
Vi har 2h 15min mellan flygen på DEL vilket plötsligt känns väldigt tajt efter att ha läst den här tråden, läge att skaffa visum? Och på vilket sätt hjälper det med visum, man bara knallar rakt ut landside, eller till en annan terminal? Bagaget är väl redan incheckat till slutdestinationen, PER i det här fallet, eller måste man ta ut bagaget och sedan checka in det igen? Börjar bli riktigt nojig nu känner jag.
Har ingen erfarenhet av Indien själv men antar att idén med visum är att om du inte kommer igenom vid transferdesken har du alternativet att ta dig ut landside och hämta upp boardingkort för nästa flight i incheckningen. Om du hinner det på 2h 15 min har jag ingen aning om.
 
Har ingen erfarenhet av Indien själv men antar att idén med visum är att om du inte kommer igenom vid transferdesken har du alternativet att ta dig ut landside och hämta upp boardingkort för nästa flight i incheckningen. Om du hinner det på 2h 15 min har jag ingen aning om.
Exakt. Jag har det mest för att jag kan ha det och besöker Indien 1 - 2 gånger pga jobb. Det ger en ett extra alternativ ifall det strular och det gör det alltid i Indien. Nu är dock Delhi bättre än Bombay men jag räknar med minst 1 h 20 min var gång jag ska igenom säkerhetskontrollen och immigration i Bombay.
 
Är man orolig kanske det kan vara värt att boka Meet & Assist
Service Inclusions are:
Greet at airbridge
Guidance through health check
Assistance with baggage recovery and moving
Expedited immigration/ security as allowed & needed
Escort to and through customs if applicable
Assistance at check in or Transfer desk
Expedited immigration/ security as allowed & needed
Escort until departure gate
https://asiafasttrack.com/#service
 
Vi har 2h 15min mellan flygen på DEL vilket plötsligt känns väldigt tajt efter att ha läst den här tråden, läge att skaffa visum? Och på vilket sätt hjälper det med visum, man bara knallar rakt ut landside, eller till en annan terminal? Bagaget är väl redan incheckat till slutdestinationen, PER i det här fallet, eller måste man ta ut bagaget och sedan checka in det igen? Börjar bli riktigt nojig nu känner jag.
Jag har nu nyss hört att egentligen gäller 3h vid transfer i Delhi? Det är ny info för mig. Bagaget ska inte vara något problem till PER. Var inget för oss förutom att de blev kvar på olika ställen, men det är ju en annan sak.
 
Känns lite hysteriskt att alla blir stissiga pga att en resenär haft problem.
Har själv bytt i Delhi till Kathmandu en gång och till Trivandrum en gång utan några som helst problem.
 
Toppen