Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Dagens rykte om SAS nära förestående konkurs, pga finansiärernas förståeliga "ovilja" är oroande.

Kan man seriöst anta att EB går upp i något annat Star Alliance-bolags bonusprogram med kursen 1:1 om det värsta skulle hända?

Dagens rykte om SAS nära förestående konkurs, pga finansiärernas förståeliga "ovilja" är oroande.

Kan man seriöst anta att EB går upp i något annat Star Alliance-bolags bonusprogram med kursen 1:1 om det värsta skulle hända?

Knappast. Även om man vill och önskar att det blir så.

Om ett företag är seriös nog köper inte SAS med skulder ifall SAS konkar. Möjliga köpare kan bara köpa medlemsregistret men inte för poängskulder.

Ansett Australia konkade och ingen tog över miles därifrån, detsamma gällde även för Spanair och Varig inom Star Alliance. UtanförStar Alliance var det Malev och Mexicana. Ingen har räddat miles från konkade flygbolaget.

Så var beredd att ingen tar över EuroBonus poäng skuld ifall SAS konkar.

Alla är välkomna till Norwegian enligt Kjos.
Kjos säger dock att alla passagerare är lika viktiga så något premium för vissa blir det inte.

Men det har ju i dagarna framförts att EB är ett eget bolag som SAS överväger att sälja. Och som bör vara värt runt 2 mdr.
Vad jag inte förstår är hur detta värde skulle kunna försvaras utan SAS, vars framtid ju är osäker.
Någon som kan mer om detta, eller är det en rent teoretisk beräkning som förutsätter "evigt" liv för SAS = EB går inte att sälja?

Men det har ju i dagarna framförts att EB är ett eget bolag som SAS överväger att sälja. Och som bör vara värt runt 2 mdr.
Vad jag inte förstår är hur detta värde skulle kunna försvaras utan SAS, vars framtid ju är osäker.
Någon som kan mer om detta, eller är det en rent teoretisk beräkning som förutsätter "evigt" liv för SAS = EB går inte att sälja?
Jag är också intresserad hur de löser det problemet.

För övrigt har Air Canada sålt sitt FFP, Aeroplan och Aeroplan är numera ett separat bolag. Sedan vet jag inte om Air Canada ändå eger aktier av Aeroplan.

Det bästa vad vi alla kan göra är att vi väljer SAS istället för Norwegian, BA eller Malmö Aviation för föra kommande resor.

Innan bmi såldes till IAG(British Airways ägare) på FlyerTalk pratades att de hade så dålig resultat så att varje flight de flög gick back med betalda biljetter.
Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag tror att det var någongting 30 GBP per flight per person.
Många britterna skämtade att det bästa sättet att stödja bmi var att inte flyga med bmi...

Toppen