Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Fast att det blir bättre för de allra flesta är ju inte sant. För de som bor i Svealand och Norrland har det blivit bra mycket sämre.
Hoppas SAS satsar ännu hårdare på CPH och startar fler direktlinjer ned dit. För mig kvittar det om jag måste byta på ARN eller CPH, men det är lite drygt att det ofta krävs stopp på båda om man vill åka SAS longhaul. Hade jag kunnat flyga LLA-CPH-XXX hade det varit ett starkt incitament att välja SAS, nu kan jag lika väl byta på valfri plats i Europa som har direktförbindelse med ARN.

Jeg sliter med å forstå at dagens utvikling ikke er veldig positiv for i hvert fall befolkningen i Oslo og sannsynligvis Stockholm.

Det eneste scenarioet hvor det ikke er sant er hvis man tror man kunne bygget en tilsvarende hub som CPH i OSL eller ARN hvilket geografisk ikke er sannsynlig.

Akkurat nå så har man i Oslo et lokalt point to point selskap med ok produkt som flyr mange leisure ruter, man har to direkte konkurrenter på innenlands og man har et sterkt nettverksselskap med en hub med svært høy frekvens. I tillegg har gode frekvenser til andre nettverksselskaper som sikrer konkurranse. Supplert med et par ULC som sikrer et par ekstra direkteruter.

I sum har man bredt utvalg av gode connection samt viktige direkteruter til konkurransedyktige priser og med ulike produktprofiler.

I CPH har man mange direkteruter, men også gjerne hub captive prising.

Nå er dette kanskje en nordmanns beskjedenhet, men jeg har vanskelig for å se et bedre scenario for oss i Oslo og for dem i distriktene.
jag ser inte att något blir bättre. ALl utveckling sker på CPH. Det är faktiskt ointressant ifall det är företagsekonomiskt bra eller inte. Poängen är att det inte ger mig något.
Nya rutter från CPH betyder ju bara att jag i alla fall måste byta någonstans. Rutterna fanns med största sannolikhet redan via FRA eller CDG så vad har blivit bättre?
Nästa uppenbara steg är att dra in direktrutter och tvinga mig byta i CPH. Vi är inte där än men det kommer att komma.

Det blir bättre för de allra flesta, utom för de som vägrar acceptera att det inte verkar finnas något flygbolag som vill/kan använda Arlanda som global hubb och prompt måste kunna flyga direkt till sina favoritresmål.

Vilket leder till att SAS är som vilket flygbolag som helst, och man kan likaväl göra sitt byte i FRA/MUC & HEL, eller i någon av hubbarna i mellanöstern.

SAS är ett inget annat än ett Danskt flygbolag med Franska ägare framöver.

Det enda som återstår är att försöka (lättare sagt än gjort) bränna sina poäng och minnas bättre tider.

Bättre för det flesta? Knappast

Fast att det blir bättre för de allra flesta är ju inte sant. För de som bor i Svealand och Norrland har det blivit bra mycket sämre.
Inte mycket sämre tycker jag som Umebo. Det enda jag saknar från Arlanda är Hong Kong-linjen med bra byten till relevanta platser i östasien, men den las ner långt innan rekonstruktionen. Annars har jag numera fler byten i Kastrup än Frankfurt för Europa-destinationer, men det är OK för mig eftersom Kastrup är en bättre flygplats än Frankfurt...

Verkligen inte bättre.. dessa eviga byten på CPH. Som andra skriver man kunde isf lika gärna byta på FRA/CDG etc.
Men det är ju både den förra o denna regerings fel då man INTE satsar på Arlanda.. detta eviga strul..

Problemet är inte att man satsar på CPH och bygger det som hubb och lägger en massa linjer där.

Problemet är att man inte har matartrafik TILL CPH. Det beskedliga antalet stolar man sätter in norrut från CPH fylls upp direkt, och då blir det ströplatser kvar till fantasipriser. Hög bokningsklass på matarflyget driver hög bokningsklass på flyget vidare, så det är inte precis så att de som bor runt CPH nödvändigtvis behöver betala extra för sitt direktflyg.

Vilket leder till att SAS är som vilket flygbolag som helst, och man kan likaväl göra sitt byte i FRA/MUC & HEL, eller i någon av hubbarna i mellanöstern.

SAS är ett inget annat än ett Danskt flygbolag med Franska ägare framöver.

Det enda som återstår är att försöka (lättare sagt än gjort) bränna sina poäng och minnas bättre tider.

Bättre för det flesta? Knappast

Och vad har det för betydelse egentligen för dig som resenär vilken flagga det är på flygplanet? Du kommer dit du ska.

Absolut bättre för de flesta. När de lyckats sparka igång direktflygen till Umeå och Luleå nästa år tex kan många fler bara hoppa över bytet där på sin resa ut.

Verkligen inte bättre.. dessa eviga byten på CPH. Som andra skriver man kunde isf lika gärna byta på FRA/CDG etc.
Men det är ju både den förra o denna regerings fel då man INTE satsar på Arlanda.. detta eviga strul..

Men byt på de andra flygplatserna då? Om det är egalt så välj ett annat bolag. Vem tvingar dig att byta i CPH?

Och jag anser att Arlanda är en usel flygplats. Men vi hade kunnat ha Nordens motsvarighet till Changi där och det hade inte löst någonting. Flygplatsen är en del av något större, någon måste ju vilja flyga TILL Stockholm också för att det ska vara lönt att starta linjer, hubbar etc.

Problemet är inte att man satsar på CPH och bygger det som hubb och lägger en massa linjer där.

Problemet är att man inte har matartrafik TILL CPH. Det beskedliga antalet stolar man sätter in norrut från CPH fylls upp direkt, och då blir det ströplatser kvar till fantasipriser. Hög bokningsklass på matarflyget driver hög bokningsklass på flyget vidare, så det är inte precis så att de som bor runt CPH nödvändigtvis behöver betala extra för sitt direktflyg.

Men det löser sig ju. Flyg direkt till Norrland från CPH skulle väl komma nästa år?

Flygplatsen är en del av något större, någon måste ju vilja flyga TILL Stockholm också för att det ska vara lönt att starta linjer, hubbar etc.
Så är det väl ändå inte. Det lär vara färre antal flygpassagerare som har Frankfurt som slutmål än Stockholm för att nämna ett exempel. Eller Doha för att nämna ett annat.

Så är det väl ändå inte. Det lär vara färre antal flygpassagerare som har Frankfurt som slutmål än Stockholm för att nämna ett exempel. Eller Doha för att nämna ett annat.
Frankfurt är Tysklands finansiella centrum och lär ha många passagerare med mål dit. Det drunknar dock i antalet transferpassagerare.

Helt apropå om det spelar någon roll att SAS är ett danskt bolag kan man fundera på om det är så att det är lika många svenska passagerare på SAS flyg till valfri destination som det är svenskar på det landets motsvarande flyg till Stockholm.

Toppen