Senaste nytt

Vad går er på nerverna på flygen/flygplatserna ?

TomJ

Medlem
Armbåge i sidan funkar alla ggr.
Mökar denne för mycket så brukar jag hänvisa till muggen.

Jag har lite svårt att förstå logiken i att om grannen sover så har du rätt att väcka denne för att du ska få lättare att sova? Är du per definition viktigare än grannen då? Grannen snarkar ju bevisligen när denne sover vilken han/hon troligen inte gör medvetet pga sömn...
 
En fantastisk reform - som någon annan på forumet har föreslagit - vore annars att vända upp och ner på dagens system, så att en incheckad väska är gratis men en stor kabinväska (som inte får plats vid fötterna) kostar extra eller kräver status. Det skulle bli smidigare boarding och mer plats, och den som verkligen måste vara säker på att få med sitt bagage eller har väldigt bråttom får helt enkelt punga ut för det.

Det är helt klart dit vi är på väg, personal item att placera under stolen framför ingår, men kabinväska kostar extra. På Frontier Airlines kostar en kabinväska lika mycket som en incheckad väska. 60USD har jag för mig att det var. Det är ju då rationellt för en familj på fyra att ta en incheckad väska och fyra personal items i stället för fyra rullväskor.
 

HCas

Medlem
Det är helt klart dit vi är på väg, personal item att placera under stolen framför ingår, men kabinväska kostar extra. På Frontier Airlines kostar en kabinväska lika mycket som en incheckad väska. 60USD har jag för mig att det var. Det är ju då rationellt för en familj på fyra att ta en incheckad väska och fyra personal items i stället för fyra rullväskor.

Tja, ska man betala för både det ena och det andra blir det ju en försämring. Men visst, det kanske är det enda sannolika sättet det skulle genomföras på.
 

TomJ

Medlem
Tja, ska man betala för både det ena och det andra blir det ju en försämring. Men visst, det kanske är det enda sannolika sättet det skulle genomföras på.

Eller att man helt enkelt räknar ut hur mycket bagage som får plats i kabinen, delar det på antalet stolar och sätter reglerna efter det. OCH sen upprätthåller att reglerna följs.

Får det exempelvis plats 100 kabinväskor på hyllorna och 100 personal items under stolarna är det vad de 100 passagerarna får ha med. Då gäller förstås att man har sin kabinväska där uppe och personal item där nere alternativt om man bara har personal item kan man ha det där uppe. Man ser ju ofta att personer som följer max-reglerna sen stoppar upp allt på hyllan, plus ytterkläder.

Då funkar det inte heller att marschera ombord med personal item, kabinväska iklädd skoteroverall för polarbruk, blombukett i nobelfestmodell till frugan, tax-free påse som fått Berra Ohlsson att titta snett på dig...
 

Delayed

Medlem
Lugn nu samtliga. Flyga och flygplatser är inget att stressa upp sig över.
Jag är mest förvånad över att så många så ofta verkar ha problem med att få plats med handbagaget.

Numera flyger jag inte mycket jämfört med de som verkligen flyger mycket. Genom åren har jag dock totalt flugit ganska mycket, antagligen långt, långt oftare än medelsvensson. Jag "begriper" inte storheten i priobording och går oftast ombord bland de sista, vare sig jag behöver eller ej.

Om nu inte minnet sviker mig helt har jag en enda gång fått skicka ner kabinväskan till lastrummet. Annars har det alltid löst sig med plats i kabinen. Vet inte om jag bara haft en väldigt tur eller vad det kan bero på. Inte ens på knökfulla "handbagageöverlastade" inrikeskärror i USA har det misslyckats.
 
Tja, ska man betala för både det ena och det andra blir det ju en försämring. Men visst, det kanske är det enda sannolika sättet det skulle genomföras på.

Bättre det än att tvinga passagerare att checka in sina handbagage i gaten. En gång vägrade de att påbörja boarding innan 10 stycken hade "frivilligt" checkat in sina väskor.
 

Thornado

Medlem
Eller att man helt enkelt räknar ut hur mycket bagage som får plats i kabinen, delar det på antalet stolar och sätter reglerna efter det. OCH sen upprätthåller att reglerna följs.

Allra bäst (kanske inte för flygbolaget, men...) blir det ju om man sen också inrättar en digital marknadsplats där passagerarna innan flighten kan köpa och sälja plats i bagagehyllorna till varandra.
 

jerixon

Medlem
Flyger 100-200 Segment om året och går allt som oftast ombord sist.
Har aldrig på runt 2000 Flighter inte fått plats med mitt handbaggage...
Förstår således inte heller hetsen :)

Jag är mest förvånad över att så många så ofta verkar ha problem med att få plats med handbagaget.

Numera flyger jag inte mycket jämfört med de som verkligen flyger mycket. Genom åren har jag dock totalt flugit ganska mycket, antagligen långt, långt oftare än medelsvensson. Jag "begriper" inte storheten i priobording och går oftast ombord bland de sista, vare sig jag behöver eller ej.

Om nu inte minnet sviker mig helt har jag en enda gång fått skicka ner kabinväskan till lastrummet. Annars har det alltid löst sig med plats i kabinen. Vet inte om jag bara haft en väldigt tur eller vad det kan bero på. Inte ens på knökfulla "handbagageöverlastade" inrikeskärror i USA har det misslyckats.
 
Euh, väldigt hi-tech, var var det?

Får mig att tänka på hur otroligt många herrar som inte tvättar händerna efter att de besökt faciliteterna, utan bara drar upp gylfen och knallar ut igen. :confused::mad:
Inget unikt för flygplatser. Det där med att tvätta händerna. Sjukvården verkar ha större bekymmer med det då det stryker med ett antal hundra per år pga dålig handhygien.
 
Toppen