Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Betydligt starkare än Flying Blue eller något annat flyg-program.

Vilket inte blir mer fakta bara för att det är din åsikt och inte någon annans om man ska vara sån.

Vi vet fortfarande ingenting om vad strategin är och varför man valt att satsa på SAS utöver det man sagt i intervjuer och liknande. Och så kommer det förbli tills affären är helt klar och vi börjar se förändringar.

Men det är kul att spekulera.

Vi vet fortfarande ingenting om vad strategin är och varför man valt att satsa på SAS utöver det man sagt i intervjuer och liknande. Och så kommer det förbli tills affären är helt klar och vi börjar se förändringar.
Tja, strategin kan väl mycket väl vara något i stil med "när vi har råd lägger vi bud på de medelstora europeiska bolag som kommer ut till försäljning förutsatt att vi tror att de kan drivas med minst nollresultat och passa hyggligt ihop med vårt eget linjenät" - djupsinnigare än så behöver det kanske inte vara. Och ungefär samma sak för IAG och LH-gruppen. En artikel jag läste nyligen (minns nu inte vilken) påstod att AF/KLM inte kunde lägga bud på ITA p.g.a. villkor i ett covid-stödlån de fått, ett lån som nu är återbetalt. Så den här gången kunde de vara med i spelet, och det gäller tydligen även bud på TAP. Sedan är det säkert extra kul för ett franskt bolag att få ge Lufthansa lång näsa. Så det är väl inte säkert att någon väldigt slug långsiktig hub-förändringsstrategi är djupt inbyggd i budet.

Vilket inte blir mer fakta bara för att det är din åsikt och inte någon annans om man ska vara sån.

Men det är kul att spekulera.
Att Eurobonus är det starkaste varumärket bland flygbonusprogram i Skandinavien är väl något som är möjligt att verifiera som fakta genom lite statistiska undersökningar? Borde finnas en del sådana redan gjorda tycker jag.

Hurvida det leder till det ena eller det andra i diverse hypotetiska scenarior där AF/KLM köper upp resten av SAS eller inte kan jag hålla med om är spekulationer färgade av personliga åsikter.

SAS kan fortsätta kalla det Eurobonus, men det blir inte brukbart för Star Alliance. Långsiktigt kommer inte AF/KL vilja ha SAS på en kant där Eurobonus fortsätter dra in trafik till konkurrenterna på Star Alliance.

Precis!

Du kan ju kolla lite i trådarna så verkar de flesta tycka det blir sämre och sämre. Senast ändrade de ju Mastercard till det sämre. Diamondstatus blir bara sämre.
Eurobonus har ett värde absolut. Men ska det vara stand alone och tjäna poäng till Star Alliance? SAS äger inte längre sig själva så att säga. Vad de vill spelar idag ingen roll då de sålt sin själ, AF/KL kommer ha mycket att säga till om. Att AF/KL inte kommer vilja integrera SAS fullt ut i sin organisation och Skyteam inklusive poäng vore affärsmässigt otroligt osannolikt.

Affärsmässigt - varför vill AF/KL behålla Eurobonus som stand alone och fortsätta tjäna Star Alliance poäng till konkurrenter? Får man ens driva vidare Eurobonus utan ett flygbolag i ryggen?

Sen håller jag nog inte med att Eurobonus är ett starkt varumärke. SAS är huvudvarumärket som kommer leva vidare. Likt Transavia är KLMs lågprisbolag. Men Eurobonus kan enkelt fasas ut/byta namn utan att kunder blir upprörda.
Alltså va? Jag är förvånad över hur tvärsäkra dina inlägg är i ett ämne du inte verkar ha större koll på. ”Fortsätta tjäna Star Alliance poäng till konkurrenter” —????

Nu har du nog fått en del om bakfoten. Varför skulle namnet "Eurobonus" vara kopplat till just Star Alliance när SAS lämnar den alliansen? Varför skulle SAS bonusprogram behöva bytas ut bara för att de byter allians?

