Ska man tro united.com kommer dagens UA69 gå i tid i morgon som UA2820 (ship #3126) medan den maskin som kommer till Sverige i morgon bitti (ship #3108) kommer gå några timmar sent på grund av underhåll. Man kan ju lite fundera på varför? Enligt flightstats.com verkar de dock ha bytt fram och tillbaka med vilken av maskinerna som skall vara UA2820 respektive UA69.
Blir intressant att se vad som händer i morgon. Oavsett vilket kommer det nog vara rörigt vid incheckingen då två i stort sett fullastade plan skall hanteras samtidigt. Lägg till lite upprörda amerikaner som gärna hörs så blir cirkusen fulländad![]()
Verkar inte vara något allvarligt fel eftersom den sänder ut ordinarie transponderkod och ingen nödkod.
Sidnot:
transponderkoden säger inte ett dugg om hur allvarligt eller inte allvarligt läget är. De används enbart för koordinering och informationsspridning främst mellan olika flygledare.
Att ställa in en så kallad "special purpose code" gör att flygplanet pekas ut åt alla flygledare i området av radarsystemet, vilket gör att man snabbt kan sprida informationen till kringliggande sektorer att något pågår som inte är normalt.
Det gör också att piloter som inte får möjlighet eller har tid att sända ett nödmeddelande via radion snabbt kan meddela flygledningen att något inte är som det ska.
Majoriteten av nödsituationer har inte någon speciell kod utan fortsätter på sin vanliga kod då det inte finns något behov att byta den. Det säger heller ingenting om situationens allvar om man har en specifik kod på eller inte. Jag har sett medical-pans med 7700 och jag har sett maydays utan 7700.
Nästan så man ska sitta i en solstol med en låda popcorn och titta på kaoset![]()