Senaste nytt

Värvningsbonus / kampanj - SAS American Express Elite

1. Nej de 20000 statusgrundande poängen kan ej användas till resor. Så totalt 36000 poäng för 4000kr.
2. Korrekt.
3. Dubbelkolla gärna, men jag har för mig det står i villkoren att man får tillbaka kostnaden för den outnyttjade tiden.
Du säger att de 20000 baspoängen inte kan användas till resor? Mina hamnade i "potten" med alla andra poäng och har använts för Awardresa.

Du säger att de 20000 baspoängen inte kan användas till resor? Mina hamnade i "potten" med alla andra poäng och har använts för Awardresa.
Då måste det ha blivit något fel för dig, gratulerar!
Edit: så här såg det ut för mig.
image.png

Kanske inte, har levt i tron att det fanns två sorters poäng, bas och extra. Tydligen finns det en tredje kategori. När jag kollar i SAS appen så står det "Swedish domestic" som typ. Hmmm.
51c9dd3458ba7ade388a6a3dfbd2d80d.jpg

Då lärde jag mig en ny sak idag också
Nej det finns bara 2 sorters poängen, bas och extra. Baspoängen kan man inte använda utan räknas enbart mot status. Extrapoäng ger ingen status alls men kan istället användas till att boka flyg, uppgraderingar mm.

Nej det finns bara 2 sorters poängen, bas och extra. Baspoängen kan man inte använda utan räknas enbart mot status. Extrapoäng ger ingen status alls men kan istället användas till att boka flyg, uppgraderingar mm.

Nu har du väl fått det om bakfoten.

"Basic points can be used for award travel and also count towards upgrade to a higher membership level."

Nu har du väl fått det om bakfoten.

"Basic points can be used for award travel and also count towards upgrade to a higher membership level."
Nej, det där är felaktigt.
Dina baspoäng försvinner vid ditt kvalificeringsårs slut utan att du använder dom. Om det där skulle stämma har du alltid 0 poäng att boka resor för precis när ditt kvalificeringsår börjar.
Du får tänka att en flygresa ger dig 1000 baspoäng och 1000 extrapoäng. Extrapoängen kan du nyttja för att resa med, baspoängen räknas bara mot status.
Amex Elite ger dig 20k baspoäng, dvs poäng som räknas mot status men går inte att använda till något annat.
Poängen du tjänar från ditt Amex Elite ger dig 1000 extrapoäng när du har spenderat 5000 kronor på kortet. Dessa poäng räknas inte mot status men de går att använda för att betala resor, hotell, hyrbilar, muffins ombord mm med.

Så då är informationen på SAS egen sida felaktig menar du? Jag får inte ihop det, mina poäng har funnits i några år och är en mix av basic och extra. Har inte sett att några försvunnit över årsskiftet (om det inte handlar om den naturliga expireringen). Att status förändras beroende på periodens intjäning är jag fullt på det klara med.

Scandinavian Airlines (new) - SAS

THERE ARE TWO DIFFERENT TYPES OF EUROBONUS POINTS
Basic and Extra, both point types can be used on bonus trips, hotels and other offerings and your points are valid up to 5 years. Your status depends on the number of Basic points you earn with SAS, Wideroe and Star Alliance carriers during a given period. The Extra points comes mainly from hotel, cars, shopping and other partners.

Vad jag vet så finns det 2 olika poäng men med 3 modifikationer. Grundpoäng och extrapoäng.

1. Extrapoäng som du tjänar hos partner, poängköp, vanliga amex-poäng osv.

2. Grundpoäng som du får när du flyger med SAS eller wideroe. Där får du grundpoäng som är statusbaserat men du kan spendera grundpoängen på flygningar.

3. Grundpoängen som du får av exempelvis Amex som är statusbaserat men som du ej kan använda vid bonusresor eller dyl.

Rätta mig om jag har fel.

Toppen