Senaste nytt

Värvningsbonus / kampanj - SAS American Express Elite

Vad jag vet så finns det 2 olika poäng men med 3 modifikationer. Grundpoäng och extrapoäng.

1. Extrapoäng som du tjänar hos partner, poängköp, vanliga amex-poäng osv.

2. Grundpoäng som du får när du flyger med SAS eller wideroe. Där får du grundpoäng som är statusbaserat men du kan spendera grundpoängen på flygningar.

3. Grundpoängen som du får av exempelvis Amex som är statusbaserat men som du ej kan använda vid bonusresor eller dyl.

Rätta mig om jag har fel.

Det sista låter märkligt. Jag använde 140000 p för några veckor sedan, och vad jag kan se så var de 20000 från Amex med i den "potten". Men det kan såklart vara något i kalkylen som jag inte ser tydligt.

Det sista låter märkligt. Jag använde 140000 p för några veckor sedan, och vad jag kan se så var de 20000 från Amex med i den "potten". Men det kan såklart vara något i kalkylen som jag inte ser tydligt.

De 18000 poängen du får i välkomstbonus (om du har elite) kan du använda. De är extrapoäng och ej grundpoäng. De 20.000 grundpoäng du får borde stå som "Bonus from AMEX - Basic Points, qualifying only" Men Amex har gjort fel förr!

Hur kan du se att 20k amex poäng drogs?
Det hela är ganska enkelt så som jag beskrivit det innan.
Baspoängen du har försvinner enbart en gång per år och det är när ditt kvalificeringsår börjar (inte när det är årsskifte enligt kalendern). Baspoängen räknas enbart mot status och inget annat.
Den andra poängsumman du ser är vad sas kallar Tillgängliga poäng (jag benämner dom som "extrapoäng"). Om du får in 10k baspoäng för en flygning så ökar dina tillgängliga poäng med 10k. Om du får 20k baspoäng från Amex så ökar inte dina tillgängliga poäng, då är det enbart baspoäng som ökar.

Jag har bokat flera poängresor tidigare och baspoäng har aldrig försvunnit i samband med det. Så om det gick att boka resor för baspoäng skulle jag kunna boka oändligt med resor för mina baspoäng i och med att de enbart försvinner vid min nya kvalificeringsperiod.

Så här ser det ut på mitt konto som exempel
upload_2016-4-19_16-21-26.png

En flygresa till Hong Kong gav mig 5625 Baspoäng samt 5625 tillgängliga poäng (extrapoäng).

Tittar vi istället på hur det ser ut när man får extrapoäng ser det ut såhär
upload_2016-4-19_16-23-9.png

Detta visar att jag fått 105 extrapoäng från skandiabanken samt att det drogs 2000 poäng för ett diamondevent. Observera att inga baspoäng har kommit till eller dragits bort.

Om vi tittar på hur det ser ut när man gör en poängbokning är det enligt följande
upload_2016-4-19_16-24-41.png

Nu syns inte kolumnerna ovanför men de är desamma som bilderna ovan. Jag bokade en Award till New York och det drogs 100.000 extrapoäng/tillgängliga poäng. Mina baspoäng ändrades dock inte.

Och det sista exemplet blir de 20k baspoäng man får in för Amex Elite
upload_2016-4-19_16-26-21.png

Här ser du att jag fått 20k baspoäng men 0 tillgängliga poäng/extrapoäng.

Så då är informationen på SAS egen sida felaktig menar du? Jag får inte ihop det, mina poäng har funnits i några år och är en mix av basic och extra. Har inte sett att några försvunnit över årsskiftet (om det inte handlar om den naturliga expireringen). Att status förändras beroende på periodens intjäning är jag fullt på det klara med.

Scandinavian Airlines (new) - SAS

THERE ARE TWO DIFFERENT TYPES OF EUROBONUS POINTS
Basic and Extra, both point types can be used on bonus trips, hotels and other offerings and your points are valid up to 5 years. Your status depends on the number of Basic points you earn with SAS, Wideroe and Star Alliance carriers during a given period. The Extra points comes mainly from hotel, cars, shopping and other partners.
Ja det där är direkt felaktigt vad det gälelr baspoängen. Man kan inte boka resor för baspoäng.
Om jag har 100k baspoäng och 0 tillgängliga poäng kan jag inte boka en resa med poäng. Om du inte tror mig får du gärna testa och rapportera hur det gick men jag är 100% säker på att du kommer få stora problem att boka en award-resa då.

Vi kanske ska göra en liknelse med fåren som @agehall gjorde i en annan tråd för några dagar sedan.
Nu är det SAS-poäng-får vi pratar om.

Man är fåraherde för SAS och äger två hagar som rymmer obegränsat med får, hage 1 och hage 2.
I Hage 1 kan det bara vistas vita får (även kallade baspoängsfår)
I Hage 2 kan det bara vistas svarta får (även kallade extrapoängsfår)

• När du flyger med SAS får du efter avslutad flygning ett svart får och ett vitt får med X poäng.
    Det vita fåret går in i hage 1 och det svarta fåret går in i Hage 2.
  • När du handlar med kreditkort får du varje månad ett svart får med Y poäng.
    Det svarta fåret går in i Hage 2.
  • När du signar upp för Amex Elite får du ett vitt får med 20.000 poäng.
    Det vita fåret går in i Hage 1.
Varje år när ditt kvalificeringsår slutar så kommer det en varg och äter upp alla dina vita får (baspoängsfår) i Hage 1. Du kan inte göra något för att hindra detta eller försöka gömma undan de vita fåren för vargen kommer att kunna ta sig in i denna hage i alla fall.
När du fått 20k/45k/90k poäng i Hage 1 så uppgraderas du till nästa nivå inom Eurobonus. Observera att fåren dör en gång om året och du får börja om från början.

