Senaste nytt

Värt med omväg via London för att flyga A380 med Singapore Airlines?

Alf

Medlem
Du får ett stopp hur du än gör. Föredrar bekvämt första ben kort enkelt stopp på DME framför obekväm serviceovillig SK Plus samt längre och omständligare stopp i Köpenhamn. (Ja jag har åkt bägge vägarna)

Jag är inte alls med på ditt resonemang. Flygtiden till CPH är mindre än en timme. Servicen i SAS Plus saknar i detta fall betydelse, lite vin eller pilsner och snacks räcker gott och väl. Det är väl ändå ett enklare stopp i CPH än i Moskva där man måste lämna planet och kliva ur med säkerhetskontroll. För att inte tala om hemresan när detta sker mitt i natten. Nej för mej är valet enkelt, flyg via CPH vilket ger max sömn och vila.
 

palmen

Moderator
Jag är inte alls med på ditt resonemang. Flygtiden till CPH är mindre än en timme. Servicen i SAS Plus saknar i detta fall betydelse, lite vin eller pilsner och snacks räcker gott och väl. Det är väl ändå ett enklare stopp i CPH än i Moskva där man måste lämna planet och kliva ur med säkerhetskontroll. För att inte tala om hemresan när detta sker mitt i natten. Nej för mej är valet enkelt, flyg via CPH vilket ger max sömn och vila.
Stoppet i Moskva görs ju på förmiddagen om man är inställd på lokal tid i Sydostasien vilket jag tror är fallet för de flesta. Klart det är en lite omständlig procedur.
Det är nog väldigt få som gör det stoppet som är inställda på svensk tid och då får det mitt i natten.
 

Canadien

Medlem
Det är väl ändå ett enklare stopp i CPH än i Moskva där man måste lämna planet och kliva ur med säkerhetskontroll.
Jag fick kliva ur planet även i CPH. Passkontroll på både CPH och DME. Roligare taxfree i DME och framförallt en mindre flygplats med mindre stök än Kastrup. Säkerhetskontroll vet jag inte om det var faktiskt, isåfall var den väldigt enkel.
Nu reste jag i Business, kan förstå att det kanske är omständligare om man reser ekonomi och kommer av planet sist.
 

011430121

Medlem
Jag fick kliva ur planet även i CPH. Passkontroll på både CPH och DME. Roligare taxfree i DME och framförallt en mindre flygplats med mindre stök än Kastrup. Säkerhetskontroll vet jag inte om det var faktiskt, isåfall var den väldigt enkel.
Nu reste jag i Business, kan förstå att det kanske är omständligare om man reser ekonomi och kommer av planet sist.
Det är säkerhetskontroll i DME.
 

agehall

Medlem
Men varför hakar folk upp sig på CPH!? Frågan var ju SIN-ZRH eller SIN-ARN. CPH var inte ens ett alternativ för @martin.agren.

Som jag ser det, så får man en 13h att äta och sova på om man flyger till ZRH istället för 11h om man flyger via DME. Därefter kan man ha valfritt lång tid i ZRH för att göra bytet och ta sig vidare till ARN. Personligen föredrar jag en lång flight, dusch och sedan en relativt kort connection. Skulle tycka det var riktigt jobbigt att bli avjagad i DME på morgonen med security och allt för att sedan behöva sätta sig ombord igen.
 

921

Ny medlem
Hej!
Flög SQ 308 hem från Singapore till London förra veckan, 28/11 kl 09:10.

Hade bokat exakt av samma anledning som rubriken lyder och dessutom knep jag mittenplatserna på rad 91 två veckor innan avgång, euforin innan var total när vi skulle få flyga i "dubbelsängen" !
Hade spenderat timmar på att försöka säkerställa att det var den nya A380 kabinen och var av uppfattningen att det skulle vara det.

När vi kliver på planet är det dock den +10 år gamla slitna kabinen vilket kändes obeskrivligt surt.
I vårt fall var det en otroligt onödig omväg att flyga via LHR när vi inte ens fick prova nya kabinen och resan blev en hotellnatt längre.

Flighten ARN-SIN med mellanlandningen i Moskva som vi åkte ditvägen var å andra sidan mycket bra, trots att jag var väldigt skeptisk innan.
Ny och fräsch kabin, kort mellanlandning och ett väldigt snabbt sätt att ta sig till Singapore med en flygupplevelse i Business Class som slår det mesta på fingrarna.
 
Flög igår SQ308, också gammal kabin med ryggstöd man fäller framåt i färdriktningen för att få sängplats.
29/11 flög jag från ZRH till SIN, den med ny kabin. En stor skillnad!
 
Toppen