Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

DI gör en ”pudel” i dagens papperstidning om SAS, och säger att bankerna har ändrat uppfattning över helgen om SAS, och kommer att omförhandla krediterna.
Hittar inget på DI internet (ännu)

De enda nya om SAS på DI.se är om att några fligther kan ställas in av stormen på USA,s östkust.
Får se vad de kokar ihop under dagen.

Vad händer om SAS går konkurs?

Med tanke på skriverierna häromdagen om ekonomiska direktvinster för ex vis Stockholms regionen av fler direktflyg. Kan man ju starkt ifrågasätta om Sveriger& i synnerhet Danmarks regeringar skulle tycka konkurs var bästa lösningen. Skulle ju drabba både CPH&ARN hårt. Tveksamt om någon verkligen tar upp CPH-IAD/PVG/NRT?..

Även om stadstöd är begränsat och Norwegian skall starta longhaul fyller SAS en viktig funktion i Scandinavien som lågprisaktörerna kortsiktigt iallafall inte kan fylla ut vid ev SAS konkurs.!? Varför majoritetsägarna knappast skulle låta SAS gå i konkurs? Iallafall min teori att en konkurs inte är trolig i närmsta framtiden!

Last edited:
Även om stadstöd är begränsat och Norwegian skall start longgaul fyller SAS en viktig funktion i Scandinavien som lågprisaktörerna kortsiktigt iallafall inte kan fylla ut vid ev SAS konkurs. Varför majoritetsägarna knappast skulle låta dett ske??

Som svensk skattebetalare kan jag konstatera att det idag finns interkontinentala rutter från Stockholm till bl.a. Doha, Beijing, Bangkok, Addis Abeba och New York som inte flygs av SAS. Chicago är den enda rutt utanför Europa som SAS flyger till som ingen annan flyger direkt till, om jag inte misstar mig.

På Kastrup är väl situationen motsvarande. Helt övertygad om att något amerikanskt bolag skulle försöka sig på Washington och Chicago, och något kinesiskt Shanghai.

För Arlandaresenären kvittar det väl helt om bytet sker i Köpenhamn, London, Helsingfors eller Frankfurt, om man ändå måste byta. (Förutsatt att stoppet sker "på vägen").

Air China, Ethiopian och Qatar Airways är förutom att vara flygbolag också i allra högsta grad utrikespolitiska och handelspolitiska instrument för respektive lands diktatoriska regeringar. Lönsamheten är inte det viktiga för dessa bolag utan den politiska prestigen de inger.

Korrekt det du skriver. Flygbolag tenderar att bli prestigeprojekt för både diktaturer, demokratier och rika krösusar.tycker dock inte att Sverige ska se på SAS på samma sätt som diktaturerna gör.

Toppen