Senaste nytt

Vad händer med United flight UA69 Arlanda - Newark/New York idag?

Nu ser jag att UA69 blev inställt idag så det blir två flighter i morgon

e0346f4f8963fd201a4952e119cbfcf2.png


d939f1ade0783d7bb014cf9815665e37.png
 
Ska man tro united.com kommer dagens UA69 gå i tid i morgon som UA2820 (ship #3126) medan den maskin som kommer till Sverige i morgon bitti (ship #3108) kommer gå några timmar sent på grund av underhåll. Man kan ju lite fundera på varför? Enligt flightstats.com verkar de dock ha bytt fram och tillbaka med vilken av maskinerna som skall vara UA2820 respektive UA69.

Blir intressant att se vad som händer i morgon. Oavsett vilket kommer det nog vara rörigt vid incheckingen då två i stort sett fullastade plan skall hanteras samtidigt. Lägg till lite upprörda amerikaner som gärna hörs så blir cirkusen fulländad ;)
 
Ska man tro united.com kommer dagens UA69 gå i tid i morgon som UA2820 (ship #3126) medan den maskin som kommer till Sverige i morgon bitti (ship #3108) kommer gå några timmar sent på grund av underhåll. Man kan ju lite fundera på varför? Enligt flightstats.com verkar de dock ha bytt fram och tillbaka med vilken av maskinerna som skall vara UA2820 respektive UA69.

Blir intressant att se vad som händer i morgon. Oavsett vilket kommer det nog vara rörigt vid incheckingen då två i stort sett fullastade plan skall hanteras samtidigt. Lägg till lite upprörda amerikaner som gärna hörs så blir cirkusen fulländad ;)

Jag är ombokat till UA2820 i morgon. Handbagage och mobilt boardningkort. Snyggt hanterat av både Lufthansa (som ägde biljetten) samt United som utan diskussion bokade om från Z till C. Kommer bevaka som en hök om det ändras vilken kärra som åker först.

Som vanligt grymt bemötande vid IrrOPS och inget snack alls om att inte få det jag behöver.
 
Verkar inte vara något allvarligt fel eftersom den sänder ut ordinarie transponderkod och ingen nödkod.

Sidnot:
transponderkoden säger inte ett dugg om hur allvarligt eller inte allvarligt läget är. De används enbart för koordinering och informationsspridning främst mellan olika flygledare.

Att ställa in en så kallad "special purpose code" gör att flygplanet pekas ut åt alla flygledare i området av radarsystemet, vilket gör att man snabbt kan sprida informationen till kringliggande sektorer att något pågår som inte är normalt.

Det gör också att piloter som inte får möjlighet eller har tid att sända ett nödmeddelande via radion snabbt kan meddela flygledningen att något inte är som det ska.

Majoriteten av nödsituationer har inte någon speciell kod utan fortsätter på sin vanliga kod då det inte finns något behov att byta den. Det säger heller ingenting om situationens allvar om man har en specifik kod på eller inte. Jag har sett medical-pans med 7700 och jag har sett maydays utan 7700.
 
Sidnot:
transponderkoden säger inte ett dugg om hur allvarligt eller inte allvarligt läget är. De används enbart för koordinering och informationsspridning främst mellan olika flygledare.

Att ställa in en så kallad "special purpose code" gör att flygplanet pekas ut åt alla flygledare i området av radarsystemet, vilket gör att man snabbt kan sprida informationen till kringliggande sektorer att något pågår som inte är normalt.

Det gör också att piloter som inte får möjlighet eller har tid att sända ett nödmeddelande via radion snabbt kan meddela flygledningen att något inte är som det ska.

Majoriteten av nödsituationer har inte någon speciell kod utan fortsätter på sin vanliga kod då det inte finns något behov att byta den. Det säger heller ingenting om situationens allvar om man har en specifik kod på eller inte. Jag har sett medical-pans med 7700 och jag har sett maydays utan 7700.

Jag kan gå så långt som att säga att minst 95% av alla mayday (som berört Stockholm TMA senaste 10-15 åren) behåller sin vanliga transponderkod.
 
Ja ha, nu bestämmer kaptenen på UA2820 för att lämna gaten tom för att testköra kärran. Varför nu och inte tidigare? Många sura gäster här nu, särsklit det som har varit här över natten. Informationen är ganska bristfällig kan jag tycka.
 
Ah, det var därför det helt plötsligt stod "Vänta på gate" på arlanda.se. Nu verkar det vara "go to gate" igen...
 
Lite flera detaljer från gårdagen. UA69 hade en ”aborted take off” EFTER man återvände till Arlanda. Sen ställdes flighten in.
 
Toppen