Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Att det finns en klausul som säger att AFKLM FÅR öka sitt innehav i SAS i framtiden är inte samma sak som att AFKLM KOMMER att öka sitt innehav, inte heller att de har som ambition att göra det. Att, OM AFKLM i framtiden köper en majoritetsposition i SAS, SAS kommer att arbeta för att underlätta en sammanslagning av programmen, är inte samma som som att Eurobonus KOMMER ersättas med Flying Blue.

Det är inga problem att spekulera hejvilt, jag har inga problem med någon som säger "jag tror att AFKLM kommer köpa en majoritet i SAS om några år", eller "Jag tror att Eurobonus kommer gå upp i Flying Blue mot slutet av decenniet". Det är när man hävdar att det redan är klart och bestämt som jag blir irriterad, för det är helt enkelt inte sant.

@Jannes frågade efter en källa på en uttalad intention att köpa en majoritetspost, och då hänvisades det till ett dokument som säger någonting helt annat.
 
Att det finns en klausul som säger att AFKLM FÅR öka sitt innehav i SAS i framtiden är inte samma sak som att AFKLM KOMMER att öka sitt innehav, inte heller att de har som ambition att göra det. Att, OM AFKLM i framtiden köper en majoritetsposition i SAS, SAS kommer att arbeta för att underlätta en sammanslagning av programmen, är inte samma som som att Eurobonus KOMMER ersättas med Flying Blue.

Det är inga problem att spekulera hejvilt, jag har inga problem med någon som säger "jag tror att AFKLM kommer köpa en majoritet i SAS om några år", eller "Jag tror att Eurobonus kommer gå upp i Flying Blue mot slutet av decenniet". Det är när man hävdar att det redan är klart och bestämt som jag blir irriterad, för det är helt enkelt inte sant.

@Jannes frågade efter en källa på en uttalad intention att köpa en majoritetspost, och då hänvisades det till ett dokument som säger någonting helt annat.
Sant! Allt handlar ju om hur det går för SAS ekonomiskt nu och där de närmsta 2-3 åren är helt avgörande.
 
Vilken lounge kommer *A ha på Kastrup när EB går ur?
Jag som bor i malmöregionen kan välja båda men en anledning till att vara EB trogen är lounge och fast track i kombination med bra dest .
Skulle jag fortsätta *A så måste det till en ny matchande lounge och fast track.
Att behöva flyga via Paris eller Ams för att ha EB loungen vete hundan om det är värt det (utöver att man får fler legs).

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 

mha321

Medlem
Vilken lounge kommer *A ha på Kastrup när EB går ur?
Jag som bor i malmöregionen kan välja båda men en anledning till att vara EB trogen är lounge och fast track i kombination med bra dest .
Skulle jag fortsätta *A så måste det till en ny matchande lounge och fast track.
Att behöva flyga via Paris eller Ams för att ha EB loungen vete hundan om det är värt det (utöver att man får fler legs).

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
Ingen vet förrän kontrakten är påskrivna och annonserade. Det är ju inte direkt orimligt att det blir en eller båda de som skyteam bolagen har idag. Det känns extremt osannolikt att Lufthansa gruppen helt skulle släppa taget så det lär åtminstone bli kontraktslounge för dem. Vet inte hur det ser ut med plats på Kastrup om tex LH skulle vilja öppna en egen lounge för hela alliansen men det lär väl inte ske direkt isåfall ändå.

Blir det kontrakt per bolag kan det ju tex bli så att de bolag som bara flyger longhaul istället köper in sig på Eventyr - känns logiskt och får snarast ses som en förbättring. Det är på inget sätt säkert att alla star bolagen skriver kontrakt med samma...
 

coclol

Medlem
Vilken lounge kommer *A ha på Kastrup när EB går ur?
Jag som bor i malmöregionen kan välja båda men en anledning till att vara EB trogen är lounge och fast track i kombination med bra dest .
Skulle jag fortsätta *A så måste det till en ny matchande lounge och fast track.
Att behöva flyga via Paris eller Ams för att ha EB loungen vete hundan om det är värt det (utöver att man får fler legs).

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk

Knepig fråga, jag skulle gissa på att det blir som idag när det gäller fast track, dvs ingen alls. Men är du Senator eller liknande? Jag menar, är du EBG så lär du väl migreras till vad det nya blir och att SAS fasttrack+lounge på CPH byter program.
 
Flyger mycket med Thai till BKK så nuvarande upplägg är perfekt.
Skulle kunna fortsätta med Thai men då förlorar jag det enda jag värnar om med bonusprogram - fast track och lounge.
Får kanske hoppas att SAS permanentar sina flygningar dit vilket kanske kan bli en möjlighet om nu *A Thai förlorar kunder till Skyteam.


Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 

mha321

Medlem
Flyger du business har du väl redan idag cph express med de bolag som inte har sas fast track. Och jag tror sannolikheten är stor att Lufthansa köper sig in där åtminstone för sina egna senatorer - de kommer ju mer än någonsin vilja lägga beslag på sas kunder och de som är vana vid fast track kommer ju precis som du inte vara speciellt lockade av att stå i vanliga köerna...
 
När SAS gjorts om till Transavia Nordic kommer ju ingen ha loungetillgång och då görs nog lokalen där nuvarande SAS-loungen ligger på CPH om till en kontraktslounge alternativt ännu mera shopping :)
 

Hachans

Medlem
Att det finns en klausul som säger att AFKLM FÅR öka sitt innehav i SAS i framtiden är inte samma sak som att AFKLM KOMMER att öka sitt innehav, inte heller att de har som ambition att göra det. Att, OM AFKLM i framtiden köper en majoritetsposition i SAS, SAS kommer att arbeta för att underlätta en sammanslagning av programmen, är inte samma som som att Eurobonus KOMMER ersättas med Flying Blue.

Det är inga problem att spekulera hejvilt, jag har inga problem med någon som säger "jag tror att AFKLM kommer köpa en majoritet i SAS om några år", eller "Jag tror att Eurobonus kommer gå upp i Flying Blue mot slutet av decenniet". Det är när man hävdar att det redan är klart och bestämt som jag blir irriterad, för det är helt enkelt inte sant.

@Jannes frågade efter en källa på en uttalad intention att köpa en majoritetspost, och då hänvisades det till ett dokument som säger någonting helt annat.

Läste du källmaterialet som jag länkade som de visade för aktieägarna?

Man får läsa mellan raderna, ha hyfsat god kännedom om hur bolag kommunicerar. Försiktigt, med hintar, ospecifika tidslinjer etc tills allt är klart. Att kommunicera att man direkt vill ta ett majoritetsägande innan första delen ens är klar är att sätta krokben för sig själv därför att konkurrensmyndigheter får för sig saker innan de ens är reella. Låt säga att de inte gillar konceptet med ett majoritetsägande i nuläget men är fine med det andra. Har du börjat gaffla om att du ska bli majoritetsägare så kommer de hänga upp sig på det, trots att de är fine med ditt andra förslag.

Det är enligt mig tydligt att intentionen finns. Man undersöker och förbereder. Man har en tanke med SAS och vad man vill göra - konstigt vore det annars. Men exakt vad intentionerna är får man läsa mellan raderna. För det är inte här som kan, får eller vill sprida exakta planer.

Sen kan saker såklart gå i stöpet av olika skäl, planer ändras eller liknande. Så det är ingen som med absolut säkerhet kan säga hur något ska bli.

Förutom en sak. AF/KLM köpte inte in sig i SAS för att fortsätta med business as usual och låta det gå med förlust. De vill ha utdelning på sin investering. Förändringar kommer, var så säker.
 
Toppen