@agehall Du har helt rätt i att det tar tid att få igenom en beställning utav specialmat och få det klart med cateringbolaget.
Alla trolleys står klara ett par timmar före och med visst luskande i extremt ovanliga fall går det att justera två timmar före avgång.
MEN... Har man förbeställt sin specialkost oavsett anledning så finns den på brickan i trolleyn när passageraren uppgraderar sig vid incheckning, gate, lounge eller courtesy av bolaget.
Det är inte svårt att meddela passageraren att de blir serverade samma mat som de har beställt. Det handlar om service och att vara lite snabbtänkt hos den anställda kabinpersonalen. Hittills av alla erfarenheter som har nämnts så har 99% handlat om att gateagenten meddelar att "computer says no" men det är inte de som ska leta fram den förbeställda lådan.
Här måste bolagen vara flexibla och inte skapa ett problem av ett ickeproblem.
Oavsett kommer lådan finnas ombord.
Så om man inte blir uppgraderad oavsett hur det går till så finns specialmaten ombord?
Och blir man uppgraderad, tror ni verkligen att någon kommer leta igenom 10 st trolleys som har runt 30 brickor i varje för att plocka bort 1-2 specialkost som är förbeställa och sedan slänga de?
MATEN FINNS KVAR OMBORD...
Det är bara att leverera den till den nya platsen.
Och har man bokat specialkost långt före samt fått en uppgrade så bör det inte vara så konstigt att förbeställningen följer med upp som är låst till passageraren och boknings/biljettnumret.
Om inte så är det tragiskt hur föråldrat IT-systemen är.