Senaste nytt

Vad var det som hände oss? (mardrömsscenario med Air India)

igelkotten

Medlem
Air India blåste er tyvärr.
Läst om liknande händelser med andra passagerare som fastnar i transit i Indien och inte släpps. Vad jag hört kan det vara bra med lite dollar i passet som löser alla problem.

Tyvärr är nog det enda man kan göra att vara en riktigt jobbig jävel så de vill bli av med en och då löser ens situation.

Personligen kommer jag aldrig välja en transit i Indien om det kan undvikas. Man hör allt för många historier som denna och det är ju inte engångs grejer direkt och att man haft otur, utan det är systematiskt.

Jag tror i Indien att det nog är generellt sett är både enklare och lagligare att vara riktigt otrevlig och jobbig än att slänga fram en muta. Även om dollar i passet fungerar rätt bra på många ställen!
 

Taggen

Medlem
Vidrigt beteende. Bara att förbereda rösten på att skälla och bråka och leva jävel så mycket det går om man skall ge sig på transfer i Indien vilket naturligtvis aldrig kommer att ske.
 

hco

Medlem
Tillslut kommer en manager för flygplatsen, han förklarar för oss hur vi måste stå på oss mer, att Air India försöker undvika sina skyldigheter/kostnader. Han rekommenderar oss kontakta ambasaden och ligga på.

Tyvärr är nog det enda man kan göra att vara en riktigt jobbig jävel så de vill bli av med en och då löser ens situation.

Otroligt tråkig situation. Tack för att du delar med dig.

Jag gissar att flygplatschefen vet vad han talar om. Sen kunde man tänkt sig att han själv kunde ha hjälpt till att trycka på -- om han nu visste vem som hade rätt/fel. :rolleyes:

För att lösa sådana problem i Indien finns det ingen gräns för hur överjävligt jobbig man behöver vara -- är min erfarenhet. Även om mina problem aldrig varit så stora som ert. Sen är det inte säkert att problemet hade lösts (utan att ni tvingats till betalning) ändå. (Referens: 14-dagars-killen)

Fint dom som erbjöd sig att ta ut pengar med ert kort och kom tillbaka med kontanter och kvitto. Och att ni fann en person att lita på. Som levererade.

Jag tror inte att ambassaden hade gjort någonting för att hjälpa er (om dom varit öppna). Dock hade eventuellt hotet om kritisk uppmärksamhet från en utländsk ambassad kunnat motivera/skrämma personalen att sluta blockera. Hot om att alla kommer att bli kontaktade, "Now I am talking to my embassy and they will contact the Governor who will contact the Mayor who will contact your boss' boss' boss -- and it will be big big problem for you!". Men går man all-in på det är det bäst att personerna man refererar till existerar -- så ens motpart inte lätt synar bluffen. "Sorry Sir, but there is no Governor here in this state and the Mayor is only ceremonial -- he has no power. Feel free to call them all you want. Next!".

Fråga till OP/forumet:
Tror ni det kanske hade funkat att köpa en avbokningsbar/återbetalningsbar biljett på ett annat flyg, komma förbi första transferdesken, bli insläppt till International Departures, avboka det andra flyget och sen försöka lösa problemet väl inne i International Departures?
 
Verkligen trist att ni fick uppleva det här. Finns det inte utrymme att göra något rättsligt i det här fallet? EU 261/2004 borde ju gälla och det känns ju som straff utan målvakt att stämma Air India, men jag vet inte om stämningen behöver göras i Sverige eller Frankrike... Ett enklare alternativ vore att anlita ett av de bolagen som har specialiserat sig på att driva EU 261/2004 processer mot flygbolag, fast de tar ju en del av ersättningen i avgift.
 

Pajamas01

Medlem
Verkligen trist att ni fick uppleva det här. Finns det inte utrymme att göra något rättsligt i det här fallet? EU 261/2004 borde ju gälla och det känns ju som straff utan målvakt att stämma Air India, men jag vet inte om stämningen behöver göras i Sverige eller Frankrike... Ett enklare alternativ vore att anlita ett av de bolagen som har specialiserat sig på att driva EU 261/2004 processer mot flygbolag, fast de tar ju en del av ersättningen i avgift.
Jag försökte påbörja en process hos både SAS och Air India men kom ingenstans hos någon av dem. Som tur har försäkringarna ersatt alla merkostnader och med lite bonus till och med,

Angående 261/2004, är det applicerbart även vid mellanlandningar? Vi ankom i tid till vår destination, alltså Wellington.
 

marbe166

Medlem
Angående 261/2004, är det applicerbart även vid mellanlandningar? Vi ankom i tid till vår destination, alltså Wellington.

Nej, det är hela resan, och ankomsttiden till slutdestinationen som räknas, så tyvärr har ni inget att gå på där, eftersom ni kom fram i tid.

Som många andra har sagt, ett argument för att undvika Indien till varje pris, beklagar att ni utsattes för detta.
 
Jag försökte påbörja en process hos både SAS och Air India men kom ingenstans hos någon av dem. Som tur har försäkringarna ersatt alla merkostnader och med lite bonus till och med,

Angående 261/2004, är det applicerbart även vid mellanlandningar? Vi ankom i tid till vår destination, alltså Wellington.
Ni blev ju nedgraderade en del av resan, EU261/2004 täcker det.
 
Toppen