Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

Du jämför väl med Skandias VISA bankkort och inte kreditkort? Då blir det lite äpplen och päron, men framför allt är det väl lika många poäng/100kr man får?
Jag jämför självklart med Skandia kreditkort med 0kr i årsavgift som ger 10p/100kr samma som SAS MC. Skandia VISA bankkort (240 kr/år) ser jag ingen som helst nytta av.

Edit: Trodde detta gällde min sammanställning, sry :)

Last edited:
För att slippa kreditkostnader för kontantuttag utomlands sätter jag idag in ett belopp på mitt Santander kort innan avresa och jag antar att jag kan göra detta även på Coop.

Det stämmer, det går bra att lägga in kontanter för att slippa betala ränta över uttag på Coop kortet.

Du jämför väl med Skandias VISA bankkort och inte kreditkort? Då blir det lite äpplen och päron, men framför allt är det väl lika många poäng/100kr man får?

Ja, jag jämförde med Skandias bankkort, men det spelar ingen roll när vi diskuterar utlandsköp som vi gör i denna tråd, eftersom bankkortet ger 10 p/100 kronor för köp i utlandet (men bara 5 i Sverige) och samma valutapåslag som kreditkortet. Jag ser f ö att jag felaktigt angav valutaväxlingspåslaget till 1,75 % för Skandias kort, men det är ju 1,65 %. Fördelen med att ha båda Skandiakorten är att man kan använda kreditkortet för köp och bankkortet för uttag (ingen uttagsavgift till skillnad från kreditkortet). Den månatliga avgiften för bankkortet på 20 SEK spar man snabbt in om man som jag gör fler än åtta bankomatuttag per år (240 kr i årsavgift för bankkortet och minst 30 kr per uttag för kreditkortet).

Är det någon som har kolla på vad det är för valuta avgift på ett Sas Amex Premium ?

/A
2 procent

American Express skrev:
e. Valutaväxlingsavgift
Kortmedlemmens betalningar till American Express ska göras i svensk valuta om inte American Express sär-
skilt medger betalning i annan valuta. Om American Express medger betalning i annan valuta debiteras Kontot
en valutaväxlingsavgift om två (2) procent av betalningsbeloppet. Även vid Debiteringar (inklusive Kontantuttag)
i en annan valuta än svenska kronor (SEK) tillkommer en valutaväxlingsavgift med två (2) procent av Debitering-
ens belopp. Vänligen se punkten 2.3 b. (”Konvertering av Debiteringar i utländska valutor”) i Medlemsvillkoren.
https://www.americanexpress.com/se/content/pdf/SAS_Medlemsvillkor.pdf

Jag använder idag mitt Santander kort utomlands för att slippa valutaväxlingspåslag och uttagsutgifter (kortet har inte någon årsavgift).

Funderar att skaffa Coop MMM som inte heller har några avgifter utomlands. Årsavgift år 1 är 0kr +500 Euro-Bonus poäng när man ansöker

Jämförelse med kortköp utomlands (ej uttag) med kort som ger Euro-Bonus poäng: valutaväxlingspåslag / euro-bonus extra poäng per 100 kr.

SAS MC: 0,02/0,1 = 20 öre per poäng
Skandia: 0,0165/0,1 = 16,5 öre per poäng (0 kr i årsavgift)
AmEx Plat: 0,02/0,15 = 13,3 öre per poäng
AmEx Elite: 0,02/0,2 = 10 öre per poäng lika med värdet av en Euro-Bonus poäng

Santander: 0 Euro-Bonus poäng
Coop: 5 Euro-Bonus poäng per 100 kr (gäller fr.o.m 1 juni) utan extra kostnad

För att slippa kreditkostnader för kontantuttag utomlands sätter jag idag in ett belopp på mitt Santander kort innan avresa och jag antar att jag kan göra detta även på Coop.

År 2 med årsavgift: 295/2950 (årsavgift/poäng) = 0,10 öre/poäng => minst 59kkr (2950/0,05) i utländsk valuta för att det ska vara värt att ha som extra kort utomlands jämfört med Santander.

Har funderat på att skaffa Santander för just kontantuttag utomlands. Vilket av deras kort är det du har? Har jag förstått det rätt att man slipper räntan vid kontantuttag om man, som du gör, sätter in pengarna på kortet i förväg? Hur smidig är den överföringen?

Är det förresten någon som har erfarenhet av Forex Visa-kort? FOREX Betal- och kreditkort | FOREX Bank 225 kronor i årsavgift känns lite drygt när kortet inte har några andra egentliga fördelar (jag har ingen bil så tankar aldrig på Preem).

Tacksam för hjälp!

/ Axel

Har jag förstått det rätt att man slipper räntan vid kontantuttag om man, som du gör, sätter in pengarna på kortet i förväg? Hur smidig är den överföringen?
Och är det så att om jag sätter in 5000 kr i förväg, kan jag då hämta ut 5000 kr utan att räntan slår till, även om jag handlat något på kortet mellan två uttag? T ex, hämtar ut 2000 kr, köper 3000 kr, hämtar ut 3000 kr. Ränta eller inte på uttag två? Äh, jag kontaktar kundservice och ser om jag får svar.

Givet att du inte fått fakturaavstämningen däremellan så ja. Ofakturerade poster påverkar inte balansen och ränteberäkningen.

Och är det så att om jag sätter in 5000 kr i förväg, kan jag då hämta ut 5000 kr utan att räntan slår till, även om jag handlat något på kortet mellan två uttag? T ex, hämtar ut 2000 kr, köper 3000 kr, hämtar ut 3000 kr. Ränta eller inte på uttag två? Äh, jag kontaktar kundservice och ser om jag får svar.

Ringde precis och frågade CS om detta och man måste sätta in pengar i förväg som täcker dels uttag och kortköp (för att undvika ränta) då man inte kan välja om insatta pengar ska dras från uttag eller kortköp

Toppen