Senaste nytt

Vad går er på nerverna på hotellet?

Stora/höga hotell med få hissar. Kombinerat med gäster som trycker på hit-knappen i flera hiss-schakt bara för att se vilken som kommer först. Kombinerat med gäster som inte förstår "stänga dörren" knappen så hissen står 10 sekunder extra på varje våning. Kombinerat med gäster som inte vet att man måste hålla fram nyckelkortet för att kunna välja våning och utropar
"Va, nittonde?!? Jag skulle ju till 6" och försöker sedan få hissen att gå till sexan utan att släppa ut de som skulle till 19.

Ja, jag hade en dålig morgon på clarion malmö live idag ;)

Det stämmer nog för det mesta, om det är magnetremsa-nyckelkort. Senaste det hände mig och fyra kollegor var på IKEA Älmhult hotellet. De har tom skyltar om fenomenet.
Det beror sannolikt på att de av kostnadsskäl använder LoCo-kort istället för HiCo (som är skapade med ett starkare magnetfält). LoCo-kort är notoriskt känsliga för mobiler, högtalare och annat, man får vad man betalar för...

Stora/höga hotell med få hissar. Kombinerat med gäster som trycker på hit-knappen i flera hiss-schakt bara för att se vilken som kommer först. [,/QUOTE]

Det er da også talentløst at designe et system hvor elevatorne ikke er "koblet sammen" så det ikke betyder noget hvilket hit-knap man trykker på, men blot giver dig den første ledige hiss... :)

Ja men då har jag två nya saker att lägga till listan. 1) När det inte finns vattenkokare på rummet, utan man får beställa en kanna vatten när man behöver. Detta på grund av brandrisken!! (Blir irriterad att jag ska behöva dricks för det här -självklart USA). 2) När hotellet man gillat tidigare, nu bytt ut duschmunstyckerna mot nya moderna vattensparade varianter, med resultatet att det inte längre går att tvätta håret.

Ja men då har jag två nya saker att lägga till listan. 1) När det inte finns vattenkokare på rummet, utan man får beställa en kanna vatten när man behöver. Detta på grund av brandrisken!! (Blir irriterad att jag ska behöva dricks för det här -självklart USA). 2) När hotellet man gillat tidigare, nu bytt ut duschmunstyckerna mot nya moderna vattensparade varianter, med resultatet att det inte längre går att tvätta håret.
Ibland har de bara satt i en liten bricka mellan slangen och munstycket. Då kan man skruva isär det och ta bort brickan ;)
Naturligtvis sätter man tillbaka brickan efteråt.

Det er da også talentløst at designe et system hvor elevatorne ikke er "koblet sammen" så det ikke betyder noget hvilket hit-knap man trykker på, men blot giver dig den første ledige hiss... :)
I och för sig. Fast i det här fallet är det helt separata schakt och ingångar på olika ställen. Eftersom hotellet består av flera huskroppar med olika höjd, så går inte alla hissarna till alla våningar. Så därför måste det vara olika kommando-system.
Så tre hissar har samma hit-knapp, men gästerna har blivit "smarta" och går runt hörnet och trycker på hissen som bara går i det lägre huset.

Ang Vattenkokare: Används ju numera till allahanda ting, som att tvätta strumpor och underkläder, så var "glad" att slippa en på hotellrummet...Ang duschmunstycken, så är numera regelverket så strikt, i många delstater i USA, att miljömässigt stryps vattenflödet till att knappt bli rinnande i nymonterade munstycken...

Där är kanske någonting med symboliken som inte fungerar för västerlänningar. Om jag inte tänker mig för väljer jag alltid fel (inte slumpmässigt utan 100% fel)
Men som sagt, det är bara att lära sig av asiaterna och parkera sig själv vid hisskontrollen med fingret på stängknappen.

Toppen