När du bokar en resa för dina poäng (eller hotell, köper något ombord mm) så försvinner det ett svart får ur Hage 2 med Z antal poäng.
Så länge du har tillräckligt med poäng i Hage 2 så kan du använda ett får som betalning för en tjänst som SAS eller deras partners erbjuder.

Livslängden på dina svarta får (extrapoägnsfår) är 5 år och varje år kommer det en varg och äter upp alla får som vistats längre än 5 år i hagen.
Om man är Diamond eller Pandion så får man dock ett staket som gör att vargen inte kan komma in i Hage 2 till extrapoängsfåren.

Vi kanske ska göra en liknelse med fåren som @agehall gjorde i en annan tråd för några dagar sedan.
Nu är det SAS-poäng-får vi pratar om.

Man är fåraherde för SAS och äger två hagar som rymmer obegränsat med får, hage 1 och hage 2.
I Hage 1 kan det bara vistas vita får (även kallade baspoängsfår)
I Hage 2 kan det bara vistas svarta får (även kallade extrapoängsfår)

• När du flyger med SAS får du efter avslutad flygning ett svart får och ett vitt får med X poäng.
    Det vita fåret går in i hage 1 och det svarta fåret går in i Hage 2.
  • När du handlar med kreditkort får du varje månad ett svart får med Y poäng.
    Det svarta fåret går in i Hage 2.
  • När du signar upp för Amex Elite får du ett vitt får med 20.000 poäng.
    Det vita fåret går in i Hage 1.
Varje år när ditt kvalificeringsår slutar så kommer det en varg och äter upp alla dina vita får (baspoängsfår) i Hage 1. Du kan inte göra något för att hindra detta eller försöka gömma undan de vita fåren för vargen kommer att kunna ta sig in i denna hage i alla fall.
När du fått 20k/45k/90k poäng i Hage 1 så uppgraderas du till nästa nivå inom Eurobonus. Observera att fåren dör en gång om året och du får börja om från början.

När du bokar en resa för dina poäng (eller hotell, köper något ombord mm) så försvinner det ett svart får ur Hage 2 med Z antal poäng.
Så länge du har tillräckligt med poäng i Hage 2 så kan du använda ett får som betalning för en tjänst som SAS eller deras partners erbjuder.

Livslängden på dina svarta får (extrapoägnsfår) är 5 år och varje år kommer det en varj och äter upp alla får som vistats längre än 5 år i hagen.
Om man är Diamond eller Pandion så får man dock ett staket som gör att vargen inte kan komma in i Hage 2 till extrapoängsfåren.

Haha, en utmärkt och väldigt pedagogisk förklaring. Det fetade ovanför är nog orsaken till förvirringen, men nu är iaf jag upplyst. Tackar.

https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/SAS_Medlemsvillkor.pdf Jag läser här men kan inte finna exakt detta, men jag är heller ingen expert på sådana här dokument.

Jag skaffade mitt SAS EuroBonus American Express Premium Card den 1 januari och jag kommer att ha nått 150 000 spend den 31 juni cirka. Tänker jag rätt att jag den 31 juni borde ringa och säga upp mitt Amex och därmed få tillbaka halv årsavgiften, alltså 250 kr. Och i fortsättningen använda mig av Diners Club eftersom det ju ger mer eurobonuspoäng än SAS EuroBonus American Express Premium Card? Eller missar jag något i denna beräkningen?

https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/SAS_Medlemsvillkor.pdf Jag läser här men kan inte finna exakt detta, men jag är heller ingen expert på sådana här dokument.

Jag skaffade mitt SAS EuroBonus American Express Premium Card den 1 januari och jag kommer att ha nått 150 000 spend den 31 juni cirka. Tänker jag rätt att jag den 31 juni borde ringa och säga upp mitt Amex och därmed få tillbaka halv årsavgiften, alltså 250 kr. Och i fortsättningen använda mig av Diners Club eftersom det ju ger mer eurobonuspoäng än SAS EuroBonus American Express Premium Card? Eller missar jag något i denna beräkningen?
Det finns ju många ställen som tar Amex där Diners inte fungerar så bara av denna anledning kan det ju vara värt att ha kvar kortet.

• Gilla
Reactions: Gus
Den andra poängsumman du ser är vad sas kallar Tillgängliga poäng (jag benämner dom som "extrapoäng").
Detta är ju en stor förvirring. Eftersom SAS kallar de poäng som är statusgrundade för baspoäng, medan poäng som inte är statusgrundande för extrapoäng. Sen blandar du ihop allting och börjar prata om att en flygning genererar både baspoäng och extrapoäng. Det är ju faktiskt felaktigt, däremot så får man både baspoäng, samt att tillgängliga poäng ökar. Finns det något annat än "AMEX bonus" som är baspoäng men inte ökar på tillgängliga poäng? Kollar jag på mina aktiviteter så är det enda gången det står "Basic Points, qualifying only" som förklaring. Allt annat är "Basic Points", "Extra Points" och "Points used"

Finns det något annat än "AMEX bonus" som är baspoäng men inte ökar på tillgängliga poäng?
Idag finns det väl inte det tror jag. Men förut fanns det vä det i form av poäng på inrikes. Det är säkert anledningen till att det ser skumt ut i appen...

De har väl också någon gång (även om det är ett par år sedan) haft promotions där man fått dubbla baspoäng om man bokat plus (eller om det var så långt bak att det handlade om business eller economy extra). De såg också ut så.

Toppen