Det låter som du gör samma misstag som många andra nämligen att Flying Blue på något sätt är ekvivalent med skyteam. Precis som vi idag har eurobonus och miles and more som två oberoende program inom star alliance så kommer vi ha eurobonus och Flying Blue som två oberoende program inom skyteam. Det behövs ingen växling.

Det finns absolut ingenting i den information som kommit in affären som har sagt att eurobonus på något sätt skulle övergå i Flying Blue. AF/KLM köper en liten minoritetspost i sas - de köper inte upp hela sas. De blir väl tredje eller fjärde största ägare. Situationen hade säkert varit annorlunda om de köpt 100%. De har visserligen option på att öka sitt ägande längre fram men det ligger ett antal pr bort.

Men jag håller helt med ett eurobonus stående utan externa partners skulle tappa den absoluta majoriteten av sitt värde. Det hade kunnat hända om sas kännare star alliance utan att gå med i skyteam. Det hade dock inte behövt hända - titta på tex försäljningen av aeroplan till ett eget bolag oberoende av air Canada.

Det är så mycket förvirrat i det du skriver att jag knappt vet var jag ska börja.

Eurobonus är inte någonting som ägs av Star Alliance, det är SAS loyalitetsprogram. Det kommer fortsätta vara SAS loyalitetsprogram i framtiden när AF/KLM köper en minoritetspost, och det kommer fortsätta vara SAS loyalitetsprogram när (om) man går över från Star Alliance till Skyteam.

Alla poäng, förmåner och regler som inte är knutna till partnerflygbolag kommer ligga kvar, och ändras först om och när SAS själva anser att det är önskvärt.

SAS har varit tydliga på att redan bokade bonusresor med Star Alliance-partners kommer att vara giltiga när man går över till Skyteam, men självklart kommer man inte efter övergången till Skyteam kunna fortsätta boka nya flyg med alla Star Alliance-bolag, för dessa är inte SAS partners längre (möjligtvis kan man ha egna samarbeten med något enstaka bolag, sådant sker hela tiden, men inte med alla gamla f.d. partners). Däremot får man en massa nya partners inom Skyteam istället, och självklart kommer man att kunna boka bonusbiljetter med dessa.

Vi vet inte idag till vilka kostnader man får boka bonusflyg. Det finns inget som säger att det kommer kosta t.ex. 165k att flyga Business till asien med Air France, bara för att det gjorde det tidigare med Lufthansa. Vi vet inte hur reglerna kommer kommer se ut, om det blir zonindelat på samma vis som idag, eller avståndsberoende, eller olika kostnader per partner, eller om man får göra fler eller färre ben eller om stopovers är tillåtna. Allt det här ligger i framtiden.

Men tanken att man skulle lägga ner Eurobonus bara för att man byter allians är helt orimligt. Varför? Det finns verkligen inte någonting överhuvudtaget som tyder på detta.

De flesta är nog rätt inne på att Eurobonus poäng framöver kommer kopplas till Skyteam och inte Star Alliance. Men poängen kommer inte flyttas till något annat program utan leva kvar i eurobonus men man kan inte nyttja dom på Star Alliance utan de går att nyttja på Skyteam istället.
Finns inget i Eurobonus som säger att det måste vara kopplat till Star Alliance

Du kan ha vilken åsikt du vill om hur starkt varumärket är, men det är ett väldigt starkt svenskt/skandinaviskt varumärke (precis som SAS är). Betydligt starkare än Flying Blue eller något annat flyg-program.

Jag var kanske lite otydlig, har nog inte sagt att EB ska läggas ner, hur som helst. Det jag försökt förmedla är att Eurobonus kommer förändras. Om det läggs ner eller inte spelar i sig ingen roll. Egentligen spelar det noll roll vad loyalitetsprogrammet heter för SAS, Eurobonus eller Flying Blue eller något annat om 10 år. Namnet i sig är inte det som skapar intjäning eller spend på bonusresor.

