Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Så är det väl ändå inte. Det lär vara färre antal flygpassagerare som har Frankfurt som slutmål än Stockholm för att nämna ett exempel. Eller Doha för att nämna ett annat.

Ja, men Frankfurts flygplats har ett strategiskt bra läge. Och så bor det 6 miljoner människor där. Så det är både en stark transferhubb och en magnet för människor att åka till.

Du får jämföra Stockholm med andra liknande städer. Typ Hamburg, Helsingfors eller Hannover kanske.

Så är det väl ändå inte. Det lär vara färre antal flygpassagerare som har Frankfurt som slutmål än Stockholm för att nämna ett exempel. Eller Doha för att nämna ett annat.
Nu har jag inga siffror på det men jag tror definitivt fler har FRA som destination än ARN. Men oavsett, varför skulle någon som reser till/från annan plats i Europa välja transfer på ARN före FRA? Där har FRA mfl en stor fördel mot ARN. Det är dessutom ytterligare ett argument för CPH som har ett bättre (mindre dåligt?) läge än ARN.

Ja, men Frankfurts flygplats har ett strategiskt bra läge. Och så bor det 6 miljoner människor där. Så det är både en stark transferhubb och en magnet för människor att åka till.

Du får jämföra Stockholm med andra liknande städer. Typ Hamburg, Helsingfors eller Hannover kanske.
För att räkna 6 miljoner i Frankfurt är det ett mycket stort geografiskt område motsvarande dubbelt så stort som Stockholms län, men visst. Min poäng var att man inte alls behöver ha stor efterfrågan till flygplatsens närområde för att bygga en hub, vilket väl var vad du skrev. Doha (Qatar Airways hub) är kanske ett bättre exempel var andelen transferpassagerare är ca 75%.

Främsta skälet för att Köpenhamn har fler linjer än Stockholm är varken att flygplatsen är bättre (vilken den är även om SAS-loungen saknar vinglas) eller Köpenhamn som stad utan snarare dess geografiska läge för nord-sydliga förbindelser mellan Skandinavien och övriga Europa och att danska staten är storägare i SAS medan svenska staten dragit sig ur.

Att Köpenhamn har fler linjer är som det är. Man kan köpa upplägget eller flyga med ett annat bolag än SAS. Jag gillar SAS och får därmed ofta finna mig i omvägen via Köpenhamn.

Last edited:
Toppen