Senaste nytt

Utan kött - ingen uppgradering!

Vi uppgraderade från go till plus HKG-ARN förra veckan. Med framgång trots att vi beställt glutenfri kost till min glutenINTOLERANTA sambo. Infon vi fick vid check in var att hon inte skulle få sin specialkost, vi chansade på att ett av alternativen skulle vara glutenfritt men laddade såklart upp med några rör Pringles i handväskan för säkerhets skull (finns ju de som blir extremt sjuka av kost innehållande gluten och är med all rätt "märkvärdiga" med sin specialkost) Nu löste det sig genom att personalen ombord kom och levererade maten som egentligen skulle till rad 30. Borde inte vara så svårt att lösa på det sättet.
 
Tycker diskussionen är så extremt larvig. Flytta matlådan för fan. Det är inte så extremt krångligt. Alternativ kost är inte krångligare att tillverka och att man fortfarande behöver kontakta kundservice för att få sina behov tillgodosedda är larvigt. Rullgardinsmeny någon?!
 
Tyvärr erbjuder inga bolag jag flyger med Ballerina och därmed är fika omöjligt.


Men då är vi där igen, det valet måste ju resenären själv få göra. Eller hur?
Nej. Flygbolagen säljer produkter som inkluderar en massa saker. Börjar vi tumma på det i större skala så kommer det att bli riktigt uselt för alla inom en snar framtid. Varför är stolen det viktiga? Kan ett bolag hävda att du blivit uppgraderad när du får sitta i economy men får business-mat? Jag tror det är en väldigt hal backe..

Intressant med era reflektioner. Vill poängtera att detta är en ny policy, eller egentligen nygammal. Det var tydligen så för några år sedan, sedan inte, och nu igen. Så det är uppenbarligen möjligt.
För mig är frågan: är det viktigare för SAS att jag använder den investering det innebär att köpa in specialmat, eller att göra resenärerna nöjda med hur de kan använda sina poäng.
Och när det gäller faktan så är jag EBG och frågade om poänguppgradering vid gaten. Om maten finns förstår jag verkligen inte varför jag inte bara kan ta med den till den uppgraderade platsen. Eller få välja att skippa den.
Synpunkterna på att om man inte bara äter det som ställs framför en så är man på något sätt märkvärdig och inte värd att ta på allvar, dem lämnar jag dithän, för korkade att ens bry mig om.
Jag tycker du ska boka den kabin du vill resa i istället för att försöka tycka synd om dig själv för att du blev nekad en uppgradering.

Det är kanske inte så konstigt om man funderar 2 sekunder att så fort man beställer något som inte är det normala, så blir uppgraderingar och annat svårare och det är troligare att man får ett nej.


Tycker diskussionen är så extremt larvig. Flytta matlådan för fan. Det är inte så extremt krångligt. Alternativ kost är inte krångligare att tillverka och att man fortfarande behöver kontakta kundservice för att få sina behov tillgodosedda är larvigt. Rullgardinsmeny någon?!
Jag vet inte om om jag förstår dig riktigt - menar du att flygbolag ska kunna ordna fram specialmat med extremt kort varsel eller? Det är inte helt enkelt vad jag vet.
 
Kan själv jämföra hur vi blivit behandlade av SAS kontra British Airways när det gäller mat/tilltugg för diabetiker som ligger väldigt lågt.
Nu är behovet inte alls jämförbart med behoven för de som verkligen behöver specialmat.

SAS personal gjorde tämligen klart att någon smörgås eller liknande kan det inte bli tal om. Godis däremot var inga problem. Att köpa.
British Airways hade inga problem att ordna fram en smörgås, chips, eller vad man nu kunde ha i sina gömmor.

Nu beror det väl ytterst på den personal som jobbar. Men i SAS fall har jag mer än en gång blivit synnerligen snorkigt bemött när det gäller frågor som berör mat. Och dessa jämförelser torde (hoppas jag verkligen) inte speglar hur det ser ut totalt sett. Eller ?
 
Jag vet inte om om jag förstår dig riktigt - menar du att flygbolag ska kunna ordna fram specialmat med extremt kort varsel eller? Det är inte helt enkelt vad jag vet.

Jag tolkar det som att de har svårt att flytta ev. specialmat i kabinen, dvs. från en plats till en annan. Jag förstå att det kanske kräver en extra sekunds tankeverksamhet för att hitta personen, men i övrigt torde det nog inte vara alltför svårt.
 
Jag tolkar det som att de har svårt att flytta ev. specialmat i kabinen, dvs. från en plats till en annan. Jag förstå att det kanske kräver en extra sekunds tankeverksamhet för att hitta personen, men i övrigt torde det nog inte vara alltför svårt.