Däremot är det väl troligt att hur vi kommer tjäna poäng och spendera poäng ändras? - Vilket inte är hela världen då det kommer normaliseras bland alla.
Det som är det intressanta och skapar huvudbry är vad som händer med innestående poäng. Här finns det inga tydliga svar vad som kommer ske. Visst, vi får boka Star Alliance resor tills de lämnat alliansen. Men vad händer sen? Vi får boka Skyteam. Till vilket värde? Kommer vi vara tvungna att växla för att matcha Flying Blue priserna?

Jag håller fast vid att det är naivt att tro på en 1:1 förhållande mellan EB-poäng spend hos Star Alliance och Skyteam. Jag tror på en försämring, en form av devalvering. Jag tror på att spendera sina EB-poäng för att säkra upp värdet innan det blir massa nya förändringar. (sitter själv på nästan 900.000 poäng så är inte intresserad av en devalvering, men tar höjd för det)

Det finns andra makter nu som styr med riskkapitalister som absolut största ägare. Antagligen i tight dialog med AF/KL hur det ska bli i framtiden.
Nya ägarförhållandet blir Castlelake 32%, 26% Danska staten, 20% AF/KL, 8,6% av Lind Invest. Resterande av kreditgivare.

Jag håller fast vid att det är naivt att tro på en 1:1 förhållande mellan EB-poäng spend hos Star Alliance och Skyteam.

Det finns ingen som tror det.

Jag tror på att spendera sina EB-poäng för att säkra upp värdet innan det blir massa nya förändringar. (sitter själv på nästan 900.000 poäng så är inte intresserad av en devalvering, men tar höjd för det)

Vill man vara säker på vad man får för sina poäng, ska man ALDRIG samla på sig en större mängd. Kostnaden för att boka awards, tillgången till awards, och reglerna kring awards justeras då och då utan förvarning, även utan alliansbyten.

Själv har jag lite drygt en miljon poäng, vilket idag räcker till 6 tur-och-retur till asien (om jag inte har tur och hittar awards på de få SAS-flighterna som går), det vanligaste jag använder dem till. Det är troligtvis det jag kommer använda poängen till även i framtiden, men om samma poängpott räcker 5 resor, 6 resor eller 7 resor, det är ingen som vet. Är man inte beredd att chansa så ska man blåsa sina poäng direkt när de kommer in. Det rådet gäller idag, igår och i morgon.

Det finns andra makter nu som styr med riskkapitalister som absolut största ägare. Antagligen i tight dialog med AF/KL hur det ska bli i framtiden.
Nya ägarförhållandet blir Castlelake 32%, 26% Danska staten, 20% AF/KL, 8,6% av Lind Invest. Resterande av kreditgivare.

Jag måste bara fråga, tror du att svenska staten hade starka åsikter om vad poängkostnaden för att flyga till olika kontinenter var? Jag tror de hade andra förväntningar på SAS-innehavet...

Det finns ingen som tror det.

Vill man vara säker på vad man får för sina poäng, ska man ALDRIG samla på sig en större mängd. Kostnaden för att boka awards, tillgången till awards, och reglerna kring awards justeras då och då utan förvarning, även utan alliansbyten.

Själv har jag lite drygt en miljon poäng, vilket idag räcker till 6 tur-och-retur till asien (om jag inte har tur och hittar awards på de få SAS-flighterna som går), det vanligaste jag använder dem till. Det är troligtvis det jag kommer använda poängen till även i framtiden, men om samma poängpott räcker 5 resor, 6 resor eller 7 resor, det är ingen som vet. Är man inte beredd att chansa så ska man blåsa sina poäng direkt när de kommer in. Det rådet gäller idag, igår och i morgon.

Jag måste bara fråga, tror du att svenska staten hade starka åsikter om vad poängkostnaden för att flyga till olika kontinenter var? Jag tror de hade andra förväntningar på SAS-innehavet...

