Senaste nytt

Vad är poängen med poängen??

Ett tips för er som inte har tid att leta awardplatser i Business class på SAS long haul.

Om ni har tonåringar (helst dem som sitter framför datorn hela tiden) i familjen eller i bekantskap, anlita dem och låta dem att kolla platstillgängligheten.
500 kr i månaden är bra pengar för dem och ge ytterligare liten peng när de har hittat platser. :)

Eller ge dem poängen för att flyga...;) (mina kids diggar just denna del)
har nu snart mer poäng än vad jag hinner göra av med.

Jag planerar att ta in nya program för att just sprida både risk och gracer.

Det finns ju andra alternativ också än bara Longhaul. Varför inte ta en resa till Reykjavik i Plus för 2 personer eller Tel Aviv i Plus för 2 personer. Varför inte göra två resor istället för bara en? Det skulle jag göra själv istället.

PÅ andra sidan till Peking, Shanghai och Tokyo är det enklare att hitta två C biljetter med SAS än till USA. Själv valde i höstas att resa till Peking istället.

Det var inga problem att använda min BA 2-4-1 voucher att boka exakt den flygresa jag och Rob74 ville ha, ARN-LHR-SFO på ditvägen och JFK-LHR-ARN, i C, samtidigt som vi fick med en tredje kompis som utgick från Isle of Man i stället för Arlanda.

Knepet? Vi var ute i god tid.

Det är inte det enda knepet! Kan man acceptera 1-2 touch-downs innan slutmålet så ökar också tillgängligheten

Ja ni må ogilla att jag bara spenderar lite tid på businessclass.se - jag har drygt 400 inlägg. Men av er tre som citerade mig, ja ni har närmare 25000 inlägg tror jag det är - vi värderar nog vår respektive tid på lite olika sätt - ni må ogilla att jag inte tycker det är värt att slösa tid på att leta biljetter som helt enkelt inte finns, såvida du inte vill boka in din resa 11 månader i förväg. Och 11 månader i förväg är då fanken inte flexibelt om du frågar mig. Snacka om inrutat.

Jag kan bara vara nöjd, jag anpassar mig till när det finns biljetter. I somras skakade faktiskt SAS fram två awardbiljetter i C på ARN-ORD med tre veckors framförhållning, då fanns det inte någon retur i c på hela juli.
Har utöver det fått in BKK, EWR, NRT och en sväng till IAD så jag är så nöjd så.

Jag är dessutom helkass på att nyttja de verktyg som Agehall mfl här är superba på, kollar som en riktig amatör på sas.se :=)

Toppen hittills var 11 dagar i BKK för 1140:- plus uppehället, awardbiljetter och poängboende på Carlson.

Don´t worry be happy…tralalalala

Ja ni må ogilla att jag bara spenderar lite tid på businessclass.se - jag har drygt 400 inlägg. Men av er tre som citerade mig, ja ni har närmare 25000 inlägg tror jag det är - vi värderar nog vår respektive tid på lite olika sätt - ni må ogilla att jag inte tycker det är värt att slösa tid på att leta biljetter som helt enkelt inte finns, såvida du inte vill boka in din resa 11 månader i förväg. Och 11 månader i förväg är då fanken inte flexibelt om du frågar mig. Snacka om inrutat.

Gör som jag - be din travel agent att läsa på BC.se. :)

Sen kan man ju använda poängen till annat. Mina Finnair-poäng har prytt större delen av vårt hem med Iittala-glas, tallrikar, leksaker, fatboys, etc. Också ett alternativ till att resa upp poängen.

Jag förstår att man måste vara ute i god tid för att få tag på de få biljetter som läggs ut som bonusbiljetter, men min fråga är: är detta verkligen acceptabelt att det finns så få biljetter? Är det ok att att man marknadsför lojalitetsprogrammen så hårt när programmet i praktiken mycket svårligen går att utnyttja. Mina poäng och vouchers brinner ju bara inne.

För min egen del känner jag att det är vilseledande och att de inte alls lever upp till vad de lovar.

Du har uppenbarligen inte läst tråden Agö länkade utan du la ned tid för att räkna antal inlägg andra medlemmar har istället. :(
Det är inte per automatik 11 månader innan som gäller. Det är många som har lyckats att boka 2-4-1 på SAS intercontinental flygning i Business class under olika tidsramar.
Om du inte använder din tid rätt och har fel inställning (typ allting är SAS fel) så kommer du inte längre.

Du kan använda dina poäng på andra Star Alliance flygbolag i First eller i Business istället för att vara sur på att du inte kan använda 2-4-1 voucher.

Survival of the fittest. De som anpassar sig till programmets villkor får njuta bonusresor eller andra redemption. Det är inget nytt.

Jag förstår att man måste vara ute i god tid för att få tag på de få biljetter som läggs ut som bonusbiljetter, men min fråga är: är detta verkligen acceptabelt att det finns så få biljetter? Är det ok att att man marknadsför lojalitetsprogrammen så hårt när programmet i praktiken mycket svårligen går att utnyttja. Mina poäng och vouchers brinner ju bara inne.

För min egen del känner jag att det är vilseledande och att de inte alls lever upp till vad de lovar.
Det finns gott om platser i Economy class till övriga destinationer och SAS eller andra bonusprogram har inte lovat på något sätt att det ska finnas gott om platser just i premiumkabiner.

Åter igen, fel inställning kan göra livet surt. Tänk positivt. Njut av det som finns. :)

Tyvärr lite stressat idag, så jag hinner inte svara. Några funderingar efter sista inspel:
I ett forum som detta bör det vara som man säger i UK: "Play the ball, not the player".

Det som är roligt med ett forum som detta är att det finns en heterogen grupp med ett relativt homogent intresse. Men skall vi hamna i en diskussion om hur människor härinne prioriterar sina resurser som t.ex. pengar och tid blir det en svår diskussion. Ett parameter som t.ex. hur många inlägg man har ger troligtvis en vinkling på vilka intressen man har. Men börjar vi döma andra människors intressen härinne, särskilt någon man inte känner är jag rädd detta blir ett hemskt ställe att vara. Jag kommer alltid kämpa för andras rätt att ha en åsikt, och rätten att prioritera helt annorlunda än hur jag gör. Jag tar gärna en diskussion med vem som helst, om vad som helst dock faktabaserat, men även åsiktbaserat så länge jag undviker att någon som inte känner mig och mina prioriteringar dömer detta utan att ha ett gram av substans.

So let's get back to playing ball..

Toppen