Kabinpersonalen fann oss relativt snabbt när vi flyttat från rad 30 till 22. Det handlar trots allt om FÖRbeställd mat. Borde inte vara så svårt att se vilken den nya platsen är. Kanske blir bättre när personalen blir utrustade med iPads :)
 
Börjar bli off-topic nu men; 10% av svenskarna är vegetarianer och nästan lika många laktosintoleranta. I vissa asiatiska länder är laktosintoleransen närmare 100%. Det är alltså inte folk som "larvar sig" som beställer specialmat.
Att 4-10% av befolkningen är laktosintolleranta stämmer, men det betyder inte att man behöver undvika laktos utan att man inte klarar större mängder. Enligt livsmedelsverket så klarar dom flesta som är laktosintolleranta att äta 5gram laktos per dag vilket motsvarar ett helt paket smör eller en hel förpackning chreme fraîche. Så den lilla mängd som finns i maten på flyget är i de flestas fall inget att beställa specialmat för.

Mjlk och laktos
 
Kabinpersonalen fann oss relativt snabbt när vi flyttat från rad 30 till 22. Det handlar trots allt om FÖRbeställd mat. Borde inte vara så svårt att se vilken den nya platsen är. Kanske blir bättre när personalen blir utrustade med iPads :)

@agehall Du har helt rätt i att det tar tid att få igenom en beställning utav specialmat och få det klart med cateringbolaget.
Alla trolleys står klara ett par timmar före och med visst luskande i extremt ovanliga fall går det att justera två timmar före avgång.
MEN... Har man förbeställt sin specialkost oavsett anledning så finns den på brickan i trolleyn när passageraren uppgraderar sig vid incheckning, gate, lounge eller courtesy av bolaget.
Det är inte svårt att meddela passageraren att de blir serverade samma mat som de har beställt. Det handlar om service och att vara lite snabbtänkt hos den anställda kabinpersonalen. Hittills av alla erfarenheter som har nämnts så har 99% handlat om att gateagenten meddelar att "computer says no" men det är inte de som ska leta fram den förbeställda lådan.
Här måste bolagen vara flexibla och inte skapa ett problem av ett ickeproblem.
Oavsett kommer lådan finnas ombord.

Så om man inte blir uppgraderad oavsett hur det går till så finns specialmaten ombord?
Och blir man uppgraderad, tror ni verkligen att någon kommer leta igenom 10 st trolleys som har runt 30 brickor i varje för att plocka bort 1-2 specialkost som är förbeställa och sedan slänga de?
MATEN FINNS KVAR OMBORD...
Det är bara att leverera den till den nya platsen.
Och har man bokat specialkost långt före samt fått en uppgrade så bör det inte vara så konstigt att förbeställningen följer med upp som är låst till passageraren och boknings/biljettnumret.
Om inte så är det tragiskt hur föråldrat IT-systemen är.
 
@agehall Du har helt rätt i att det tar tid att få igenom en beställning utav specialmat och få det klart med cateringbolaget.
Alla trolleys står klara ett par timmar före och med visst luskande i extremt ovanliga fall går det att justera två timmar före avgång.
MEN... Har man förbeställt sin specialkost oavsett anledning så finns den på brickan i trolleyn när passageraren uppgraderar sig vid incheckning, gate, lounge eller courtesy av bolaget.
Det är inte svårt att meddela passageraren att de blir serverade samma mat som de har beställt. Det handlar om service och att vara lite snabbtänkt hos den anställda kabinpersonalen. Hittills av alla erfarenheter som har nämnts så har 99% handlat om att gateagenten meddelar att "computer says no" men det är inte de som ska leta fram den förbeställda lådan.
Här måste bolagen vara flexibla och inte skapa ett problem av ett ickeproblem.
Oavsett kommer lådan finnas ombord.

Så om man inte blir uppgraderad oavsett hur det går till så finns specialmaten ombord?
Och blir man uppgraderad, tror ni verkligen att någon kommer leta igenom 10 st trolleys som har runt 30 brickor i varje för att plocka bort 1-2 specialkost som är förbeställa och sedan slänga de?
MATEN FINNS KVAR OMBORD...
Det är bara att leverera den till den nya platsen.
Och har man bokat specialkost långt före samt fått en uppgrade så bör det inte vara så konstigt att förbeställningen följer med upp som är låst till passageraren och boknings/biljettnumret.
Om inte så är det tragiskt hur föråldrat IT-systemen är.

Eller så gör man det enklaste och uppgrader någon som inte har några specialordrar.
 
Toppen