kerran1980
New member
Deras märkliga val av Widebody flotta måste också ha kostat $$$. Pan Am flög väl DC-10, L-1011 och 747SP samtidigt interkont? Alla 3 har ungefär samma pax kapacitet.
AHO skrev:Jag är inte bra på ekonomiska regler men jag kan tänka mig att det finns liknande system som amerikanska Chapter 11 även i Skandinaviska länder.I så fall går SAS först till konkursskydd och under tiden hinner du bränna upp alla dina poäng(man måste resa klart innan konkursskyddet går ut.).Klicka för att utvidga...
Stefan62 skrev:Någon som minns hur det var när Swissair, Sabena m fl gick i konkurs - kom det som en "blixt från klar himmel"?Hur gick det med deras respektive bonus-program?Klicka för att utvidga...
Om jag kommer ihåg rätt, SABENAs var det första europeiskt flygbolag som konkade. Miles var inte hanterad av SABENA utan Qualiflyer.Stefan62 skrev:Någon som minns hur det var när Swissair, Sabena m fl gick i konkurs - kom det som en "blixt från klar himmel"?Hur gick det med deras respektive bonus-program?Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Var inte SAS med i Qualiflyer ett tag, eller vad hette det försöket till allians som SAS skapade tillsammans med bland annat Swiss (och KLM har jag för mig)?Klicka för att utvidga...
AHO skrev:Menar du om Swissair, Delta och Singapore Airlines? I så fall hette det Global Excellence Alliance.Klicka för att utvidga...
Homer skrev:Hur kunde Delta få vara med i något med det namnetKlicka för att utvidga...
AHO skrev:Jag vet inte. Förresten, var det inte Delta som tog över Pan Ams Atlantenrutter?Klicka för att utvidga...
AABack2ARN skrev:Var inte SAS med i Qualiflyer ett tag, eller vad hette det försöket till allians som SAS skapade tillsammans med bland annat Swiss (och KLM har jag för mig)?Klicka för att utvidga...
AHO skrev:Jag vet inte. Förresten, var det inte Delta som tog över Pan Ams Atlantenrutter?Klicka för att utvidga...
Stefan62 skrev:Dagens rykte om SAS nära förestående konkurs, pga finansiärernas förståeliga "ovilja" är oroande.Kan man seriöst anta att EB går upp i något annat Star Alliance-bolags bonusprogram med kursen 1:1 om det värsta skulle hända?Klicka för att utvidga...
Stefan62 skrev:Slutsatsen är alltså att boka och resa omgående...men jag har inte tid att resa nu!Klicka för att utvidga...
Jag är också intresserad hur de löser det problemet.JonW skrev:Men det har ju i dagarna framförts att EB är ett eget bolag som SAS överväger att sälja. Och som bör vara värt runt 2 mdr.Vad jag inte förstår är hur detta värde skulle kunna försvaras utan SAS, vars framtid ju är osäker.Någon som kan mer om detta, eller är det en rent teoretisk beräkning som förutsätter "evigt" liv för SAS = EB går inte att sälja?Klicka för att utvidga...
Tommy Palomäki skrev:Det bästa vad vi alla kan göra är att vi väljer SAS istället för Norwegian, BA eller Malmö Aviation för föra kommande resor.Klicka för att utvidga...