Min uppfattning från de kommentarer som skrivits är att många tror på att EB kommer vara fortsatt likadan i framtiden och inga förändringar sker förutom att vi nu kommer boka hos Skyteam. Som även du säger kan förändringar ske, lika så med SAS uttalanden. Idag säger de si, imorgon så. Att ta deras ord för lag är farligt och det ska man vara medveten om.

Svenska staten är inte ett flygbolag som AF/KL är.

Mina själviska tankar är som följer. Jag sitter med i underkant av 600k-EB-poäng, samt en Companion ticket. Allt att fördelas på två pax. Min avsikt är att dumpa allt samman och därefter fortättningsvis flyga LH m.fl. mot M&M. Frågan som, jag är övertygad är välutbredd bland EB-rika, är huruvida och hur långt in i framtiden vi kan köpa resor hos *Aliiance-medlemmer, samt om EB-systemet kommer att leverera den dagen, hösten/vintern 2024 då man skall checka-in på en sådan resa. Det är inte aktuellt i mitt eget fall att bränna dessa före sommaren är över. Jag har en IC-resa för två redan bokad för januari. En tok-tur för en pax i F-klass "bara för att", är inte min stil. Var står juryn i den saken?

Det som är det intressanta och skapar huvudbry är vad som händer med innestående poäng. Här finns det inga tydliga svar vad som kommer ske. Visst, vi får boka Star Alliance resor tills de lämnat alliansen. Men vad händer sen? Vi får boka Skyteam. Till vilket värde? Kommer vi vara tvungna att växla för att matcha Flying Blue priserna?
Har du läst eller tittat något på den officiella info som sas gått ut med i detta? De säger ju själva att inget kommer ändras initialt. Vad priset blir att boka en skyteam i Business till Asien återstår att se, men redan idag är det relativt lika mycket poäng för Flying Blue som Eurobonus så knte säkert det ändras, även om nog alla är medvetna om att justeringar kommer att ske, kan sken till det bättre (maritime Asia regionen) eller till det sämre på någon av de sweet spots something Finns idag.

Du kan ju fortsätta boka SAS awards, där lär inget skilja mellan Star Alliance och Skyteam, även om jag personligen tror vi kommer se justeringar på longhaul Business inom några år (oavsett allians).

Att vi ska behöva växla våra eurobonuspoäng sker nog först den dag Eurobonus går in i Flying Blue och det kommer ta många år tills det sker om det sker över huvud taget.
Personligen oroar jag mig inte för vad som händer 3 år fram i tiden. Det kan komma pandemi, naturkatastrof, ekonomisk härdsmälta, uppköpta flygbolag och massa annat som inte går att förutse och allt detta kan påverka mina poäng.

Grundregeln som alla måste förstå är att det inte finns ett enda lojalitetsprogram som är skapat för kunderna. Varken Flying Blue, Miles & More, Eurobonus eller något annat. Lojalitetsprogram handlar ENBART om att bolaget som har dem ska öka sina möjligheter att tjäna pengar. Att det sen finns individer som är duktiga på att nyttja lojalitetsprogram för att få ut så mycket värde som möjligt är en annan sak. Det enda vi kan vara säkra på är att SAS, efter att de bytt allians kommer, precis som redan sker på olika sätt ändra i sitt lojalitetsprogram. En del ändringar kommer vissa medlemmar uppleva som positiva och en del ändringar kommer vissa medlemmar uppleva som negativa. Men alla ändringar som har skett och kommer att ske handlar enbart om att bolaget ska öka värdet för sig själva. Naturligtvis kommer inte SAS implementera förändringar med tanken att "vi kommer tjäna mindre pengar om vi gör denna förändringen" även om vi kunder kommer uppleva förändringen som en försämring.

Att samla poäng är ett riskspel och den dagen programmet är olönsamt så sker naturligtvis devalveringar. Som poängjägare har man i princip nollrättigheter och är man inte medveten om det är de ingen idé att hålla på med detta.

Toppen