Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

intuition

Medlem
Ibland undrar jag varför SAS har gett upp på att prata med sina kunder direkt. Varför kan inte vd regelbundet ge uppdateringar direkt till alla medlemmar i Eurobonus? Finnair är ett föredöme i det avseendet.
Jag undrar lite vilken sändlista du är på, har själv inte haft någon regelbunden kommunikation från någon VD på Finnair.
Däremot kommer det ibland lite snömos från deras CCO. Brukar handla om att vi kunder bett om försämringar och nu har han levererat det ;)

Ett enda Diamond event med Anko mfl är typ mer värt än alla PR mail Finnair skickat det senaste decenniet, tycker åtminstone jag.
 
Jag undrar lite vilken sändlista du är på, har själv inte haft någon regelbunden kommunikation från någon VD på Finnair.
Däremot kommer det ibland lite snömos från deras CCO. Brukar handla om att vi kunder bett om försämringar och nu har han levererat det ;)

Min poäng är bara den att det uppenbart verkar finnas ett stort informationssug och underskott. VD är överraskad men gör ingen ansats att använda sin egen maillista med över 5 miljoner lojala kunder.

Istället ger man en intervju till Dagens Näringsliv i Norge med ganska klara besked.

- Byte av allians sker innan eller efter sommaren
- EuroBonus kan bli integrerat i FB om några år - eller leva kvar
- Det kommer ytterligare IC linjer och fler destinationer redan till sommaren.

Skulle nog räcka gott för några rader i mail. Tänker att SAS skulle ha så mycket att tjäna på att bjuda med sina kunder på resan och kommunicera mer proaktivt.
 

Jonas C

Medlem
Mest sannolikt så kommer EuroBonus att integreras i Flying Blue tidigare än vad många tror/befarar. Väldigt meckigt och omständligt att integrera EuroBonus i SkyTeam som ett fristående program under en övergångsperiod om den långsiktiga avsikten ändå är att programmet ska upphöra.

Om 2for1 vouchers kan leva kvar på Air France - KLM så tycker jag att Flying Blue blir ett riktigt attraktivt program, i synnerhet då poängpriserna är låga om man lyckas boka till tabellpris. Lite trist däremot att behöva punga ut 6-7K SEK i skatter och bränsletillägg på en bonusresa.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jannes

Medlem
Mest sannolikt så kommer EuroBonus att integreras i Flying Blue tidigare än vad många tror/befarar. Väldigt meckigt och omständligt att integrera EuroBonus i SkyTeam som ett fristående program under en övergångsperiod om den långsiktiga avsikten ändå är att programmet ska upphöra.
Så du säger Anko talar osanning?
Säger 2+ år minst, och vänder kappan i sommar?

Och om det är så meckigt, så skulle det ju tala för att ifall EB inte blir FB direkt så kommer det inte integreras alls, när man en gång gjort det krångliga?
 
Jag undrar lite vilken sändlista du är på, har själv inte haft någon regelbunden kommunikation från någon VD på Finnair.
Däremot kommer det ibland lite snömos från deras CCO. Brukar handla om att vi kunder bett om försämringar och nu har han levererat det ;)

Ett enda Diamond event med Anko mfl är typ mer värt än alla PR mail Finnair skickat det senaste decenniet, tycker åtminstone jag

Finnairs 100-års jubileum på Trädgårdsgatan i höstas höll betydligt högre klass än Diamondeventen, men om det är en gång på 100 år...
 

Thornado

Medlem
Väldigt meckigt och omständligt att integrera EuroBonus i SkyTeam som ett fristående program under en övergångsperiod om den långsiktiga avsikten ändå är att programmet ska upphöra.

Och om det är så meckigt, så skulle det ju tala för att ifall EB inte blir FB direkt så kommer det inte integreras alls, när man en gång gjort det krångliga?

Precis. Det är ju antagligen meckigt på många olika sätt att byta allians, inklusive att få bonusprogrammen att spela tillsammans. Det borde ju dock framförallt vara ett jobb för Eurobonus utvecklare att hantera - från Skyteamsidan så hanterar man ju redan ett stort antal olika bonusprogram så förhoppningsvis så finns det någorlunda väldefinierade gränssnitt och rutiner för hur den kopplingen ser ut (sen så inser jag ju att som alltid i flygbranschen så är det en massa uråldriga system på olika håll, så jättesmidig integration är det nog aldrig tal om).
Alternativen som finns är ju:
1) Låt Eurobonus leva kvar som fristående program i X tid, fullt fungerande tillsammans med andra bolag i Skyteam. Här är ju kostnaden för integrationen densamma oavsett hur lång tid X är, så finns ingen god anledning att stressa på för den sakens skull.
2) Låt Eurobonus leva kvar som fristående program tills det går upp i Flying Blue, men utan fullvärdig integration i Skyteam och bara status/poäng/osv hos SAS. Här skulle det förstås finnas ett incitament att assimileras i Flying Blue så snart som möjligt, men detta skulle döda all lojalitet och gå emot allt som kommunicerats hittills, så jag ser det som ytterst osannolikt.
3) Gå över till Flying Blue direkt när SAS byter allians. Antagligen betydligt meckigare än att bara få Eurobonus att spela med andra Skyteamprogram och även detta i motsats till vad som kommunicerats hittills.

Jag ser alltså alternativ 1) som överlägset mest sannolikt och då finns som sagt var inget brådska i att gå över till FB.
 

Tomas E

Medlem
Finnairs 100-års jubileum på Trädgårdsgatan i höstas höll betydligt högre klass än Diamondeventen, men om det är en gång på 100 år...
Jag tycker att vi får avvakta till 2046 och se om SAS 100-årsjubileum blir bättre eller sämre än Finnairs. Om SAS finns kvar ända till 2046 tycker jag verkligen att det finns anledning att fira rejält, även om jag själv nog har blivit lite för gammal för att fira riktigt rejält då. ;)
 

Hachans

Medlem
Mest sannolikt så kommer EuroBonus att integreras i Flying Blue tidigare än vad många tror/befarar. Väldigt meckigt och omständligt att integrera EuroBonus i SkyTeam som ett fristående program under en övergångsperiod om den långsiktiga avsikten ändå är att programmet ska upphöra.

Om 2for1 vouchers kan leva kvar på Air France - KLM så tycker jag att Flying Blue blir ett riktigt attraktivt program, i synnerhet då poängpriserna är låga om man lyckas boka till tabellpris. Lite trist däremot att behöva punga ut 6-7K SEK i skatter och bränsletillägg på en bonusresa.

Det kommer ske precis lagom tills jag får mitt LTG och sen kommer LTG försvinna. Jag kan nästan garantera det för sånt händer alltid mig.
 
Toppen