Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

Såna som du går ju en på nerverna till 100%. Ta ner din väska för guds skull.

Jag har börjat överväga att resa med en nästan tom stor väska bara för att undvika att bli tillfrågad att ha den vid fötterna.

Flera gånger lägger jag upp min lilla ryggsäck i hyllan, lite demonstrativt med diamondtaggen och frågar flygvärdinnorna när de frågar om jag kan ha den vid fötterna om de själva tycker det är rimligt att den lilla väskan som tydligt följer reglerna ska flytta på sig. Till förmån för någon som inte tycker det är viktigt nog att gå på flyget i sådan tid att de lätt kan lägga upp sin väska, helt enkelt utgår från att deras väska ska få plats hur stor den än är, värdesätter sin egen tid högre än min (och därför inte vill checka in) och/eller är för snål för att checka in bagage.

Vill du vara säker på hatthylleplats får du gå på tidigt. Häromdagen flög jag med Iberia och ungefär halvvägs genom boardingen började de skicka alla hårda väskor ner i cargo för det blev fullt. Föredömligt.

Kanske lite av ett getingbo det här, men jag tycker det finns en poäng i båda perspektiven. Det är orimligt att någon med status/dyrare biljett som dessutom tydligt följer riktlinjerna för handbagage ska behöva anpassa sig till andra som inte gör det. Samtidigt är det förstås smidigast för alla att de som har ett bagage som lätt går in vid fötterna också har det där och lämnar plats för stora väskor på hatthyllan.

Lösningen är förstås att flygbolagen blir hårdare: dels med att konsekvent neka passagerare att ta in för stora väskor i kabinen, och dels med att säga ifrån när det faktiskt är fullt och då skicka ner resterande handbagage i lastutrymmet.

En fantastisk reform - som någon annan på forumet har föreslagit - vore annars att vända upp och ner på dagens system, så att en incheckad väska är gratis men en stor kabinväska (som inte får plats vid fötterna) kostar extra eller kräver status. Det skulle bli smidigare boarding och mer plats, och den som verkligen måste vara säker på att få med sitt bagage eller har väldigt bråttom får helt enkelt punga ut för det.

En fantastisk reform - som någon annan på forumet har föreslagit - vore annars att vända upp och ner på dagens system, så att en incheckad väska är gratis men en stor kabinväska (som inte får plats vid fötterna) kostar extra eller kräver status. Det skulle bli smidigare boarding och mer plats, och den som verkligen måste vara säker på att få med sitt bagage eller har väldigt bråttom får helt enkelt punga ut för det.

Får den inte plats under stolen framför så får den inte åka med i kabinen om hyllan är full redan, behöver inte vara svårare än så. Enda undantaget borde bli nödutgångar och första raden.

Får den inte plats under stolen framför så får den inte åka med i kabinen om hyllan är full redan
Den får väl inte åka med även om hyllan har plats i så fall? Ett godkänt handbagage ska ju få plats under stolen framför!
Saxat från sas: "Allt handbagage måste ligga inom storleks- och viktbegränsningarna och få plats under sätet framför dig."
Samma gäller dom flesta bolag skulle jag säga.

Den får väl inte åka med även om hyllan har plats i så fall? Ett godkänt handbagage ska ju få plats under stolen framför!
Saxat från sas: "Allt handbagage måste ligga inom storleks- och viktbegränsningarna och få plats under sätet framför dig."

Ja, men som den här diskussionen startade, det är ju inte så att den regeln följs - utan andra passagerare blir ombedda att ta ner sina regelmässiga handbagage till förmån för regelbrytarnas.

Ja, men som den här diskussionen startade, det är ju inte så att den regeln följs - utan andra passagerare blir ombedda att ta ner sina regelmässiga handbagage till förmån för regelbrytarnas.
Jo jag vet, jag bara ville poängtera det orimliga i att man ombeds att ta ned saker för att någon annan har en väska som inte ryms under stolen o_O
Per definition så är den ju för stor i så fall !

Men det finns ju plan med "IFE-lådor" eller vad det nu är på rätt många platser där även ett godkänt handbagage omöjligen kan rymmas.

Jag tror det finns rätt många platser i "vanliga" plan där även en väska med godkända mått inte ryms under stolen framför platsen.

Jo jag vet, jag bara ville poängtera det orimliga i att man ombeds att ta ned saker för att någon annan har en väska som inte ryms under stolen o_O
Per definition så är den ju för stor i så fall !

Det svåra här är ju för varje resenär att veta exakt hur flygplanet ser ut under stolarna. Det skiljer ju sig en del och därför anger man även centimetermåtten på hemsidan. Dock är det inte alls säkert att väskan passar under stolen framför ändå, eller går att få dit.

Det är ju även möjligt att den person som kommer sist inte gör det för sin egen stora viktighets skull utan för att dess tidigare plan varit sent...

Inga tips annat än att flyga business där problemet är mindre.

Värsta var i SAS Plus till USA där grannen både snarkade och fes oavbrutet. Tyvärr den indiska varianten av väder som jag finner extra outhärdlig.
Armbåge i sidan funkar alla ggr.
Mökar denne för mycket så brukar jag hänvisa till muggen.

Toppen