För att tråden inte ska gå helt off topic kanske jag ska förklara lite hur jag gör när jag letar.
På så sätt kan dom som likt TS undrar var man börjar, få ett hum om hur man kan göra.
Det finns säkert lika många sätt som besökare på forumet men såhär gör jag - övertygad om att det finns smidigare metoder.
1. För det första kan jag varmt rekommendera att köpa en månads medlemskap på expert flyer. Det är mycket överskådligare än att sitta och trixa med Uniteds sökmotor.
2. Sen börjar det... Viktigast är såklart vart man ska och allt det där men det är ju solklart.
3. Om jag vill åka med LH men är ute i väldigt god tid måste jag positionera mig på något sätt. Dvs. kolla alternativ jag kan tänka mig om jag inte hittar tillgänglighet med LH 1-14 dagar innan avresa. I mitt exempel då jag tänkte hjälpa
@Lineker går resan öster ut och det kommer jag utgå ifrån i min beskrivning.
För att veta vilka inom Star Alliance som flyger med F-kabin dit tittar jag här:
Sammanställning av Star Alliance flyglinjer med First class kabin (utrikes) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
4. Nu får jag börja kolla vilka destinationer LH flyger till och som jag enkelt kan nå med t.ex. Thai (TG), Asiana (OZ) eller ANA (NH) om jag vill flyga i First. Detta för att lätt hitta alternativ från ankomst-flygplatsen till mitt resmål.
5. Säg att jag tar Bangkok (BKK) som första försök. Hit flyger både LH och TG från t.ex. Frankfurt (FRA). Då kan jag börja med att kolla tillgänglighet hos TG. Finns det F-platser på lämplig dag så skriver jag upp det. (Det är bra att ha många olika dagar som exempel så att man får ihop pusslet till slut).
6. Skulle det inte finnas F-platser får jag ta ställning till om det är värt att boka en C-plats istället (om det finns) eller om jag ska försöka hitta en F-plats från t.ex Paris istället (CDG). Tycker det verkar lättare att hitta F-platser därifrån. Det är trots allt bara en positionering (som ska kännas bra om inget annat dyker upp) inför LH F som förhoppningsvis släpps.
Det här är en punkt som gör det svårt att på vaga önskemål söka bokningsbar resa åt någon annan.
Vill man prompt flyga i F eller räcker det med C? Är det värt att lägga poäng på en hel F-resa om bara ett leg bokas i F? Är det viktigt att kabinen är ny? Vilket är mest värt, en ny C-kabin eller en "gammal" F-kabin? Vill man flyga A380 eller funkar B777 bara man får F? Kan det tom vara mer värt att få testa A350 om man inte gjort det innan?
Jag kan nog dra upp tjugo frågeställningar till som jag måste ta hänsyn till för att få till den perfekta resan.
Nåväl...
I exemplet jag jobbar med nu, ville
@Lineker resa enligt följande:
CPH-FRA
FRA-...
...-DPS
DPS-...
...-CPH
Här har jag valt ett tidsspann på en vecka (eftersom det är smidigt att göra så med expertflyer) där jag kollar tillgänglighet på första First-benet först.
Här kollar jag FRA-BKK (TG) (för att sedan flyga med TG mellan BKK och DPS) Här uppnås kanske inte önskemålet om en dag i SIN eller ICN, men eftersom det är lättare (imo) att hitta positioneringsplatser med TG till BKK (än något annat) och eftersom man kanske ändå vill uppleva THAI-loungen på BKK så får det bli så. På hemvägen kan man åka via t.ex. ICN. Eller så gör man tvärt om. Det är som sagt ett pusslande att få till det här.
Här hittar jag F-tillgänglighet med TG i F mellan CDG-BKK samt C-tillgänglighet mellan FRA-BKK. Hittar även F-tillgänglighet mellan MUC-BKK strax efter lunch, men ska man hit från CPH och vill uppleva FCT på FRA (mycket förkortningar nu) krävs ju ett leg till och då tvingas man åka 06:10 (har jag för mig) från CPH till FRA. Man får någon timme i FCT innan man måste vidare till MUC. Det kan kännas stressigt.
Det är också något man måste ta ställning till. Hur många timmar orkar man vara vaken? Vill man sova eller vara vaken under F-upplevelsen?
Sen är det bara att fortsätta. Kolla när på dygnet LH-flighten man hoppas på ankommer till BKK (eller vilken hub man nu väljer). Välj en positionering vidare från BKK som inte spräcker den maximala layover-gränsen på 24 timmar.
Min erfarenhet är att det verkar lätt att hitta C-platser i Asien och att det därför funkar att kolla det sist och hoppas att man kanske tom. hittar F-platser
Visar det sig att man hittar tillgänglighet på Dom tre första benen men att det spricker på det sista får man antingen börja om från början, på nytt datum, eller flyga via annan flygplats, beroende på hur mycket tid man har och hur många legs man har kvar.
Jag är medveten om att det här inlägget nog är väldigt rörigt, men jag vet inte hur jag ska förklara (i skrift) på ett lätt och överskådligt sätt.
Så att det är svårt att få någon att sätta ihop en bokningsbar resplan är inte av illvilja utan helt enkelt för att det tar SJUKT mycket tid. Tid som många inte har.
Det är lättare att visa hur man kan resa...
(t.ex.
CPH-FRA LH C
FRA-MUC LH C
MUC-BKK TG F
BKK-DPS TG C (ev. F beroende på klockslag och om man reser via annat)
osv.)
...än att sätta ihop en rutt som bara är att ringa Tallin och boka.
Det är så många parametrar som man måste ta hänsyn till.
Det bästa är nog att göra som jag har gjort.
Skaffa konto på Expertflyer.
Sök, sök och åter sök. På olika rutter, vem som flyger var, om dom flyger dagligen.
Har dom F-kabin? osv.
Börja med att kolla på Flight Availability. Där kan man se vilka flygbolag som flyger mellan olika platser. Man kan begränsa det till Star Alliance om man vill. När man får fram resultatet kollar man vilket som passar bäst.
Sen går man vidare till Award & Availability search, där man matar in uppgifterna man fick i förra sökningen.
Har man tur finns det tillgänglighet på den flight man vill flyga med. Man får även förslag på andra sätt att ta sig till destinationen.
Hittar man den perfekta flighten men ingen tillgänglighet gör man en "flight alert". Dvs. man gör så att man få ett mail när det öppnas upp platser. Detta är nästan ett måste om man ska lyckas ta en LH-plats när dom öppnas upp.
Som sagt... ursäkta rörigheten.
Måste sluta här. Plikten kallar.
Har ni frågor så finns så gott som allt redan besvarat i forumet.
Lycka till!