Senaste nytt

Vad gäller angående fast track för medresenär utan status?

Länge sedan det uppdaterades här så lägger till en kommentar kring helgens båda försök med att gästa familjen genom fasttrack på Arlanda och Kastrup.

Är guld och sambo och son bokad på samma flight och bokningsnummer.

På Arlanda lös det rött i grinden för båda efter att ha scannat direkt efter mig. Stod två vakter där som båda hänvisade dessa till vanliga säkerhetskontrollen. Jag stod på mig och då sa den ena att jag måste scanna QR-koden som fanns på deras disk. Hivade över luren till sambon men det visade sig vara om man hade tillgång via Amex. Förklarade och visade info på sas hemsida. Blev långt samtal, bläddrandes i pärmar innan det tillslut "Fick gå för den här gången".

På Kastrup gick vi till SAS egna fasttrack. Lös grönt direkt för alla tre och alla var glada och nöjda.

Hur kan personalen på Arlanda vara så fullständigt okunniga? Borde man inte ha lite koll på olika bolags regler när man står där. Är väl inte direkt ovanligt med SAS-resenärer med status på Arlanda som villa ha familj genom fasttrack misstänker jag? :)

På Arlanda är det personalen från säkerhetskontrollen som sköter insläppet till fast track. I Köpenhamn har SAS egen personal som sitter vid insläppet. Vet ej men tror absolut detta kan påverka :)

På Arlanda lös det rött i grinden för båda efter att ha scannat direkt efter mig.
Sist jag provade samma på Arlanda för någon vecka sedan förklarade personalen för mig att det inte längre gick att automatiskt ta gästen efter sig igenom attt bara scanna (vilket gått förut) men att de släpper igenom gäst manuellt. Det är vad som sades till mig då i alla fall.

I Köpenhamn var det bara att gå efter varandra i SAS Fast Track.

Hur kan personalen på Arlanda vara så fullständigt okunniga? Borde man inte ha lite koll på olika bolags regler när man står där.
Så du har aldrig stött på personal i SAS tjänst som har dålig koll på regler och rutiner… :rolleyes: Försök boka en awardresa med Sky Team partner och lägg till feeder (du har bara stött på toppen av isberget).

Det är veckans regel på ARN. De hittar på lite som de vill.

Det är ju en dåligt bevarad hemlighet att du kan släppa in ett helt gäng i loungen. Ingen ifrågasätter om du väljer familj på skärmen och hela grabbgänget kommer in och gratissuper. Det är ett kryphål jag önskar de kunde täppa till.
Jag har sett vid två tillfällen ett grabbgäng bli stoppade av loungedrakarna.

Jag har sett vid två tillfällen ett grabbgäng bli stoppade av loungedrakarna.

Ja, man måste sköta det snyggt såklart och det fungerar bara i spärren. Men systemet har absolut ingen koll på vem som är familj och inte. Så trycker du familj blir fyra (eller vad nu gränsen är) efterföljande insläppta automatiskt.

Ibland lyser det rött efter att man fått grönt samt gått igenom och det blir en ytterligare kontroll manuellt, oklart varför.

Så du har aldrig stött på personal i SAS tjänst som har dålig koll på regler och rutiner… :rolleyes: Försök boka en awardresa med Sky Team partner och lägg till feeder (du har bara stött på toppen av isberget).
Nu var det väl inte det som tråden handlade om? Men självklart har jag stött på det. Har även stött på folk som säljer mobiltelefoner som har dålig koll på vad dom säljer. Ska tänka på dessa personer nästa gång jag tjafsar i säkerhetskontrollen så blir allt bra igen. Och ja jag är lite ironisk.

Jag visste inte att fast track gällde hela familjen. Trodde det bara var i SAS lounge.
Om du är EuroBonus Diamant- eller Guld-medlem har du tillgång till Fast Track i Skandinavien och Europa* när du reser med SAS.

Du måste alltid visa upp ett bevis på ditt EuroBonus Guld- eller Diamant-medlemskap och ett boardingkort för en avgång samma dag från den lokala flygplatsen.

I Skandinavien kan du ta med en vän eller upp till fyra närmaste familjemedlemmar (make/maka, partner, föräldrar, barn) när ni reser på samma SAS- eller SkyTeam-flygn ing.

Ja, man måste sköta det snyggt såklart och det fungerar bara i spärren. Men systemet har absolut ingen koll på vem som är familj och inte. Så trycker du familj blir fyra (eller vad nu gränsen är) efterföljande insläppta automatiskt.
Man kan ju påstå sig vara i ett polyamoröst förhållande, ang begreppet partner ;)

Toppen