Senaste nytt

Utlandsvänligt kort

Skandia har också en avgift på 30kr per kontantuttag, även i Sverige, så det räcker med några få uttag utomlands så är Coop värt årsavgiften.
Fel

87acf5ee24551d81c1358af9cc93312e.jpg

Trådstartaren begränsade inte endast kreditkort. Det står "utlandsvänligt kort".

I din jämförelse står det endast "Skandiabanken VISA", vilket kan tolkas både som Skandiabanken VISA Bankkort och som Skandiabanken VISA Kreditkort.
Mitt svar var en kommentar till @JohnR som jämförde kreditkortet och inget annat.

Och det är "1% dock lägst 30 kr" på Skandias VISA Kreditkort
Ja, vilket kan göra det till en ännu sämre affär att använda Skandias kort.

Det råder ju ingen tvekan om att coop har bäst växelkurs.

Man får väl väga hur mycket man handlar utomlands, samt hur mycket man tar ut i kontanter.
Jag tycker dock inte coop är felfritt, iom att man har ett räntepåslag vid kontantuttag, om man inte "laddar" kontot i förväg.

Det råder ju ingen tvekan om att coop har bäst växelkurs.

Man får väl väga hur mycket man handlar utomlands, samt hur mycket man tar ut i kontanter.
Jag tycker dock inte coop är felfritt, iom att man har ett räntepåslag vid kontantuttag, om man inte "laddar" kontot i förväg.
Ja inte minst Coops otillgängliga kundservice och dåliga hantering vid skimning bör man ha med som parameter. Å andra sidan, de som faktiskt handlar på Coop kan få en hel del fler poäng med det kortet.

Har inte sett avgiften för ett uttag jag gjorde med Skandia, men den lär väl dyka upp på utdraget så småningom.
Jämförde med Ica;

200 DKK > 249,58 SEK - ICA banken uttag
200 DKK > 251,31 SEK - Skandiabanken kreditkort uttag (avgift ej medräknad)

Passade på att jämföra COOP MM med Skandiabankens VISA-kort (bankkortet) vid min senaste resa till Filippinerna. Tyckte inte det var någon idé att jämföra med AMEX, eftersom jag redan vet att de är dyrast.

Bankomatuttag 10.000 peso (samma dag, samma automat direkt efter varandra, lokal avgift 200 peso tillkom):

COOP: 1788.72 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,175365)
Skandia: 1810,16 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,1775)

Skillnad/kostnad för att använda Skandia: 1,20 %, vilket är mindre än de 1,75% som tas ut i valutaväxlingsavgift. Bättre "grundkurs" på Skandia, får man då förmoda.

Köp 2 270,93 peso (hotellnatt betalda samma dag direkt efter varandra)

COOP: 397,21 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,174911)
Skandia: 402,18 SEK (Valutakurs på kontoutdrag: 0,1771)

Skillnad/kostnad för att använda Skandia: 1,25 %. Även här betydligt lägre än 1,75 %.

För mig personligen är skillnaden för liten för att motivera årskostnaden samt en extra UC-kredit för COOP, speciellt eftersom man får dubbelt så många EB-poäng vid köp med Skandias VISA efter 1 juni. Tycker även att systemet med att alltid sätta in pengar i förväg på COOP-kontot för att slippa ränta är jobbigt. Tack för mig, COOP.

Jag använder idag mitt Santander kort utomlands för att slippa valutaväxlingspåslag och uttagsutgifter (kortet har inte någon årsavgift).

Funderar att skaffa Coop MMM som inte heller har några avgifter utomlands. Årsavgift år 1 är 0kr +500 Euro-Bonus poäng när man ansöker

Jämförelse med kortköp utomlands (ej uttag) med kort som ger Euro-Bonus poäng: valutaväxlingspåslag / euro-bonus extra poäng per 100 kr.

SAS MC: 0,02/0,1 = 20 öre per poäng
Skandia: 0,0165/0,1 = 16,5 öre per poäng (0 kr i årsavgift)
AmEx Plat: 0,02/0,15 = 13,3 öre per poäng
AmEx Elite: 0,02/0,2 = 10 öre per poäng lika med värdet av en Euro-Bonus poäng

Santander: 0 Euro-Bonus poäng
Coop: 5 Euro-Bonus poäng per 100 kr (gäller fr.o.m 1 juni) utan extra kostnad

För att slippa kreditkostnader för kontantuttag utomlands sätter jag idag in ett belopp på mitt Santander kort innan avresa och jag antar att jag kan göra detta även på Coop.

År 2 med årsavgift: 295/2950 (årsavgift/poäng) = 0,10 öre/poäng => minst 59kkr (2950/0,05) i utländsk valuta för att det ska vara värt att ha som extra kort utomlands jämfört med Santander.

Last edited:
Toppen