Senaste nytt

Värdet på en poäng

För det mesta känns det som att kostnaden för poäng och vouchers är nära noll då jag inte "köper" något som jag ändå inte skulle ha. För flygresor så är främsta argumentet för mig för att inte boka direktflyg främst relaterat till direkta flygkostnader och inte de extra poängen, vilket sänker poäng-kostnaden ytterligare.
Värdet sänks av kraven på flexibilitet och bristen på tillgänglighet, när man försöker använda poängen till en resa. Hotellen är ofta bättre på detta. Kanske är det även en indikation att man jobbar för mycket, att man inte har tid att använda poängen... Värdet höjs dock av att man göra hur många galna bokningar man vill då man kan avboka utan kostnad. På sätt och vis har MC Fly Premium fått mig att värdera poängen högre än tidigare. Om någon startade en Star Alliance F Awards Travel Agency så skulle jag med största säkerhet använda mig av denna och känna att poängen hade högre värde. Det finns inget värde i något som är gratis och som bara läggs till den befintliga ökande högen. Men visst... det har inte kostat många kronor att rymma till sol och värme, bort ifrån den mediokra svenska sommaren, och ifrån solstolen på stranden så känns poängen just nu ovärderligt.

Så om jag förstår dig rätt måste prislappen för att tänkas köpa respektive sälja vara exakt densamma för att begreppen "värde" och "värdering" ska kunna appliceras på varan i fråga? Jag kan alltså inte ha två värderingar samtidigt, en för inköp (i det här fallet tjäna extrapoäng) och en för sälj/byte (i det här fallet köp av flygbiljetter)?
Äntligen!!!

Den här tråden måste ju ha slagit rekord i antal inlägg på kortast tid.

Personligen så tror jag inte att det går att bestämma ett värde som är lika för alla. Då man kan ha olika kriterier för hur man vill värdera detta, vilket redan framgått ganska tydligt i tråden.

Jag skulle heller aldrig betala för enbart poäng. Jag köper hellre varor och tjänster som i sin tur även ger poäng. Milage run är väl ett exempel på detta då jag hellre köper något annat, om än kanske onödigt, för att få poäng än att bara köpa poängen.

Men visst, kan jag få ett antal tusen poäng för ett litet rött gem så kanske jag gör ett undantag. ;)

Googla gärna "One red paperclip". :)

Jag skulle heller aldrig betala för enbart poäng. Jag köper hellre varor och tjänster som i sin tur även ger poäng. Milage run är väl ett exempel på detta då jag hellre köper något annat, om än kanske onödigt, för att få poäng än att bara köpa poängen.
Jag håller fullständigt med, jag skulle aldrig någonsin köpa poäng. Däremot har jag vid ett flertal tillfällen fått visa kollegor som inte hänger på BC, som behövt poäng för att behålla status, hur de enkelt kan flyga sig till poängen de behöver billigare än att bara köpa dem. Begreppet Milage Run är ofta okänt och de är villiga att betala för bara poäng utan att få någon extra upplevelse, och oftast ser de 20 öre som "prisvärt". Det tar dock inte många sekunder att få dem att inse att pengarna är bättre investerade i årsavgift till Amex/MC, då de ändå tänkt satsa dessa pengar.

Poäng via milage run bör dock avhandlas i annan tråd då det ger status som tex ebs, ebg och ebd. Då kan man värdera detta på helt andra variablar. Håller dock med i vad ni skriver

Så om jag förstår dig rätt måste prislappen för att tänkas köpa respektive sälja vara exakt densamma för att begreppen "värde" och "värdering" ska kunna appliceras på varan i fråga? Jag kan alltså inte ha två värderingar samtidigt, en för inköp (i det här fallet tjäna extrapoäng) och en för sälj/byte (i det här fallet köp av flygbiljetter)?
Har med stigande nöje läst igenom tråden och kunde till slut inte låta bli att lägga mig i... ;)
Personligen tycker jag inte att värde och värdering är samma sak. Håller med dem som tyckt att värde är vad man, någon, faktiskt är villig att slanta upp för ett objekt. Vad man lägger som personlig värdering på/för något kan vara ett helt annat belopp. Tror det är här som folk blandar ihop det hela.
Till exempel en expert på konst kan sätta en värdering på en tavla på 1000kr. Då är dennes subjektiva värdering detta belopp. Det betyder dock inte att värdet är 1000kr utan den dagen som man säljer tavlan till någon annan kanske man får 1200kr. Då är värdet 1200kr för det var det någon var villig att betala.
Dvs många blandar ihop värdering med värde! :D:cool:

Hittade nu att man ju kan köpa poäng åt en annan medlem, så jag erbjuder mig då att köpa 60,000 poäng åt @Sebbef83 för det facila priset av 42000 SEK (0.7 öre / poäng). Om du inte nappar så tycker du alltså per definition att de inte är värda så mycket.
Nej inte per definition. Bara för att man har satt ett värde på något behöver man ju inte köpa. Är en liter mjölk värd 9 kr för dig? Kanske det men inte köper du all mjölk du kan komma över för det.

Det skulle vara kul om SAS öppnade en marknad för handel av poäng. Då och endast då vet vi värdet. Men det kommer ju inte att hända.

Nej inte per definition. Bara för att man har satt ett värde på något behöver man ju inte köpa. Är en liter mjölk värd 9 kr för dig? Kanske det men inte köper du all mjölk du kan komma över för det.
Din jämförelse fallerar. Korrekt jämförelse är;
Mjölken kostar 20 kr i affären
Någon tycker mjölk är värd 100 kr
Jag erbjuder mig sälja mjölk för 70 kr
Ingen visar sig vara så törstig.
Tyvärr går mjölk ut fortare än EB-poäng så det är en ganska dålig liknelse.

Toppen