Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Nja, inte semantik. För att säga F i dessa sammanhangen antyder att det är en klass över business. Vilket sätter förutsättningarna på fel nivå.

Håller med, Jag brukar kalla det för Domestic First i USA, bokar man business med BA med vidare anslutning inom USA med American så står det Business på biljetten. Det enda jag kallar First med AA inom USA är på deras 320 Transcon config där är det skillnad mellan First och Business

On most domestic/intra-North America routes/flights on US airlines — and whether sold as F or as J/C on such routes — it's long been called first class by Delta and other US airlines; and it is also called the same by most of the American domestic front cabin-flying elite status customers on this route and others on US legacy major airlines.

When a Delta SkyTeam ElitePlus flying on such a plane on such route gets upgraded to the front cabin, most Americans on these flights or working these flights at US airports would refer to it as being upgraded to/flying first (rather than business unless it's a domestic transcontinental flight with both a business and first class cabin).

On most domestic/intra-North America routes/flights on US airlines — and whether sold as F or as J/C on such routes — it's long been called first class by Delta and other US airlines; and it is also called the same by most of the American domestic front cabin-flying elite status customers on this route and others on US legacy major airlines.

When a Delta SkyTeam ElitePlus flying on such a plane on such route gets upgraded to the front cabin, most Americans on these flights or working these flights at US airports would refer to it as being upgraded to/flying first (rather than business unless it's a domestic transcontinental flight with both a business and first class cabin).

Yes and if I get upgraded to SAS Plus I say it’s Plus. Not premium economy.

It’s not weird that people would refer to the what it’s branded as when being upgraded.

But when you’re discussing service levels you need to stick to what it actually is, business class.

3 månader in i övergången, och SAS EBG/EBD:er lär sig fortfarande att SkyTeam är sämre i policy och praxis än Star Alliance för tillgång till lounge. Till exempel: att SkyTeams policy inte ger loungetillgång till EBG/EBD för inrikesflyg i ekonomiklass.

• Sad
Reactions: pep
3 månader in i övergången, och SAS EBG/EBD:er lär sig fortfarande att SkyTeam är sämre i policy och praxis än Star Alliance för tillgång till lounge. Till exempel: att SkyTeams policy inte ger loungetillgång till EBG/EBD för inrikesflyg i ekonomiklass.

Dom lär sig också att SkyTeam policy för bagage regler är generösare än Star Alliance i vissa avseenden. Tex att bagage från status ingår på en lightbiljett.

Vad är poängen med ditt inlägg? Mitt inlägg har enbart en poäng, att ifrågasätta din poäng :)

Dom lär sig också att SkyTeam policy för bagage regler är generösare än Star Alliance i vissa avseenden. Tex att bagage från status ingår på en lightbiljett.

Vad är poängen med ditt inlägg? Mitt inlägg har enbart en poäng, att ifrågasätta din poäng :)
SAS skulle kunna försöka informera sina EBG/EBD kunder bättre om skillnaden i alliansens loungepolicy för allianspartners flygbolags lounger sedan AF-KL tog över SAS till SkyTeam. Om förändringen med bagagepolicy skulle SAS kunna försöka informera bättre om det också, även om att det mer sannolikt blir en positiv överraskning än den negativa överraskningen med loungetillträdesförändringar.

Tog mig in i både AMS (KLM) och IAD (AIR-France) som EBG (Elite plus). Riktigt fina lounger.

Ekonomibiljett... nöjd med det tilläggsvärdet på en tjänstresa.

Toppen